2025-09-04, 00:25
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
"Vi tycker att detta börjar bli mycket." tycker chefen.

Ja, bekosta en hälsoundersökning, regelbunden provtagning, bättre lön, mer fritid och förlängd semester så slipper ju chefen framtida möten.

Hälsoundersökningar av symtomfria människor är ett jävligt dåligt sätt att spendera sjukvårdsresurser.
Citera
2025-09-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Eller att man har psykiska problem som man oftast kan mota tillbaka, men ibland måste man stanna i sängen en dag för att inte gå under. Eller räknas bara fysiska sjukdomar? Min största sjukfrånvaro senare i arbetslivet (från början hade jag noll dagar frånvaro alltid skola och jobb), var på grund av att inte ha kunnat sova på natten och inte orkat dygna. Det blev bättre när det kom mediciner som zolpidem som ansågs helt ofarliga och kastades åt alla i mängder. Det var tajder.

Det är ju en komplex fråga. Jag har inte mått som en prins mentalt genom åren, haft en hel del ångest, depression etc. Men saken är att få psykiska problem botad genom att bryta de vardagsrutiner man har, och är det så illa ska man ha vård och sjukintyg.

Men jag förstår att sömnproblem inte är det enklaste att hantera, det har jag sluppit hittills iallafall, ta i trä.

Men, i övrigt, ser man lätt hur saker går snabbt utför när man låter sig underkastas av sina demoner och stannar i sängen, om man tittar på folk som låter sig komma dit.
Citera
2025-09-04, 00:28
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ja eller så går man till det arbetet som jag hade trött vilket kunde leda till olycksfall och död.

Citat:
Nä men sover man inte på natten går man troligen ändå till skolan eller ett jobb om det inte är farligt att vara trött där.

Man sjukanmäler sig bara om man inte orkar eller tröttheten kan vara farlig.

Eller menar du att det inte finns människor med sömnproblem?
Hur ska du ha det? Har du ett jobb eller går du i skolan? Dygnar du frivilligt genom att vara vaken och gejma eller liknande? Eller dygnar du p.g.a. att du har psykiska problem? Vad gör du när du dygnar?
Citera
2025-09-04, 00:32
Medlem
På min arbetsplats har det iaf varit såhär de senaste åren: är du sjuk sex gånger på ett år alternativt fyra gånger på ett halvår så är/känner sig arbetsgivaren skyldig att göra en utredning. Om det är meningsfullt eller ej vetefan men så är det iaf. Antar att TS arbetsgivare har en liknande policy.
Citera
2025-09-04, 08:09
Medlem
TS jobbar troligtvis inom en större organisation med standardiserad hälsoavstämning vid 'längre' sjukfrånvaro. Liknande system har jag sett i främst statliga och kommunala verksamheter där den egna HR-avdelningen har minst fem anställda.
-Varför gör man då på detta viset?
Jo; Man vill förhindra att långtidssjuka fångas upp tidigt. TS kan komma att få frågor om sin generella hälsa, misshandel inom familjen, alkoholkonsumtion och psykiska mående.
-Vafalls? Ska jag behöva ha min chef som psykolog?
Nej, det måste du inte, men arbetsgivaren har ansvar för dig om du blir långtidssjuk och det är en jävla utgift som man gärna undviker. och ja, chefen har rätt att fråga hur du mår och om det finns något som hindrar dig från att utföra ditt jobb.
Citera
2025-09-04, 08:59
Medlem
Citat:
Jo, du menar att de fejkar.

Och jag säger att alla fejkar inte.

Någonstans finns det ett överlapp där du säger att den personen fejkar och jag tror hen är hänsynsfull.

Har man en karensdag så tjänar man ju inget på det.
Nej, jag säger inte att de fejkar. Självklart händer det att folk blir sjuka på jobbet p.g.a. andra.

Jag säger dock att alla sjukskrivningsåkommor inte är smittsamma, vissa använder det som allmän ursäkt för att slippa kliva ur sängen, för att motivera sig själva att det "är bäst för alla" att ta det säkra före det osäkra.
Citera
2025-09-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo men om har ett samtal och det verkar som att TS blivit förkyld några gånger så är det kanske bra med det.

Men det är väl bra om de försöker hjälpa folk och identifiera potentiella problem innan de blir för allvarliga?

Jag tycker at det är bättre att de som är sjuka håller sig hemma och inte smittar andra.

6 sjukdagar på ett år ingenting att ta upp.
Citera
2025-09-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Är det verkligen det?

Ja det är det. Sedan finns det vissa faktorer som spelar in. Men om man inte lever ensam där kontakt med andra är begränsad så är det högst normalt.
Citera
2025-09-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Så chefen är ett "asshole" för att han bryr sig?

Somliga är helt väck.

Somliga chefer är helt väck eftersom 6 sjukdagar på ett år inte är något att ta upp.
Citera
2025-09-04, 09:27
Medlem
Forskning säger tydligen att om arbetsgivaren följer upp sjukfrånvaro så kommer sjuka snabbare tillbaka till jobbet.

På förra arbetsplatsen fick jag som chef listor av HR på mina anställda som va sjuka "ofta".

Om man va sjuk mer än 3 dagar i streck fler än 3ggr om året fanns man på listan

Hade man fler än 6 sjuktillfällen totalt likaså.

99ggr av 100 va det inget konstigt med frånvaron.
Citera
2025-09-04, 09:33
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Beror väl på hur det sett ut. En sjukvecka på ett år är ju inget konstigt.

6 måndagar på rad väcker lite misstankar.
Ganska exakt så, det handlar inte om antalet utan mönstret. Att ligga med feber i två dagar och behöva ytterligare en dag för återhämtning är inget konstigt, att som du säger sjukanmäla sig enskilda dagar ser betydligt konstigare ut.
Citera
2025-09-04, 09:40
Medlem
Dom gör såhär när dom tror att någon är påväg bort. Sjukanmälningar är ofta ett tecken på att man tröttnat. Och i värsta fall skapar oreda i gruppen på vägen ut.

Glöm inte att du är lönsam för företaget, dom vill ha dig kvar annars hade du fått sparken för länge sen. Dom försöker sätta griller i huvudet på dig så att du ska "skärpa till" dig och fortsätta vara lönsam. Dom skiter fullständigt i dig, sök nytt jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in