Citat:
Ursprungligen postat av
Dukater
Hej,
jag ville inte alls skaffa Kivra. Det rör sig om att man ska hålla på med att skriva och regga sig med sin mobilnummer + BankID. Jag kände mig inte alls bekväm, men skaffade Kivra, bara för att få tag i min lön-spec.
Man borde väl ändå få sin lön-spec via mejl, borde väl inte alls vara svårt?
Är det verkligen rimligt att det enda alternativet var att skaffa Kivra eller ljög avdelningen bara för att jag skulle skaffa Kivra. Något sa mig att det inte stämde om att det är det enda sättet.
Jag tror att deras ''enda sätt'' uttalande, rör sig mer på lögn så att jag skulle skaffa Kivra eller kan det vara som så att vissa ställen, så är Kivra verkligen det enda sättet, för att få sin lön-spec.
Jag ogillar att ha Kivra. Det känns inte bra.
Visst borde väl jobbet ha lön-spec någonstans och bara kunna skicka det som PDF-Fil?
AG har ingen laglig skyldighet att skicka ut en lönespecifikation alls, så med logik följer att de skulle kunna kräva att en anställd registrerar sig för Kivra för leveransen. Möjligtvis skulle det kunna bryta mot någon god praxis eller anti-diskrimineringsförfarande att inte erbjuda alternativa kanaler, detta är dock tveksamt och snårigt.
Att du inte vill använda Kivra är dock helt nyktert, jag gör det inte heller. Helt plötsligt ska all företags- och myndighetspost samlas på ett ställe drivet av ett privat företag och du anses legalt delgiven bara av att ett företag eller myndighet påstått skickat något dit. Jag är inte särskilt foliehatt och använder Google, smartphone och bank-ID friskt, men någonstans får man dra gränsen för hur mycket man böjer sig.