• 7
  • 8
2025-09-07, 16:13
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad tror ni om det? Jag är försiktigt skeptisk.

Med tanke på att julmust + gin och lite citron är en toppendrink så blir det säkert bra. Fast enklare att blanda hemma själv än att köpa nått extradyrt på systembolaget.
Citera
2025-09-07, 16:23
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det var väl en jävla smäck mot alkoholisterna, eller de som har problem med alkoholen. Skapades just av nyktra alkoholister, för att få sinnesfri vid jul. Kör på, och låt oss alla gå samma väg.

Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Jag håller med, kan faktiskt tycka det är lite osmakligt att lansera en sådan produkt vid just julen då många familjer har "vit jul" som koncept d.v.s avsaknad av alkohol.

Vill man just specifikt ta fram en alkoholhaltig must, varsågod, men döp den inte till jul- eller påskmust.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Som kulturkonservativ dryckesnörd ser jag det som ett hån mot julmusten och dess historiska arv.

Julmust är i grund och botten framtaget för att vara just ett ALKOHOLFRITT alternativ till julöl...

Hål i huvudet.
Vad jag förstår så är det här en ny produkt - inte en ersättare. Så den vanliga julmusten kommer att finnas kvar. Ser inte hur det är annorlunda mot glögg som finns med eller utan alkohol.
Sen detta tassande runt alla som inte klarar av att hantera sprit som det alltid skrias om i alla trådar om alkohol. Det är väl upp till var och en vad man väljer att ha på julbordet. De som har alkisar vid sitt bord får väl köpa alkofritt - inte svårare än så.
Skål!
Citera
2025-09-07, 17:04
Avstängd
Riktigt nyttigt med extra snabba kolhydrater!

Folkhälsan på rätt väg!
Citera
2025-09-07, 17:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Vad jag förstår så är det här en ny produkt - inte en ersättare. Så den vanliga julmusten kommer att finnas kvar. Ser inte hur det är annorlunda mot glögg som finns med eller utan alkohol.
Sen detta tassande runt alla som inte klarar av att hantera sprit som det alltid skrias om i alla trådar om alkohol. Det är väl upp till var och en vad man väljer att ha på julbordet. De som har alkisar vid sitt bord får väl köpa alkofritt - inte svårare än så.
Skål!

Helt obrydd om att det är en produkt som ska komplettera i produktportföljen och inte tänt att ersätta; det visste jag för övrigt redan.

Glögg är i grunden en alkoholhaltig dryck. Därav görs inte alkoholfri glögg på samma sätt med samma råvaror som glögg med alkohol.

Julmust är framtagen just för att vara alkoholfri, som alternativ till julöl.

Man kan ha kattskit på sitt julbord också om man vill det. Det är valbart. Men även om man har det kan man kanske förstå varför vi övriga inte vill det och ställer oss tveksamma till det hela...

Jag har inget emot alkohol. Jag dricker alkohol och har tidigare arbetat i många år med just alkoholhaltiga drycker. Men jag ställer mig tveksam till alkohol i julmust just på grund av att det är en dryck som medvetet är framtagen för att vara alkoholfri. Det är det min inställning bottnar sig i.
Citera
2025-09-08, 08:29
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Helt obrydd om att det är en produkt som ska komplettera i produktportföljen och inte tänt att ersätta; det visste jag för övrigt redan.

Glögg är i grunden en alkoholhaltig dryck. Därav görs inte alkoholfri glögg på samma sätt med samma råvaror som glögg med alkohol.

Julmust är framtagen just för att vara alkoholfri, som alternativ till julöl.

Man kan ha kattskit på sitt julbord också om man vill det. Det är valbart. Men även om man har det kan man kanske förstå varför vi övriga inte vill det och ställer oss tveksamma till det hela...

Jag har inget emot alkohol. Jag dricker alkohol och har tidigare arbetat i många år med just alkoholhaltiga drycker. Men jag ställer mig tveksam till alkohol i julmust just på grund av att det är en dryck som medvetet är framtagen för att vara alkoholfri. Det är det min inställning bottnar sig i.
Igen, jag förstår inte problemet. Julmust var framtaget som ett alkofritt alternativ. Jättebra. Jag gillar julmust så jag är nöjd och jag köper den i mataffären. Så vad spelar det för roll om det finns en alkoalternativ på systemet? Jag förstår verkligen inte.
Citera
2025-09-08, 09:03
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Igen, jag förstår inte problemet. Julmust var framtaget som ett alkofritt alternativ. Jättebra. Jag gillar julmust så jag är nöjd och jag köper den i mataffären. Så vad spelar det för roll om det finns en alkoalternativ på systemet? Jag förstår verkligen inte.

Ok...

Vad du förstår eller inte är inget jag kan hjälpa dig med.

Att inte låta något vara vad det är ser jag som tveksamt.

Vänd på ditt resonemang. Vad spelar det för roll om det inte finns julmust med alkohol på Systembolaget när det finns alkoholfri i mataffären?

Det går ju utmärkt att blanda sin julmust med valfri alkoholhaltiga dryck hemma - som redan skrivits i tråden av flera att det görs - så varför inte nöja sig med det?

Varför inte låta en alkoholfri dryck vara alkoholfri?

Det går även att blanda ut potatissallad med kattskit och sälja i affären, men varför skulle man göra det? Räcker det inte med att sälja utan och låta den som vill ha avvikelsen från normen blanda själv hemma?
Citera
2025-09-08, 11:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ok...

Vad du förstår eller inte är inget jag kan hjälpa dig med.

Att inte låta något vara vad det är ser jag som tveksamt.

Vänd på ditt resonemang. Vad spelar det för roll om det inte finns julmust med alkohol på Systembolaget när det finns alkoholfri i mataffären?

Det går ju utmärkt att blanda sin julmust med valfri alkoholhaltiga dryck hemma - som redan skrivits i tråden av flera att det görs - så varför inte nöja sig med det?

Varför inte låta en alkoholfri dryck vara alkoholfri?

Det går även att blanda ut potatissallad med kattskit och sälja i affären, men varför skulle man göra det? Räcker det inte med att sälja utan och låta den som vill ha avvikelsen från normen blanda själv hemma?
Det går ju att blanda Jack & Coke och Gin & Tonic hemma också, men det finns tydligen en marknad för färdigblandat till hutlösa priser, så självklart tar man chansen att tjäna pengar.

Ett skräckexempel: https://www.systembolaget.se/produkt...organ-8922315/
Vem betalar 21:90 för 250ml 5% grogg gjord på "rom" och en ospecificerad fulcola?
Citera
2025-09-08, 17:56
Medlem
tomatlarss avatar
Bör ju provas men troligen är vanlig julmust bättre.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in