2025-09-13, 14:50
Medlem
Som vanligt missar alla snillen att du inte kan låna 3 miljoner av banken för att investera på börsen. Däremot kan du låna 3 miljoner för att köpa en brf eller ett hus. Mao får du hävstång även på det belånade beloppet.

Hur många self-made bostadsmiljonärer har vi i Sverige kontra börsmiljonärer? Exakt.
Citera
2025-09-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Som vanligt missar alla snillen att du inte kan låna 3 miljoner av banken för att investera på börsen. Däremot kan du låna 3 miljoner för att köpa en brf eller ett hus. Mao får du hävstång även på det belånade beloppet.

Hur många self-made bostadsmiljonärer har vi i Sverige kontra börsmiljonärer? Exakt.
Du fattar noll. Bostaden du bor är en kostnad som du inte kan omsätta i pengar. Den enda fastigheten som är en investering är den man inte själv bor i och som generar kassaflöde.
Dessutom har du fel angående hävstång på aktier.
Senast redigerad av SVT1970 2025-09-13 kl. 15:04.
Citera
2025-09-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du fattar noll. Bostaden du bor är en kostnad som du inte kan omsätta i pengar. Den enda fastigheten som är en investering är den man inte själv bor i och som generar kassaflöde.
Dessutom har du fel angående hävstång på aktier.
Varför pratar du om saker du inte begriper?
Citera
2025-09-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Priserna på hyreshus följer bostadspriserna."

Hur har du kommit fram till denna slutsats?
Genom att observera mätdata.

https://www.scb.se/contentassets/3ba...v_index_ar.gif

Fritidshus följer också med.

Det som driver upp priser på småhus, fritidshus, hyreshus är samma sak. Och då stiger dom likartat.
Citera
2025-09-13, 17:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Genom att observera mätdata.

https://www.scb.se/contentassets/3ba...v_index_ar.gif

Fritidshus följer också med.

Det som driver upp priser på småhus, fritidshus, hyreshus är samma sak Och då stiger dom likartat.

Du vet inte vad du pratar om.

Jag äger ett flertal hyreshus, det har jag gjort i hela mitt liv.
Priset på hyreshus bestäms till övervägande del av driftnettot, det har ingenting att göra med att villor eller bostadsrätter i närheten har stigit i pris, den som tolkar statistiken så gör sig skyldig till en feltolkning.

I vissa väldigt attraktiva och sällsynta lägen kan hyreshus påverkas av det pris som hyresgästerna är beredda att betala för fastigheten om den säljs till en av hyresgästerna bildad bostadsrättsförening, dessa försäljningar blir numera sällan av, hyresgästerna är ofta entusiastiska i början men sedan brukar intresset klinga av.
Senast redigerad av trottwell 2025-09-13 kl. 17:54.
Citera
2025-09-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Varför pratar du om saker du inte begriper?
Du är för korkad för förstå grundläggande ekonomi men det är inte mitt problem. Fortsätt vara en låtsas miljonär du om du mår bra av det tro på det.
Citera
Igår, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du är för korkad för förstå grundläggande ekonomi men det är inte mitt problem. Fortsätt vara en låtsas miljonär du om du mår bra av det tro på det.

Okej vi säger så då snutteponken. Frågan är varför du svarar om du inte kan föra en normal diskussion? Glömt att ta din medicin?
Citera
Igår, 09:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
143%

Tack, och inte har bostadsrätterna på Östermalm gått från 100k kvadratmetern till 243k kvadratmetern på de tio åren.

Där har vi nog svaret på om börsen är bättre än att investera i bostäder?
Citera
Igår, 09:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du vet inte vad du pratar om.

Jag äger ett flertal hyreshus, det har jag gjort i hela mitt liv.
Priset på hyreshus bestäms till övervägande del av driftnettot, det har ingenting att göra med att villor eller bostadsrätter i närheten har stigit i pris, den som tolkar statistiken så gör sig skyldig till en feltolkning.

I vissa väldigt attraktiva och sällsynta lägen kan hyreshus påverkas av det pris som hyresgästerna är beredda att betala för fastigheten om den säljs till en av hyresgästerna bildad bostadsrättsförening, dessa försäljningar blir numera sällan av, hyresgästerna är ofta entusiastiska i början men sedan brukar intresset klinga av.

Priset på hyreshus hålls på konstgjort låg nivå av hyresregleringarna och dessa hyresreglerkngar gör att priset på bostadsrätter blir högre än de skulle varit med marknadshyror, det är naturligtvis inte dig jag förklarar detta för.
Citera
Igår, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZZQWrsd
Tidigare har avkastning på specifikt brf i de tre största städerna varit mellan 46-73%* under en tioårs period. Jag själv velar mellan att köpa en bostadsrätt som är relativt dyr, cirka 4 000 000***, eller behålla mitt kapital och fortsätta investera på börsen**. Däremot säger mina egna uträkningar att det hade gett mest avkastning att investera i en lägenhet och sedan sälja den efter minst 10 år.

Nu till mitt egna lilla dilemma. Jag tror inte att dyra brf kommer vara så lättsålda om 10-20 år eftersom lönehöjningarna för de flesta inte håller takt med den ökning som lägenheter hållit. Redan nu har en genomsnittlig svensk lite pannsvett när man kollar priserna på ica och willys och jag misstänker att det bara kommer bli sämre och sämre.

Så på pappret ser det ut som att lägenheten vinner ur ett investeringsperspektiv, men min uträkning tog inte i beakt eventuella svårigheter vid försäljning.

Frågor;
Har jag missat något i min uträkning som gör att det egentligen hade varit bäst att behålla pengarna på börsen?
Tänker jag fel angående prisutvecklingen vs lönehöjningarna?

Det finns ingenting som kommer bli bättre i Sverige närmaste 25 åren.

Om jag var du hade jag använt pengarna och utvandrat till ett bättre västligt land.
Citera
Igår, 09:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Tidigare har avkastning på specifikt brf i de tre största städerna varit mellan 46-73%* under en tioårs period. Jag själv velar mellan att köpa en bostadsrätt som är relativt dyr, cirka 4 000 000***, eller behålla mitt kapital och fortsätta investera på börsen**. Däremot säger mina egna uträkningar att det hade gett mest avkastning att investera i en lägenhet och sedan sälja den efter minst 10 år.

Nu till mitt egna lilla dilemma. Jag tror inte att dyra brf kommer vara så lättsålda om 10-20 år eftersom lönehöjningarna för de flesta inte håller takt med den ökning som lägenheter hållit. Redan nu har en genomsnittlig svensk lite pannsvett när man kollar priserna på ica och willys och jag misstänker att det bara kommer bli sämre och sämre.

Så på pappret ser det ut som att lägenheten vinner ur ett investeringsperspektiv, men min uträkning tog inte i beakt eventuella svårigheter vid försäljning.

Frågor;
Har jag missat något i min uträkning som gör att det egentligen hade varit bäst att behålla pengarna på börsen?

Som vi konstaterat så slår börsen prisutvecklingen på bostäder med bred marginal, oerhört bred till och med. Och så lär det förbli.
Citera
Igår, 10:35
Medlem
Citat:

Frågor;

Börsen är bättre och du ska aldrig äga bostadsrätt, bättre äga hus istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in