2025-08-05, 07:07
Medlem
Hej,

jag ville inte alls skaffa Kivra. Det rör sig om att man ska hålla på med att skriva och regga sig med sin mobilnummer + BankID. Jag kände mig inte alls bekväm, men skaffade Kivra, bara för att få tag i min lön-spec.

Man borde väl ändå få sin lön-spec via mejl, borde väl inte alls vara svårt?

Är det verkligen rimligt att det enda alternativet var att skaffa Kivra eller ljög avdelningen bara för att jag skulle skaffa Kivra. Något sa mig att det inte stämde om att det är det enda sättet.

Jag tror att deras ''enda sätt'' uttalande, rör sig mer på lögn så att jag skulle skaffa Kivra eller kan det vara som så att vissa ställen, så är Kivra verkligen det enda sättet, för att få sin lön-spec.

Jag ogillar att ha Kivra. Det känns inte bra.

Visst borde väl jobbet ha lön-spec någonstans och bara kunna skicka det som PDF-Fil?
Citera
2025-08-05, 07:15
Medlem
tnems avatar
Det är osäkert att skicka lön-specifikation med mail, och får inte göras enligt GDPR.
Senast redigerad av tnem 2025-08-05 kl. 07:20.
Citera
2025-08-05, 07:20
Medlem
Onanikrems avatar
Märklig arbetsgivare. Jag fick mina lönespec. på mail, var liksom du ointresserad av att skaffa Kivra.

När och om du väl har det håll koll på det för myndighetspost, räkningar från vägtullar och skit hamnar där. Kan bli ganska dyrt om man missar en vägtull. Ploppar från 10kr till 500kr om du missar den, vilket är lätt hänt. Det de lever på de asen!
Citera
2025-08-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Det är osäkert att skicka lön-specifikation med mail, och får inte göras enligt GDPR.
Men okrypterade brev på papper, som kan läsas av mellanhänder i flera steg, går jättebra.
Citera
2025-08-05, 08:03
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Men okrypterade brev på papper, som kan läsas av mellanhänder i flera steg, går jättebra.

Är det någon arbetsgivare idag som skickar ut det på papper?

Annars finns det en lag om att man inte får öppna brev som är adresserat till någon annan.
Citera
2025-08-05, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

jag ville inte alls skaffa Kivra. Det rör sig om att man ska hålla på med att skriva och regga sig med sin mobilnummer + BankID. Jag kände mig inte alls bekväm, men skaffade Kivra, bara för att få tag i min lön-spec.

Är det verkligen rimligt att det enda alternativet var att skaffa Kivra eller ljög avdelningen bara för att jag skulle skaffa Kivra. Något sa mig att det inte stämde om att det är det enda sättet.

Jag tror att deras ''enda sätt'' uttalande, rör sig mer på lögn så att jag skulle skaffa Kivra eller kan det vara som så att vissa ställen, så är Kivra verkligen det enda sättet, för att få sin lön-spec.

Visst borde väl jobbet ha lön-spec någonstans och bara kunna skicka det som PDF-Fil?

AG har ingen laglig skyldighet att skicka ut en lönespecifikation alls, så med logik följer att de skulle kunna kräva att en anställd registrerar sig för Kivra för leveransen. Möjligtvis skulle det kunna bryta mot någon god praxis eller anti-diskrimineringsförfarande att inte erbjuda alternativa kanaler, detta är dock tveksamt och snårigt.

Att du inte vill använda Kivra är dock helt nyktert, jag gör det inte heller. Helt plötsligt ska all företags- och myndighetspost samlas på ett ställe drivet av ett privat företag och du anses legalt delgiven bara av att ett företag eller myndighet påstått skickat något dit. Jag är inte särskilt foliehatt och använder Google, smartphone och bank-ID friskt, men någonstans får man dra gränsen för hur mycket man böjer sig.
Citera
2025-08-05, 08:09
Medlem
Citat:
Är det någon arbetsgivare idag som skickar ut det på papper?

Annars finns det en lag om att man inte får öppna brev som är adresserat till någon annan.
Annars finns det en lag som kallas olaga dataintrång. Min kritik riktar sig mot det teknikfientliga GDPR som sorterar ut en lika osäker teknik som den godkänner en annan lika osäker teknik.
Citera
2025-08-05, 08:12
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Annars finns det en lag som kallas olaga dataintrång. Min kritik riktar sig mot det teknikfientliga GDPR som sorterar ut en lika osäker teknik som den godkänner en annan lika osäker teknik.

Kollade upp det nu, man får inte längre skicka lönespecifikationen med brev.
Citera
2025-08-05, 08:13
Medlem
Citat:

Krypterad zipfil och komplicerat lösenord via SMS till den anställdes registrerade nummer, eller på papper som fås vid start av anställningen bara en gång, svårt att se hur IMY skulle skälla på det. Att säga "vi kan bara erbjuda Kivra" är ren lathet och trångsynthet faktiskt.
Citera
2025-08-05, 08:19
Medlem
Citat:
Kollade upp det nu, man får inte längre skicka lönespecifikationen med brev.
Jaså? Ja, det var ju konsekvent i alla fall. Du talar säkert sanning, så jag ska inte be om en källa.
Citera
2025-08-05, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,

Du missförstod hela om Kivra.... Kivra är en postlåda på Internet... Postpapper brev kostar 22 kr...

Mail får ej för staten. Inte säkert med mejla lön-info... e post adress är lätt spridda ... hacka in 99 %...

Kivra är din postlåda för alltid.
Framtida postlåda Kivra.
Citera
2025-08-05, 08:33
Medlem
Min nuvarande arbetsgivare sa samma sak och jag skaffade Kivra för detta syfte och direkt började det dimpa ner skit där som jag annars hade fått via post.
Det tog ett par månader men en och annan påminnelseavgift innan jag vande mig vid att kolla Kivra regelbundet men ja, det känns innerst inne som att jag blivit tvingad till appen och jag gillar det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in