Tidigare har avkastning på specifikt brf i de tre största städerna varit mellan 46-73%* under en tioårs period. Jag själv velar mellan att köpa en bostadsrätt som är relativt dyr, cirka 4 000 000***, eller behålla mitt kapital och fortsätta investera på börsen**. Däremot säger mina egna uträkningar att det hade gett mest avkastning att investera i en lägenhet och sedan sälja den efter minst 10 år.
Nu till mitt egna lilla dilemma. Jag tror inte att dyra brf kommer vara så lättsålda om 10-20 år eftersom lönehöjningarna för de flesta inte håller takt med den ökning som lägenheter hållit. Redan nu har en genomsnittlig svensk lite pannsvett när man kollar priserna på ica och willys och jag misstänker att det bara kommer bli sämre och sämre.
Så på pappret ser det ut som att lägenheten vinner ur ett investeringsperspektiv, men min uträkning tog inte i beakt eventuella svårigheter vid försäljning.
Frågor;
Har jag missat något i min uträkning som gör att det egentligen hade varit bäst att behålla pengarna på börsen?
Tänker jag fel angående prisutvecklingen vs lönehöjningarna?