• 1
  • 2
2025-09-05, 12:26
Medlem
Luriosans avatar
Detta är troligtvis en tråd om ett i-landsproblem, men det skiter jag i. Jag är sur och irriterad och behöver diskutera med likasinnade.

Systembolaget har som policy att kontrollera alla som misstänks vara under 25 år. Varenda gång de kollar leg på mig, dvs varenda gång jag handlar där, frågar jag hur gammal de egentligen tror att jag är. Svaret är numera ”över 25 år ”. Jaha, vafan frågar du för då?

Mitt största problem är att jag inte vill att främlingar pillar på mitt körkort. Jag har ingen aning om vad deras fingrar har vidrört och det finns många äckliga människor ute i samhället med bristande handhygien. Jag försöker alltid hålla fram mitt leg så de kan läsa på det, men ibland envisas de med att ta kortet och kleta på det.

Jag är en ganska småsint person och måste såklart dividera med dessa muppar eftersom jag enligt policyn inte ska bli legad. Några gånger har jag vägrat att visa leg och då blivit nekad att få betala för mina varor - trots att de har trott att jag är över 25 år.

Sambon vägrar numera att handla med mig på Systembolaget för att han tycker det är pinsamt lätt för honom att säga som slutade bli legad för flera år sedan. Vi är båda över 30 år och ser inte ut som barn.

Varför envisas Systembolaget med att ha en policy som ingen vill följa?
Är det någon mer som stör sig på det här beteendet?
Citera
2025-09-05, 12:29
Medlem
MrDonutss avatar
Nej jag stör mig inte och tror fler än du tror stöttar det.
Citera
2025-09-05, 12:33
Avstängd
Onanikrems avatar
Langa upp sju lådor öl på disken. När de frågar om leg så säger du att du glömde och går...
Upprepa.
Citera
2025-09-05, 12:38
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Detta är troligtvis en tråd om ett i-landsproblem, men det skiter jag i. Jag är sur och irriterad och behöver diskutera med likasinnade.

Systembolaget har som policy att kontrollera alla som misstänks vara under 25 år. Varenda gång de kollar leg på mig, dvs varenda gång jag handlar där, frågar jag hur gammal de egentligen tror att jag är. Svaret är numera ”över 25 år ”. Jaha, vafan frågar du för då?

Mitt största problem är att jag inte vill att främlingar pillar på mitt körkort. Jag har ingen aning om vad deras fingrar har vidrört och det finns många äckliga människor ute i samhället med bristande handhygien. Jag försöker alltid hålla fram mitt leg så de kan läsa på det, men ibland envisas de med att ta kortet och kleta på det.

Jag är en ganska småsint person och måste såklart dividera med dessa muppar eftersom jag enligt policyn inte ska bli legad. Några gånger har jag vägrat att visa leg och då blivit nekad att få betala för mina varor - trots att de har trott att jag är över 25 år.

Sambon vägrar numera att handla med mig på Systembolaget för att han tycker det är pinsamt lätt för honom att säga som slutade bli legad för flera år sedan. Vi är båda över 30 år och ser inte ut som barn.

Finns ju många typer av leg. Nationellt id, valigt ID kort, pass, körkort m.m.

Ha ett kort i plastpåse som du använder som folk får pilla på. resten är no-touch
Citera
2025-09-05, 12:38
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
För att det är lag på att kontrollera ålder vid försäljning av alkohol. Alternativet till att ha en policy är att kontrollera exakt alla i så fall. Och varför har de en policy som ingen vill följa? Systembolaget har knappast krav på sig att vara kundvänliga och serviceinriktade. Varför har vi hastighetsbegränsningar som ingen vill följa?
Citera
2025-09-05, 12:41
Medlem
Megaforces avatar
På vissa systembolag görs det ibland statistisk kontroll. Då kommer kassan att visa för kassören/kassörskan att denne skall kontrollera legitimation oavsett personens ålder.

Det man mäter är alltså hur många som fastnar pga för låg ålder/saknar leg i dessa slumpmässiga kontroller.

På dessa systembolag står det ofta en skylt vid kassorna att man gör slumpmässiga ålderskontroller.
Citera
2025-09-05, 12:43
Medlem
triptykens avatar
Känns som om problemet är din bacill-fobi.

Dom måste kolla och dom kommer kolla om du ser ung ut. Dom gör det inte för att jävlas. Låt dom eller skit i att gå.

Om några år kommer dom sluta
Citera
2025-09-05, 12:52
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Att tro att någon är över 25 är inte samma sak som att vara helt säker på att någon är över 25.

Man kan tro att någon är över 25, OCH misstänka att man har fel om det.
Citat:
Ja, det är du. Vi minsta misstanke ska de begära leg.

Senaste gången jag fick visa leg var jag 40 och det tog man ju bara som en komplimang.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-09-05 kl. 12:55.
Citera
2025-09-05, 12:55
Medlem
anothes avatar
Citat:
Mitt största problem är att jag inte vill att främlingar pillar på mitt körkort.
Nej det var ju allvarligt, vad är annars körkortet till för ?
Citera
2025-09-05, 13:02
Medlem
Ja, jag fattar inte varför de svarare över 25 år och frågar om leg.
Hade jag suttit i kassan på bolaget och en kund hade frågat mig, så hade jag alltid konsekvent svarat 19 år, fastän vederbörande ändå kan ha en rynka eller två.
Jag har noterat att just kvinnor verkar det som man gärna vill fråga lite länge upp i åldrarna och betydligt fler brukar stå och fnissa över att någon tycker de ser ung ut framför att bli förargade.
Ett tips är ju att ta fram kontanter, så kommer de automatiskt utgå från att du är en gammal fossil.
Citera
2025-09-05, 13:04
Medlem
Det är väl bara en komplimang, tycker att de borde scanna bank ID för att scrolla på deras webbplats och komma in i butiken också. Hade dels avskräckt de nojiga typerna som handlar kontant och tror högre makter spionerar på deras banktransaktioner dels hade det försvårat processen för ungarna som skickar skärmdumpar med beställningar till sina langare avsevärt.
Citera
2025-09-05, 13:06
Medlem
Du får nog ta tag i din fobi: Alternativt undvika situationer där du ev. behöver legitimera dig. Som handla på bolaget, köra bil, ta in på hotel etc.
Själv skulle jag ta det som en komplimang om nån ville fråga mig om ID på systemet. Har faktiskt aldrig hänt p.g.a att de ville kolla ålder, men på sista tiden har det faktiskt varit frekvent jag tror inte att de ifrågasätter om jag är under 25 snarare att jag brukar beställa varor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in