• 1
  • 2
2025-09-03, 16:47
Medlem
Hej!
Jag har i mitt liv aldrig haft denna sortens ekonomiska bekymmer.

Jag sitter just nu med en sen inbetald hyr-räkning och pengarna räcker inte till att betala hyran.

Jag går på försörjningsstöd och letat jobb i månader.

Jag betalade en faktura från CSN. Men snabbt försökte jag kontakta CSN och begärde tillbaks pengarna, vilket jag idag såg på posten att det inte gick (de skickade brev).

Jag har en obetald hemförsäkran-faktura och en obetald hyra.

Jag har inga pengar. Jag vet att försörjningsstöd inte hjälper till med skulder. MEN, vart skall jag vända mig?

Jag är ensamstående och aldrig haft såhär förut.

Jag kommer bli hemlös. Någonting hemskt kommer ske.

Alla tips tackar jag så mycket för.

TACK PÅ FÖRHAND!
Citera
2025-09-03, 16:53
Avstängd
Varför betalar du en skuld till CSN, då du uppenbarligen har försörjningsstöd och redan fått betalningen därifrån, för att du ska betala din hyra?
Citera
Medlem
Finns ju massor du kan göra för att lösa de akuta problemen. Låna av släkt och vänner, ta en blancolån (Anyfin, Rocker osv), sälja av något du inte behöver. Du borde klara dig 2 månader till utan större bekymmer.

Men i långa loppet är det väl jobb eller försörjningsstöd du behöver? Prata med kommunen?

Och försök ta det lugnt, det kommer lösa sig!
Citera
Moderator
v50s avatar
Sälj prylar du inte använder så kanske du kan få in några tusen som täcker hyran. Ett råd inför framtiden är att alltid prioritera hyran och elräkningen då har du tak över huvudet och el till bostaden.
Citera
2025-09-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Finns ju massor du kan göra för att lösa de akuta problemen. Låna av släkt och vänner, ta en blancolån (Anyfin, Rocker osv), sälja av något du inte behöver. Du borde klara dig 2 månader till utan större bekymmer.

Men i långa loppet är det väl jobb eller försörjningsstöd du behöver? Prata med kommunen?
Jag är ensamstående. Jag är ensam. Jag har ingen familj, släkt och nära vänner saknar jag också.
Citera
2025-09-03, 16:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag är ensamstående. Jag är ensam. Jag har ingen familj, släkt och nära vänner saknar jag också.

Varför har du inte betalat hyran? Är du handikappad? Prioritera lån till CSn, varför?

Du fick väl lön nyligen?

(FB) Lön-avdelning tvingade mig skaffa Kivra, för att få lön-spec. Inget annat alternativ?
Senast redigerad av PatricHbg 2025-09-03 kl. 17:01.
Citera
Medlem
Citat:
Hur kan kommunen hjälpa?
De har ekonomisk rådgivning, och vet även vad du kan söka.
Citera
Medlem
Citat:
Ladda ner Rocker-appen och kolla vad du kan låna.

Tror det kostade mig ca 400 i månaden för en kredit på 10.000. (Och det var ganska linjärt vill jag minnas, så 40.000 kredit låg på ca 1200:-)
Senast redigerad av ladicius 2025-09-03 kl. 17:01.
Citera
2025-09-03, 17:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Står du under försörjningsstöd blir du ju inte hemlös. Du ska få så mycket pengar så du klarar det basala. Hyra, mat och liter till. Detta med CSN att betala det från första början gör att man frågar sig om du verkligen har försörjningsstöd.
Citera
2025-09-03, 17:03
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du ska kontakta hyresvärden och säga att du har fått problem denna månad men önskar en avbetalningsplan.
Nästa månad cashar du in hyran och den överenskomna avbetalningen direkt! Du får äta havregryn och potatis!

Ring också CSN och se om man kan pausa betalningen!

Du klarar detta!
Citera
2025-09-03, 17:04
Medlem
Det finns en prioritet på vilka räkningar man betalar, och hyran ligger överst där.
  • Hyran
  • Elektricitet
  • Telefoni

CSN hamnar långt ner på denna lista. Där kan du dessutom be om nedsättning av lånet om din inkomst har minskat. Gör det nu.

Fixa fram pengar till hyran på något sätt. Något du kan sälja? Be om en tid på socialtjänsten för att snacka om försörjningsstöd. Kan ta lite tid att få en tid där.

Vad du än gör, stoppa inte huvudet i sanden,och tro att det ska försvinna.
Citera
2025-09-03, 17:08
Medlem
One2Manys avatar
Betala till CSN när man har försörjningsstöd

Du loggar in på CSN och skriver in hur lite pengar du får ut under året via ditt försörjningsstöd och vips så ska du betala 0 kr för året, träskalle. Man börjar förstå varför du inte klarade av universitetet, alltså förutom att du la mesta delen av din energi på att stalka din tjejpolare och göra dig till ovän med alla dina vänner över det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in