2025-09-05, 13:30
Medlem
Det är väl bra att de gör sitt jobb. Om det finns en risk att du inte är tillräckligt gammal så ska de ta leg. Ta det som en komplimang. Jag har gått ifrån att bli leggad varje gång till varannan och jag är 40+. Ser fram emot att bli leggad för man vet att man fortfarande ser hyfsat ung ut. Det känns alltid lite ledsamt, som att man börjar bli gammal när de inte gör det.
Citera
2025-09-05, 13:42
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Varför envisas Systembolaget med att ha en policy som ingen vill följa?
För att det är ett brott att sälja alkohol till minderåriga.
Citera
2025-09-05, 14:02
Medlem
Samma händer som fingrar på ditt körkort har plockat upp varorna du köper så det är nog bäst att du låter bli att handla.
Citera
2025-09-05, 16:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Brukar inte ses som ett problem. Folk över 30 brukar snarare bli glada för det. Oj ser jag så ung ut! Vad bra här är mitt körkort.

Sedan såklart om det är ett bolag man besöker ofta kan man ju tycka att personalen borde komma ihåg. Men de har väl sina order, sedan möter de också hundratals kunder varje dag så kan ju inte minnas alla.
Citera
2025-09-05, 18:01
Moderator
Allaballawallas avatar
Alkohol och dryck --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera
2025-09-05, 18:10
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Detta är troligtvis en tråd om ett i-landsproblem, men det skiter jag i. Jag är sur och irriterad och behöver diskutera med likasinnade.

Systembolaget har som policy att kontrollera alla som misstänks vara under 25 år. Varenda gång de kollar leg på mig, dvs varenda gång jag handlar där, frågar jag hur gammal de egentligen tror att jag är. Svaret är numera ”över 25 år ”. Jaha, vafan frågar du för då?

Mitt största problem är att jag inte vill att främlingar pillar på mitt körkort. Jag har ingen aning om vad deras fingrar har vidrört och det finns många äckliga människor ute i samhället med bristande handhygien. Jag försöker alltid hålla fram mitt leg så de kan läsa på det, men ibland envisas de med att ta kortet och kleta på det.

Jag är en ganska småsint person och måste såklart dividera med dessa muppar eftersom jag enligt policyn inte ska bli legad. Några gånger har jag vägrat att visa leg och då blivit nekad att få betala för mina varor - trots att de har trott att jag är över 25 år.

Sambon vägrar numera att handla med mig på Systembolaget för att han tycker det är pinsamt lätt för honom att säga som slutade bli legad för flera år sedan. Vi är båda över 30 år och ser inte ut som barn.

Är det någon mer som stör sig på det här beteendet?
Söker du detta jobbet, så kan du få betalt medans du handlar, finns på flera platser i landet nu.
Citera
2025-09-05, 18:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Störde mig också när jag blev kollad i din ålder och såg det inte som en komplimang utan mer som att personalen inte orkar bedöma ålder eller har ett överdrivet maktbegär.
Går man inte runt med denna kepsen https://www.shein.se/1pc-Colorful-Pr...115468391.html och har ansiktet fullt av finnar m.m. så borde man inte bli kollad långt efter att åldersgränsen passerat.

Det kanske kan hjälpa att ha med ett förstoringsglas om de som skall hålla i körkortet gör det p.ga dålig syn
Citera
2025-09-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Brukar inte ses som ett problem. Folk över 30 brukar snarare bli glada för det. Oj ser jag så ung ut! Vad bra här är mitt körkort.

Sedan såklart om det är ett bolag man besöker ofta kan man ju tycka att personalen borde komma ihåg. Men de har väl sina order, sedan möter de också hundratals kunder varje dag så kan ju inte minnas alla.

Den enda gången som jag faktiskt har blivit lite sur på om någon frågat mig om leg. var när jag var i övre 20 års åldern och råkade ut för det på en klubb i en närliggande stad, samtidigt som jag själv drev restaurang och hade egna alkoholrättigheter, men det är massa år sedan nu.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-09-05 kl. 19:47.
Citera
2025-09-05, 20:00
Medlem
De borde ju känna igen dig efter några gånger om du går på samma ställe. Det brukar ju sitta samma folk i kassan. Mig kontrollerar ingen, men jag är runt 60 år.
Citera
2025-09-05, 20:12
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Bolaget måste validera sitt monopol. Genom att kräva leg av var X:e kund vare sig de set ut som 15 eller 85, så kan de låtsas som att de har bättre ålderskontroll än vad en privat aktör skulle haft.

Man kunde förstås löst hela situationen genom att helt sonika ta bort monopolet.
Citera
2025-09-06, 11:48
Medlem
Mig frågar de med jämna mellanrum, anat att de skall förbättra sin statistik, för min del finns det inga frågetecken än att jag passerat åldern för längesen.
Citera
2025-09-06, 11:57
Medlem
Citat:
Detta är troligtvis en tråd om ett i-landsproblem, men det skiter jag i. Jag är sur och irriterad och behöver diskutera med likasinnade.

Systembolaget har som policy att kontrollera alla som misstänks vara under 25 år. Varenda gång de kollar leg på mig, dvs varenda gång jag handlar där, frågar jag hur gammal de egentligen tror att jag är. Svaret är numera ”över 25 år ”. Jaha, vafan frågar du för då?

Mitt största problem är att jag inte vill att främlingar pillar på mitt körkort. Jag har ingen aning om vad deras fingrar har vidrört och det finns många äckliga människor ute i samhället med bristande handhygien. Jag försöker alltid hålla fram mitt leg så de kan läsa på det, men ibland envisas de med att ta kortet och kleta på det.

Jag är en ganska småsint person och måste såklart dividera med dessa muppar eftersom jag enligt policyn inte ska bli legad. Några gånger har jag vägrat att visa leg och då blivit nekad att få betala för mina varor - trots att de har trott att jag är över 25 år.

Sambon vägrar numera att handla med mig på Systembolaget för att han tycker det är pinsamt lätt för honom att säga som slutade bli legad för flera år sedan. Vi är båda över 30 år och ser inte ut som barn.

Ska man va helt säker på ett ev person inte kan vara under 25 måste man fråga Legg upp till 30 allafall. Våra Legg kontrollanter är ofta 24 och ser ibland ut som 35. Är inte speciellt skoj att missa en sådan. Hoppas du har överseende med detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in