• 1
  • 2
2025-09-04, 07:52
Medlem
ZZQWrsds avatar
Tidigare har avkastning på specifikt brf i de tre största städerna varit mellan 46-73%* under en tioårs period. Jag själv velar mellan att köpa en bostadsrätt som är relativt dyr, cirka 4 000 000***, eller behålla mitt kapital och fortsätta investera på börsen**. Däremot säger mina egna uträkningar att det hade gett mest avkastning att investera i en lägenhet och sedan sälja den efter minst 10 år.

Nu till mitt egna lilla dilemma. Jag tror inte att dyra brf kommer vara så lättsålda om 10-20 år eftersom lönehöjningarna för de flesta inte håller takt med den ökning som lägenheter hållit. Redan nu har en genomsnittlig svensk lite pannsvett när man kollar priserna på ica och willys och jag misstänker att det bara kommer bli sämre och sämre.

Så på pappret ser det ut som att lägenheten vinner ur ett investeringsperspektiv, men min uträkning tog inte i beakt eventuella svårigheter vid försäljning.

Frågor;
Har jag missat något i min uträkning som gör att det egentligen hade varit bäst att behålla pengarna på börsen?
Tänker jag fel angående prisutvecklingen vs lönehöjningarna?

Citera
2025-09-04, 08:04
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Har jag missat något i min uträkning
Din boendekostnad.
Du har ju alltid en löpande kostnad för boende, oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt. Tycker nog att du ska väga in den också eftersom den påverkar hur mycket du har att röra dig med, alternativt löpande investera, varje månad.
Citera
2025-09-04, 08:29
Medlem
pn222jws avatar
För både alternativ A och alternativ B gäller att du inte själv kan kontrollera vinstchansen eller förlustrisken. Det gör marknaden. Vad sägs om ett mellanting - en mindre men fin bostad i ett tryggt område OCH en försiktig investeringsstrategi i större företag? Ingen i början på 1990talet kunde förutsäga fastigheternas värdeökning men ingen 2009 kunde heller förutsäga aktiernas comeback under 2010-20talen. Tur eller otur.
Citera
2025-09-04, 09:28
Medlem
pn222jws avatar
I armbrytningsduellen mellan fastigheter eller aktier (jämför tvekampen mellan euron och dollarn 2012-14 som världsvaluta som dollarn vann)... så påverkar dom varandra - båda marknaderna går likartat från Utbudserfterfrågemässig nationalekonomisk efterfrågeökande D/S prissättning i högkonjunkturer, till Intäktsresultatmässig företagsekonomisk utbudsminskande prissättning i lågkonjunkturer. Fastigheterna är stabilare men aktierna är snabbare.
Senast redigerad av pn222jw 2025-09-04 kl. 09:32.
Citera
2025-09-04, 10:48
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tidigare har avkastning på specifikt brf i de tre största städerna varit mellan 46-73%* under en tioårs period. Jag själv velar mellan att köpa en bostadsrätt som är relativt dyr, cirka 4 000 000***, eller behålla mitt kapital och fortsätta investera på börsen**. Däremot säger mina egna uträkningar att det hade gett mest avkastning att investera i en lägenhet och sedan sälja den efter minst 10 år.

Nu till mitt egna lilla dilemma. Jag tror inte att dyra brf kommer vara så lättsålda om 10-20 år eftersom lönehöjningarna för de flesta inte håller takt med den ökning som lägenheter hållit. Redan nu har en genomsnittlig svensk lite pannsvett när man kollar priserna på ica och willys och jag misstänker att det bara kommer bli sämre och sämre.

Så på pappret ser det ut som att lägenheten vinner ur ett investeringsperspektiv, men min uträkning tog inte i beakt eventuella svårigheter vid försäljning.

Frågor;
Har jag missat något i min uträkning som gör att det egentligen hade varit bäst att behålla pengarna på börsen?

Du har räknat fel. Pengar på börsen ger bättre avkastning än pengar i en fastighet, över tid. Visst, det finns perioder där avkastningen kan vara bättre för fastigheter, men på ett genomsnitt de senaste 150 åren är ej så fallet.

En ytterligare anledning att föredra börsen är att den faktiskt ger ett kassaflöde. En investering i en fastighet som du själv använder som bostad ger inget kassaflöde, utan pengarna är låsta i bostaden. Skillnaden är viktig eftersom du inte kan betala din kostnader (mat, avgifter etc) genom värdeökningen på fastigheten, men däremot kan du det med ex. utdelningar eller avkastning på aktier.
Citera
2025-09-04, 12:01
Medlem
TheGretaResets avatar
Har bostadsrätt varit en bra investering historiskt. Ja men det betyder inte att det är så i framtiden. Vi har minskande befolkning, räntorna har varit konstlat låga. Har svårt att se hur detta skall fortsätta.

När man byggde norra hamnen i HElsingborg (antagligen det lyxigaste bygget någonsin)* tyckte jag att priserna var sjuka. Att man aldrig skulle få igen dessa pengar.
Men i själva verket blev det antagligen den bästa investering som gjorts.

Men har svårt att se att den festen skall fortsätta.

Köp bostad där du vill bo, inte som investering.
Citera
2025-09-04, 19:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Frågor;

Gör det enkelt för dig och kolla vad indexfonden Avanza Zero avkastat de senadte tio åren? 300%?
Citera
2025-09-04, 20:38
Medlem
Frågan är felställd. En fastighet som man bor i är inte en investering det är en kostnad. Alltså kan det inte jämföras med att investera på börsen.

Ska man jämföra ska man köpa en fastighet som man kan hyra ut för att få ett kassaflöde.
Citera
2025-09-04, 20:40
Medlem
Vansterpartiets avatar
Enda potentiella fördelen bostaden har är att du får rejäl hävstång med hjälp av bolånet, men det kan ju lika gärna slå åt andra hållet.
Citera
2025-09-05, 12:42
Medlem
Citat:

Frågor;

Problemet här är att du försöker hitta det bästa av två okända saker. Lite kort går inte det eftersom både bostadsprisernas framtida utveckling är okänd och börsindexets utveckling likaså är okänd.

Men en lösning är ju att du bor kvar i HR och köper aktier i Wallenstam. Då får du båda delarna iom att Priserna på hyreshus följer bostadspriserna.
Citera
2025-09-05, 14:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Problemet här är att du försöker hitta det bästa av två okända saker. Lite kort går inte det eftersom både bostadsprisernas framtida utveckling är okänd och börsindexets utveckling likaså är okänd.

Men en lösning är ju att du bor kvar i HR och köper aktier i Wallenstam. Då får du båda delarna iom att Priserna på hyreshus följer bostadspriserna.

"Priserna på hyreshus följer bostadspriserna."

Hur har du kommit fram till denna slutsats?
Citera
2025-09-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Gör det enkelt för dig och kolla vad indexfonden Avanza Zero avkastat de senadte tio åren? 300%?

143%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in