2025-09-26, 12:37
Medlem
Håll gärna era tummar! Jag har sökt massa jobb. Jag hoppas på något svar snart. Jag har svarat både annonser och gjort spontanansökan + frågat om behovsanställning. Än så länge,får jag inget svar alls.
Citera
2025-09-30, 13:55
Medlem
Jag har tappat hoppet. Ingen hör av sig. Jag har verkligen sökt massor och inte ens en enda mejl där jag är välkommen på intervju.

Ett enda ställe hörde av sig, men kravet var att jag skulle vara sysselsatt 50%. Det är inget sådant jobb jag söker egentligen, men jag drog bara en chansning och det var det enda företaget som ens hörde av sig.

Jag har snart tappat hoppet.
Citera
2025-10-03, 21:34
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag har tappat hoppet. Ingen hör av sig. Jag har verkligen sökt massor och inte ens en enda mejl där jag är välkommen på intervju.

Ett enda ställe hörde av sig, men kravet var att jag skulle vara sysselsatt 50%. Det är inget sådant jobb jag söker egentligen, men jag drog bara en chansning och det var det enda företaget som ens hörde av sig.

Jag har snart tappat hoppet.

Trist! Har du fått pengar från Soc då?
Citera
2025-10-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Trist! Har du fått pengar från Soc då?
Ja, och blir egentligen inte mycket pengar.

Det är väldigt tufft när alla räkningar redan är betalda. Jag blev tvungen att låna pengar av en kompis för att kunna betala en räkning, eftersom försörjningsstödet var för lågt. När jag gjorde det räknades det som en insättning, och därför minskades mitt belopp den här gången – inte som straff, utan som en del av systemets beräkning.

Så till de som tycker att försörjningsstöd är ”lyx” och kritiserar politiker: det är redan strikt kontroll. Ingen vill leva så här, och ingen kan få stöd utan att aktivt söka jobb.

Jag har nu varit inne på tredje månaden och har fortfarande inte fått en enda jobbintervju. Bara ett företag hörde av sig, och det var på ett jobb jag nästan chansade på. Det krävde dessutom att man redan hade minst 50 % sysselsättning, och när jag berättade att jag arbetar men inte i tillräcklig omfattning föll jag bort. Jag vill inte gå in på detaljer om jobbet, men det räcker inte för att försörja mig.

Just nu har jag inga pengar kvar, och det är bara i början av månaden. Jag har snålat så gott jag kan, äter väldigt lite och handlar sparsamt, men trots det räcker pengarna inte.

Jag är född i Sverige men har invandrarbakgrund. Jag har läst att det tyvärr kan påverka chanserna att bli kallad till intervju – många arbetsgivare väljer bort personer med invandrarbakgrund, även om de är kvalificerade, och fokuserar istället på de med traditionellt svenska namn.

Det är oerhört tufft. Varje gång jag söker jobb hoppas jag innerligt: ”Nu kommer de höra av sig!” Jag har sökt många olika typer av jobb, men ännu utan resultat. Från denna måndag som varit fram till idag, trodde jag verkligen att någon skulle höra av sig. Ett mejl eller telefonsamtal. Men ingenting.

Jag sökte några jobb igår och trodde återigen att någon av de jobb jag sökte, så senast som igår, skulle höra av sig.

Men kanske nästa vecka! Jag tror så hela tiden, däremot!

Håll tummarna!

Jag har börjat fråga runt till kompisar.

Jag har också vänd mig till vänner för att prata av mig. Så pass har jag mått dåligt. Tidigare har jag haft för stor skam, för min sits. Men jag har gråtit, p.g.a min sits och har vald att börja öppna upp mig.

De vänner som jag tror kanske har någonting, har jag vänd mig för hjälp.

Detta är riktigt, riktigt tufft!

Det är skönt att skriva av sig.
Citera
2025-10-04, 15:01
Medlem
Citat:
Det är väldigt tufft när alla räkningar redan är betalda. Jag blev tvungen att låna pengar av en kompis för att kunna betala en räkning, eftersom försörjningsstödet var för lågt. När jag gjorde det räknades det som en insättning, och därför minskades mitt belopp den här gången – inte som straff, utan som en del av systemets beräkning.

Alla insättningar på bankkonto räknas sen inkomst, oavsett varför man fick pengarna. Gåva, lån, lön, andra former av bidrag (tex bostadsbidrag eller barnbidrag) etc. Och socialtjänsten struntar i vad pengarna går till.

Så vill man låna eller få pengar av andra, så är det bästa antingen kontanter eller att de betalar räkningar från sina bankkonton eller liknande. Egentligen ska man dock deklarera alls inkomster, även kontanter. Kontanter kan eventuellt klassas som en inkomst med. Men det är svårare för socialtjänsten att upptäcka att man har fått kontanter, eller om någon betalar en räkning från deras bankkonto. Jämfört med om du får in pengar på ditt konto.

Citat:
Jag har också vänd mig till vänner för att prata av mig. Så pass har jag mått dåligt. Tidigare har jag haft för stor skam, för min sits. Men jag har gråtit, p.g.a min sits och har vald att börja öppna upp mig.

Kanske kan vara bra med någon form av samtalskontakt (tex psykolog, kurator eller psykoterapeut). Socialtjänsten brukar stå för sådana kostnader. Antingen om du visar upp kvitto på att besöket är betalt eller en faktura.

Det är ju bra att du kan prata med vänner, men det kan även vara skönt att prata med någon utomstående ibland.
Senast redigerad av Amberfly 2025-10-04 kl. 15:09.
Citera
2025-10-04, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Alla insättningar på bankkonto räknas sen inkomst, oavsett varför man fick pengarna. Gåva, lån, lön, andra former av bidrag (tex bostadsbidrag eller barnbidrag) etc. Och socialtjänsten struntar i vad pengarna går till.

Så vill man låna eller få pengar av andra, så är det bästa antingen kontanter eller att de betalar räkningar från sina bankkonton eller liknande. Egentligen ska man dock deklarera alls inkomster, även kontanter. Kontanter kan eventuellt klassas som en inkomst med. Men det är svårare för socialtjänsten att upptäcka att man har fått kontanter, eller om någon betalar en räkning från deras bankkonto. Jämfört med om du får in pengar på ditt konto.

Kanske kan vara bra med någon form av samtalskontakt (tex psykolog, kurator eller psykoterapeut). Socialtjänsten brukar stå för sådana kostnader. Antingen om du visar upp kvitto på att besöket är betalt eller en faktura.

Det är ju bra att du kan prata med vänner, men det kan även vara skönt att prata med någon utomstående ibland.
Tack!

Vad snällt inlägg! Det behövs under denna svåra tid. Jag trodde jag skulle få kritik, när jag såg att någon citerat mig i denna tråd.

Hursomhelst, så är inte alternativet till att besöka vården för mitt mående. Jag mår dåligt, just för att jag inte får napp. Jag vill ha jobb, så mår jag bra igen.

Just idag, har jag sökt några jobb, återigen.

Så det är en massa förhoppningar att någonstans skall höra av sig under veckan som kommer.
Citera
2025-10-10, 07:55
Medlem
Enligt AI-översikt via Google:

''Nej, att ha havregrynsgröt hemma innebär inte automatiskt att man inte kan få akuta matpengar; det är tillgången till andra ekonomiska medel som avgör rätten till ekonomiskt bistånd. Om du har ett akut behov av pengar till mat, och inte har några andra tillgängliga resurser, kan du ansöka om nödbistånd hos socialtjänsten i din kommun.
Vad avgör rätten till nödbistånd?

Akut nödsituation:
Rätten till bistånd finns om du hamnar i en oförutsett situation som innebär att du inte kan tillgodose dina grundläggande behov.

Inga andra tillgångar:
Du måste ha försökt lösa din ekonomiska situation på alla andra sätt som går och inte ha några andra inkomster eller tillgångar som kan täcka dina kostnader.
Skälig levnadsnivå:
Försörjningsstöd är till för att du ska kunna uppnå en skälig levnadsnivå.

Vad du ska göra:

Kontakta din kommun: Ansök om ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten i din kommun.

Förklara din situation: Beskriv din akuta nödsituation och förklara varför du inte har pengar till mat trots att du har havregrynsgröt.
Redogör för dina tillgångar: Var beredd på att redovisa om du har några andra inkomster eller besparingar.''

Stämmer det som ovan?

I sådan fall bör jag ha fått matpengar. Jag kan ju inte leva på havregrynsgröt jämnt och ständigt. Det går inte att leva såhär. Jag har kurrade mage. Jag mår illa. Och har det väldigt ställd.

Det som jag också finner det orimligt, är att jag får pengar till mer näringsrikt mat, om jag hade haft noll föda hemma.

Men om jag har havregrynsgröt, så får jag absolut ingenting?

Så det är helt svart vit egentligen? Antingen någon tusenlapp eller åtminstone femhundra, som man har råd att köpa mat.

Eller så får inga pengar alls och få näringsbrist med havregrynsgröt?

Kan någon hjälpa mig?
Citera
2025-10-10, 08:02
Medlem
Citat:
Enligt AI-översikt via Google:

''Nej, att ha havregrynsgröt hemma innebär inte automatiskt att man inte kan få akuta matpengar...
Skönt med AI som kan förklara sådant för oss.

Innan trodde jag att om man har havregrynsgröt, så får man automatiskt in pengar på kontot. Att man inte får pengar om man har mannagrynsgröt vet väl dock de flesta.

Citat:
Kan någon hjälpa mig?
Troligen, och inte ekonomiskt, men det förutsätter att du redovisar din budget i tråden.

Jag får lite känslan av att du är på tiggarstråk i forumet.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-10 kl. 08:09.
Citera
2025-10-10, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Innan trodde jag att om man har havregrynsgröt, så får man automatiskt in pengar på kontot. Att man inte får pengar om man har mannagrynsgröt vet väl dock de flesta.

Troligen, och inte ekonomiskt, men det förutsätter att du redovisar din budget i tråden.

Jag har understrykt mycket tydligt att jag inte är efter donationer. Ingen här skall ge mig donationer. Så att du försöker med sådant, för att få tråden åt ett annat håll, gillar jag inte. Jag har ordentliga bekymmer och är inte intresserad av donationer. Dessutom kan jag inte ta emot donationer, då försörjningsstöd skulle reagera på det.

Dessutom är min fråga rimligt: Om jag har havregrynsgröt, får jag absolut ingenting.

Men om jag inte hade någon havregrynsgröt, så hade jag fått en och annan matkasse, som skulle vara så mycket mer näringsrikt än enbart havregrynsgröt.

Jag tror du har mat i din kylskåp. Det är skönt för dig och bra för din del.

Men jag ber dig att förstå min sits. Jag har bara ätit havregrynsgröt de senaste tiden. Sedan kommer pengarna och jag betalar räkningar. Sedan äter jag simpel mat och försöker snåla. Men pengarna tar slut och då behöver jag bara leva på havregrynsgröt återigen, fram till nästa betalning.

Problemet är att försörjningsstöd också bara betalar bredband på 89kr.
Citera
2025-10-10, 08:36
Medlem
Citat:
Jag har understrykt mycket tydligt att jag inte är efter donationer. Ingen här skall ge mig donationer. Så att du försöker med sådant, för att få tråden åt ett annat håll, gillar jag inte. Jag har ordentliga bekymmer och är inte intresserad av donationer. Dessutom kan jag inte ta emot donationer, då försörjningsstöd skulle reagera på det.

Dessutom är min fråga rimligt: Om jag har havregrynsgröt, får jag absolut ingenting.

Men om jag inte hade någon havregrynsgröt, så hade jag fått en och annan matkasse, som skulle vara så mycket mer näringsrikt än enbart havregrynsgröt.

Jag tror du har mat i din kylskåp. Det är skönt för dig och bra för din del.

Men jag ber dig att förstå min sits. Jag har bara ätit havregrynsgröt de senaste tiden. Sedan kommer pengarna och jag betalar räkningar. Sedan äter jag simpel mat och försöker snåla. Men pengarna tar slut och då behöver jag bara leva på havregrynsgröt återigen, fram till nästa betalning.

Problemet är att försörjningsstöd också bara betalar bredband på 89kr.
Jag tror att du är ute efter att få donationer, oavsett vad du säger.

Om du vill ha seriös hjälp utan donationer så ska du presentera din kalkyl. Då först kan vi hjälpa dig med annat än ekonomiska bidrag.

Jag har för övrig en halv kall gräddad fryspizza i kylen, och några öl.
Citera
2025-10-10, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Tror Ts har hamnat så snett med näring och energibrist att tankarna låser sig.

Det är så lätt att sitta och tycka vad andra ska göra om man själv inte sitter i samma läge.

Till TS, försök att få ihop så pass att du kan köpa något som ger energi i form av fett eller olja så du åtminstone får tillbaka hjärnfunktionen.

Bara havre ger bara korvarig mättnad, men med lite rapsolja och kanske lite socker får du tankeenergi.
Vi håller tummarna att det ordnar sig.
Citera
2025-10-10, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Det är så lätt att sitta och tycka vad andra ska göra om man själv inte sitter i samma läge.
Om ts ger oss sin kalkyl med alla siffror, så är jag säker på att hen kan få hjälp här. Att bara påstå att det enda man har är havregryn håller inte. Jag tror helt enkelt inte på ts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in