Citat:
Ursprungligen postat av
Softpotatis
Sveriges samhälle är en illustration. Det som engång var ryggraden och andra länder avundsjuka när man tittade mot Sverige finns inte idag. Även om politiska oavsett partier lever kvar i den illustrationen tyvärr.
Hur som helst allt kan dock inte samhället göra, och göra rätt i enskilda fall är heller inte så enkelt.
Du har gjort några beslut i livet som satt dig i en sårbar situation. Enligt dig själv har du arbetat och levt med en annan person i 25 år under slavliknande år! Inga pengar, inget av värde med mera, hur ska dom veta det hade du tänkt dig?
Du beskriver ändå ett liv som något olagligt men inte en gång under dessa 25 år som du levt som en slav har det tidigare framkommit att du levt på dom premisserna. En anmälan? Eller andra försök till frigörelse har inte heller framgått. Men helt plötsligt nu idag när du tagit steget så ska samhället tro på din historia? Vet du hur många liknande "historier" soc. Får höra på en dag? Jag vet inte men kan tänka mig att de luttrade av liknande berättelser.
Förstår att du menar "illusion" och ja, du har helt rätt. Det samhälle som Socialdemokraterna har tutat i folk finns inte men har heller aldrig funnits. Folk idag är så lättlurade och kunskapsmässigt inkompetenta om Sveriges historia att det är skrämmande. För den vanliga svensken har det aldrig funnits något komplett system som hjälper i alla situationer. Illusionen av Sveriges välfärd fungerade när vi svenskar var ett folk som hjälpte varandra, inte att staten gjorde det. Idag är vi ett av världens mest individualistiska och ensamma länder och då kommer den sanna bilden fram. Du är ensam samt har ett stort egenansvar.
Jag beklagar verkligen TS situation och jag hoppas att hon lyckas få ett bra liv men hon har tagit så många dåliga beslut på varandra under så många år. Råden hon har fått om förskott på lön samt ett kortare banklån tror jag dock är de bästa alternativen. Det borde inte vara omöjligt att få om hon arbetar. På sikt behöver hon även bygga upp nya relationer med vänner, kanske även träffa en ny vettig partner lite längre fram. Hon behöver börja lära sig att stå på egna ben, lära sig det som alla vuxna borde kunna vad gäller t ex ekonomi. Kanske har hon kollegor som hon kan börja umgås privat med och som kan guida henne eller söka sig till någon förening. Hon måste börja utmana sig själv.
// CC