2025-09-08, 09:40
Medlem
Det finns inte system för alla är inte med.
Kostar för mycke att göra sig till för övriga annonymer.
Citera
2025-09-08, 09:59
Medlem
Har du ett jobb? Jag antar det, men jag ser inte i texten om det framgår. Försök stå ut tills du får lön därifrån och sök fler jobb. Mer vet jag inte om du kan göra om du har försökt med alla kyrkor och sånna saker som du skriver. Kanske prata med ägarna till lägenheten om din situation, folk kan ha mycket empati ibland.

Lycka till iallafall, livet är förjävligt fan. Du är stark, att du inte gett upp än visar på detta. Du har inte gett upp eftersom du skrev detta inlägg <3
Citera
2025-09-08, 10:12
Medlem
Prioritering för räkningar;

1- Hyra
2- Elen (om den inte ingår i hyran)
3- Mobilen (skaffa den billigaste, eller om det behövs, den billigaste med obegränsad användning).
4- Mat (köp basmat, storpack av ris, pasta, linser, havregryn + några kryddor, sen kan man fråga jägare om kött, plocka bär och svamp ute, fiska för fisk).
Lär dig baka eget bröd till en bråkdel av vad köpebröd kostar.
Jävligt tråkigt med ovanstående, men du behöver aldrig gå hungrig.
5- Något sätt att ta sig till jobbet om man inte kan gå eller cykla.
Billigaste möjliga kostnad är väl busskort.

Man kommer väldigt långt på ovanstående, utan att det drar iväg.
Övriga kostnader kan vänta, men inte dessa.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-09-08 kl. 10:18.
Citera
2025-09-08, 10:20
Medlem
Ge inte upp nu! Du har kommit ifrån din plågoande och du ska inte gå tillbaka! Du är otroligt stark! Se om du kan få hjälp av någon kvinnojour kanske. Har du förklarat för din hyresvärd vad som har hänt dig? Kanske kan hon eller han göra ett undantag och faktiskt rädda en kvinna! Önskar jag kunde hjälpa dig! Tycker du är otroligt modig! Du är värdefull och du ska få leva ditt liv!
Önskar dig ett stort lycka till!
Citera
2025-09-08, 10:22
Medlem
Du har ju jobb och kan väl ta ett tillfälligt snabblån?
Citera
2025-09-08, 10:22
Medlem
Finns det inte kontokredit (eller checkkredit vad det nu heter) längre? Hade det för länge sen då jag hade oregelbunden inkomst. Då fick kontot gå 10.000 back mot ränta. Det var ett vanligt lönekonto. Prata med din bank.
Citera
2025-09-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du menar att han lyckades och du har gett upp?

För annars så gäller samma sak för dig som för alla andra, ta ett jobb, eller tre om det är vad som behövs, och börja jobba dig upp igen.

Ett tips är att läsa nån av alla böcker som handlar om ekonomi,
The Total Money Makeover, av Dave Ramsey, eller The Almanack av Naval Ravikant, det finns många bra böcker.

Du hittar de säkert gratis någonstans. (Det finns alltid gratis provtid på streaming för böcker. Växla mellan Nextory, Bookbeat, Storytel, Bokus, så har du alltid gratis streaming).
Sen letar du bara upp böcker i det ämnet du behöver hjälp, ex ekonomi, självhjälp, osv osv.

Men läs vad hon har skrivit!
Hon har ju ett jobb men gubben har snott åt sig alla pengar och hon har chans till ett boende nu och behöver cash nu så hon inte förlorar sitt boende. Detta är bara tillfälligt så hon kommer på fötter!
Citera
2025-09-08, 11:12
Medlem
BluePonyGirls avatar
Sverige är uselt rustat för att hjälpa personer med i övrigt stabila förutsättningar som tillfälligt hamnat i knipa. Det verkar ju som att du har en inkomst som kommer in på ditt eget konto varje månad och som inte kan kontrolleras av någon annan.

Har du betalningsanmärkningar, eller vad är anledningen till att du inte kan ta lån?

Även om det inte är optimalt hade jag i din situation där du inte kan be familj eller vänner om hjälp antingen pratat med min arbetsgivare och bett om en tidigare betalning av nästa lön.

Det mesta löser sig dessutom ofta av god kommunikation med de inblandade: Om den nya hyresvärden vet om din situation kan de ha tålamod med en senare betalning.

Det viktigaste av allt är nog att inte dyka djupare ner i den rent emotionella krisen här. Du blir, trots allt, inte hjälpt av att tycka synd om dig själv.
Citera
2025-09-08, 11:15
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Du har ju jobb och kan väl ta ett tillfälligt snabblån?

Även snabblån är begränsade för den exempelvis har betalningsanmärkningar. Trådskaparen har inte skrivit att hon har betalningsanmärkningar, men skriver att hon inte kan ta lån.
Senast redigerad av BluePonyGirl 2025-09-08 kl. 11:17.
Citera
2025-09-08, 11:34
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Sveriges samhälle är en illustration. Det som engång var ryggraden och andra länder avundsjuka när man tittade mot Sverige finns inte idag. Även om politiska oavsett partier lever kvar i den illustrationen tyvärr.

Hur som helst allt kan dock inte samhället göra, och göra rätt i enskilda fall är heller inte så enkelt.
Du har gjort några beslut i livet som satt dig i en sårbar situation. Enligt dig själv har du arbetat och levt med en annan person i 25 år under slavliknande år! Inga pengar, inget av värde med mera, hur ska dom veta det hade du tänkt dig?
Du beskriver ändå ett liv som något olagligt men inte en gång under dessa 25 år som du levt som en slav har det tidigare framkommit att du levt på dom premisserna. En anmälan? Eller andra försök till frigörelse har inte heller framgått. Men helt plötsligt nu idag när du tagit steget så ska samhället tro på din historia? Vet du hur många liknande "historier" soc. Får höra på en dag? Jag vet inte men kan tänka mig att de luttrade av liknande berättelser.

Förstår att du menar "illusion" och ja, du har helt rätt. Det samhälle som Socialdemokraterna har tutat i folk finns inte men har heller aldrig funnits. Folk idag är så lättlurade och kunskapsmässigt inkompetenta om Sveriges historia att det är skrämmande. För den vanliga svensken har det aldrig funnits något komplett system som hjälper i alla situationer. Illusionen av Sveriges välfärd fungerade när vi svenskar var ett folk som hjälpte varandra, inte att staten gjorde det. Idag är vi ett av världens mest individualistiska och ensamma länder och då kommer den sanna bilden fram. Du är ensam samt har ett stort egenansvar.

Jag beklagar verkligen TS situation och jag hoppas att hon lyckas få ett bra liv men hon har tagit så många dåliga beslut på varandra under så många år. Råden hon har fått om förskott på lön samt ett kortare banklån tror jag dock är de bästa alternativen. Det borde inte vara omöjligt att få om hon arbetar. På sikt behöver hon även bygga upp nya relationer med vänner, kanske även träffa en ny vettig partner lite längre fram. Hon behöver börja lära sig att stå på egna ben, lära sig det som alla vuxna borde kunna vad gäller t ex ekonomi. Kanske har hon kollegor som hon kan börja umgås privat med och som kan guida henne eller söka sig till någon förening. Hon måste börja utmana sig själv.

// CC
Citera
2025-09-08, 11:48
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,
Bra jobbat att du tog dig ur relationen!
Det bör finnas ett relationsvåldsteam i kommunen. Ring dem, de kan ha handfast hjälp och kan underlätta dina kontakter med socialen.
Citera
2025-09-08, 11:57
Medlem
Ts verkar ha svårt att hushålla med pengar. När den akuta situationen är löst föreslår jag ett besök hos kommunens budget- och skuldrådgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in