2025-09-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag vet exakt vad du menar, jag har arbetat och betalat skatt i många år, sedan 10 år är jag arbetslös pga utbrändhet, får med bostadsbidrag 6000 kr/mån, dessa 6000 går till räkningar amortering varje månad, så redan där +-0 och då ska man leva också!

Sökte försörjningsstöd, fick avslag pga jag bor i ett hus, så jag ska alltså sälja huset så får jag soc bidrag, så fick vattnet avstängt i onsdags.. Så får nu gå ner till en mack för att hämta vatten bara för att kunna spola toaletten varje dag..

Misstänker att mitt Svenska förnamn var det som gav mig ett avslag..

Om du ÄGER ETT HUS, sitter du uppenbarligen på något slags kapital. Varför ska staten försörja dig när du ju har egna tillgångar? Självklart ska du sälja huset först innan du kräver att vi övriga skattebetalare ska försörja dig. #bortskämd
Citera
2025-09-07, 23:47
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Om du ÄGER ETT HUS, sitter du uppenbarligen på något slags kapital. Varför ska staten försörja dig när du ju har egna tillgångar? Självklart ska du sälja huset först innan du kräver att vi övriga skattebetalare ska försörja dig. #bortskämd
Haha ok, jag betalar troligen mindre för detta huset varje månad än vad jag skulle göra för en lägenhet.

Samt säljer jag huset så har jag de pengarna som jag måste leva upp innan jag kan få hjälp..
Citera
2025-09-08, 00:03
Medlem
Kontakta Socialtjänsten och ansök om ett nödbistånd för att täcka akuta eller kvarstående utgifter. Man har alltid rätt att göra en ansökan och få sitt ärende bedömt. Det finns möjlighet att erhålla försörjningsstöd mot återkrav om man till exempel väntar på en lön.
Citera
2025-09-08, 00:19
I Sverige får du bara stöd om du tar på dig kostander såsom barn, då får inte staten neka dig pengar. Eller om du är flyktning, då får inte staten neka dig. Det har med lagar att göra. De skrev aldrig en lag dock om att stödja svenskar.
Citera
2025-09-08, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm

En försäljning är ingen lösning om personen inte har möjlighet att ordna ett annat boende. För det första så måste man stå i kö under lång tid för att kvalificera sig. Sedan så krävs det en viss inkomst för att över huvud taget bli aktuell som hyresgäst.

Socialstyrelsen har därför tagit hänsyn till detta i följande föreskrift (sidan 17).

https://www.socialstyrelsen.se/conte.../2013-3-13.pdf
Bostad som har ett ekonomiskt värde

En villa eller en bostadsrätt bör endast betraktas som realiserbar tillgång, om en försäljning bedöms kunna ge ett intäktsöverskott som motiverar åtgärden och det finns möjlighet att ordna annat boende.
Citera
2025-09-08, 03:54
Medlem
Antar att du är gift och att din lön går in på ett konto han kommer åt men inte du?

Kan du be banken om nytt konto för lönen som bara du kommer åt? Eller arbetsgivaren, om dom kan fixa nytt konto?

Dra till en te x Kvinnojour. Be honom om pengarna och ger han inte dig pengar är väl anmälan nästa steg och ansöka om skilsmässa.

Du kommer klara detta!
Citera
2025-09-08, 06:26
Medlem
Sveriges samhälle är en illustration. Det som engång var ryggraden och andra länder avundsjuka när man tittade mot Sverige finns inte idag. Även om politiska oavsett partier lever kvar i den illustrationen tyvärr.

Hur som helst allt kan dock inte samhället göra, och göra rätt i enskilda fall är heller inte så enkelt.
Du har gjort några beslut i livet som satt dig i en sårbar situation. Enligt dig själv har du arbetat och levt med en annan person i 25 år under slavliknande år! Inga pengar, inget av värde med mera, hur ska dom veta det hade du tänkt dig?
Du beskriver ändå ett liv som något olagligt men inte en gång under dessa 25 år som du levt som en slav har det tidigare framkommit att du levt på dom premisserna. En anmälan? Eller andra försök till frigörelse har inte heller framgått. Men helt plötsligt nu idag när du tagit steget så ska samhället tro på din historia? Vet du hur många liknande "historier" soc. Får höra på en dag? Jag vet inte men kan tänka mig att de luttrade av liknande berättelser.
Citera
2025-09-08, 08:43
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Haha ok, jag betalar troligen mindre för detta huset varje månad än vad jag skulle göra för en lägenhet.

Samt säljer jag huset så har jag de pengarna som jag måste leva upp innan jag kan få hjälp..

Det är dyrt att vara fattig.

Ja, det är ju tanken. Om du kan hitta en lägenhet i det här jävla landet.
Citera
2025-09-08, 08:44
Medlem
Urholkat av svartingarna som ni med era röster har öst in i landet Det var längesen myndigheterna faktiskt tog hand om människor. De har fullt upp med att neka tillräckligt många att det faktiskt kan gå runt.

Hur mycket pengar behöver du? Swishgrupper finns på facebook om det handlar om hundralappar. Annars är det bara att ta ett tillfälligt lån och betala tillbaka det så snabbt du kan. Har du bra lön lär det inte vara några bekymmer.
Citera
2025-09-08, 09:11
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Oj vad mycket text för jag vet inte exakt vilken frågeställning.

Eftersom du har ett jobb, be om förskott på lönen? Fungerar inte det, så ta ett lån på en summa som räcker för att landa, sätt lånet med rätt lång återbetalningstid inledningsvis. Se till att det är ett som är knutet till facket så du har återbetalningsskydd om du blir sjukskriven. Vips så har du cash för att betala första hyran, eller att ta in på något nödboende om det så måste vara hotell eller airbnb tills du får din nästa lön som du kommer ha full kontroll över. Borde inte du dessutom kunna bli inbjuden till något skyddat boende förresten?

OBS låna verkligen inte mer pengar än vad du behöver. Att sätta lång återbetalningstid är förstås vanvettigt med tanke på räntan, men just nu ska vi bara lösa den här akuta situationen, och lånet kan du omförhandla, eller återbetala i förtid i efterhand.

Är du efterbliven? Kvinnan undrar hur hon ska klara sig ekonomiskt i en utsatt situation.
Citera
2025-09-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emillio
Hej! Jag undrar om ni snälla kan hjälpa mig och vägleda mig till var jag kan vända mig för att få hjälp? Jag har verkligen försökt precis allt. Var är landet som sägs vara ett av det bästa i världen, välfärdssamhället som har så bra sjukvård och stöd åt utsatta när man väl behöver hjälpen mer än någonsin så står man utlämnad och övergiven.

Man märker inte, man förstår inte hur utlämnad man är i en redan sårbar situation förens man väl är där. Skyddsnätet brister och hjälpen att tillgå när man utsatts för ekonomisk våld är under all jävla kritik. Jag som kvinna som har levt under psykisk och ekonomiskt våld och utsatthet under flera års tid. Det har skadat min självständighet, min självkänsla och mitt självförtroende. Jag tror inte jag är värd bättre, jag kommer aldrig klara mig ensam. För det har min man sett till. Gjort det så svårt som möjligt för mig att kunna lämna relationen, gjort mig beroende av honom och har all makt och kontroll i sina händer. Han har skapat en känsla av otrygghet och gjort det svårare att lämna relation för jag har inte längre ekonomisk frihet att starta ett nytt liv. känns som jag inte kan komma vidare härifrån.
När man väl vågar och tagit steget därifrån trots att man står utan något alls, inte en enda krona för att man inte klarar utstå mer. Antingen tynar jag bort och kommer aldrig någonsin komma härifrån eller så går jag utan att se mig över ryggen, det var nu eller aldrig. Men det finns verkligen ingen hjälp att få och jag börjar känna panik.. vad ska jag göra nu.. Jag har själv på egen hand lyckats få tag i en lägenhet, hade väldigt tur och var tvungen att ta möjligheten. Jag behöver nu tillfällig ekonomisk hjälp för att komma på fötter, betala hyra och deposition för att kunna behålla lägenheten. Jag kan inte ta lån, jag har ingen familj, släkt eller vänner som kan hjälpa mig. Jag trodde verkligen jag skulle kunna få hjälp av socialtjänsten men nej så enkelt är det inte!! Jag får ingen akut hjälp därifrån. Jag kan ansöka om ekonomiskt bistånd men det kommer troligtvis inte gå igenom för jag tjänar för bra och skulle ha sparat för oförutsedda utgifter.. men snälla jag har haft noll kontroll över mina egna pengar och behövt be om "veckopeng" Som skulle redovisas.. tror verkligen inte folk förstår hur nedtryckt och manipulerad man blir under maktens vingar när man lever i en våldsutsatt relation. Jag behöver pengar NU. Det är så jävla fel. Det finns alltså inget sådant typ av stöd i en "falla mellan stolarna läge" och det är för mig skrämmande. Jag Flyttade hemifrån 15 år gammal men har ALDRIG någonsin behövt hjälp med bidrag och tjänat ihop mina pengar själv. Idag är jag 40 plus. Jag har hög arbetsmoral och extremt låg sjukfrånvaro. Jag betalar skatt och gör rätt för mig.. Men när man verkligen behöver få hjälp så sviker samhället?! Snälla hjälp mig orka fortsätta. Jag är inte stark nog att klara detta utan hjälp och känner mig så uppgiven, ledsen och besviken. Jag har sökt allt jag tänkas kan. Allt från diakoni och kyrka, frälsningsarmén, fonder kollat och tagit kontakt med det som går.. men bor nog i fel kommun för här finns ingen som helst möjlighet att få tillfällig ekonomisk akut hjälp.. Allt kräver tid och är en lång process och det är det enda jag inte har just nu. Kan vi inte bara vara ett civilsamhälle där vi stöttar varandra när systemet sviker. Jag önskade verkligen det var så, känner inget hopp om något längre.
Jag känner mig verkligen desperat och vet inte alls vad jag ska göra.
Jag har fixat nytt bankkonto, nytt bankid så det kommer han inte åt längre men mitt problem kvarstår. Har ni några som helst tips och råd att ge skulle jag bli mer än tacksam 🙏❤ Jag behöver hjälp att kunna få behålla den lägenheten och få en chans till en nystart. Jag ska väl inte behöva sälja mig själv för att lyckas 😞

Du menar att han lyckades och du har gett upp?

För annars så gäller samma sak för dig som för alla andra, ta ett jobb, eller tre om det är vad som behövs, och börja jobba dig upp igen.

Ett tips är att läsa nån av alla böcker som handlar om ekonomi,
The Total Money Makeover, av Dave Ramsey, eller The Almanack av Naval Ravikant, det finns många bra böcker.

Du hittar de säkert gratis någonstans. (Det finns alltid gratis provtid på streaming för böcker. Växla mellan Nextory, Bookbeat, Storytel, Bokus, så har du alltid gratis streaming).
Sen letar du bara upp böcker i det ämnet du behöver hjälp, ex ekonomi, självhjälp, osv osv.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-09-08 kl. 09:18.
Citera
2025-09-08, 09:37
Medlem
Lycka till👋
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här