2025-09-04, 09:53
Medlem
Forevermores avatar
Men vad detta var svårt. TS skriver redan i inlägg 7 att det inte är en sjukvecka utan dagar utspridda över året.

Det fanns tidigare en lag (Lag (1962:381) om allmän försäkring) som sa att vid 6 sjuktillfällen eller fler under en 12 månaders period så var arbetsgivaren skyldig att inleda en utredning och ev. då erbjuda rehabilitering. Denna lag upphävdes 2011 men 6 sjuktillfällen lever ändå kvar i praxis då arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljö och att medarbetarna är friska.

Detta beskriv redan i inlägg 29.

Så det är det som är problemet. Antalet tillfällen. Inte att TS varit sjuk 6 dagar.
Senast redigerad av Forevermore 2025-09-04 kl. 09:59.
Citera
2025-09-04, 10:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Sammanlagt sex sjukdagar under ett år är inget konstigt, men om det gäller sex tillfällen under ett år så kan jag förstå att en arbetsgivare reagerar...

Det är ju inte normalt att vara så sjuk att man inte kan gå till jobbet så ofta som varannan månad. Har man svår migrän eller någon annan sjukdom som ibland ger skov så kan man få ett så kallat förstadagsintyg utskrivet av sin läkare, och då slipper man också karrensdagen.
Citera
2025-09-04, 10:27
Medlem
styckets avatar
Det här är aningen komiskt från en som skolkat från samhället i mången år
Citera
2025-09-04, 11:31
Medlem
Skulle tro att man gör det för att inte få problem när det blir ännu värre. Då har man papper på att man försökt hjälpa den anställde och får inga problem med facket den dagen den anställde blir långtidssjukriven och kanske måste sägas upp från jobbet för att den anställde inte kan sköta sina arbetsuppgifter.
Citera
2025-09-04, 11:48
Medlem
StigEngstroms avatar
Det låter ju helt stört att bli kallad till möte för sammanlagt 6 dagar.
Jag är nog en av dom som har högst närvaro på min arbetsplats men vi har såklart anställda som är ökända för att vara sjuka hela tiden, såsom det varit på alla arbetsplatser jag varit på.
Vad händer? Ja ingenting är min erfarenhet. Företaget planerar med vetskapen att "Kalle" har ont i halsen vääääldigt ofta.
Citera
2025-09-04, 11:54
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Dom gör såhär när dom tror att någon är påväg bort. Sjukanmälningar är ofta ett tecken på att man tröttnat. Och i värsta fall skapar oreda i gruppen på vägen ut.

Glöm inte att du är lönsam för företaget, dom vill ha dig kvar annars hade du fått sparken för länge sen. Dom försöker sätta griller i huvudet på dig så att du ska "skärpa till" dig och fortsätta vara lönsam. Dom skiter fullständigt i dig, sök nytt jobb!
Visst är det så att det finns ett mönster mellan att vara borta mycket och att ha tröttnat.
Sen finns det o andra sidan gott om lallare som man vet aldrig kommer söka något nytt jobb och samtidigt står för stor del av frånvaron, oduglingarna.
Citera
2025-09-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Klart som fan att jag frågade och fick svar ”Vi tycker att detta börjar bli mycket”.

Det finns såklart statistik på det som påvisar att det är mer än normalt.

Det kan ju handla om något allvarligt, som att det är en början på en dålig spiral pga psykisk ohälsa tex, eller att du börjat käka dåligt eller något annat.

Eller så är det helt vanliga avvikelser, tex att du har fått en unge som börjat i skolan eller något sånt.

Tycker att du ska se det från chefens sida, du kostar pengar när du är sjuk, men det kan ju va ett symptom på något annat, som du nu har blivit uppmärksammad på, och kanske kan åtgärda?
Citera
2025-09-04, 12:08
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Jag tycker at det är bättre att de som är sjuka håller sig hemma och inte smittar andra.

6 sjukdagar på ett år ingenting att ta upp.

Givetvis ska sjuka vara hemma. Det har jag aldrig sagt emot. 6 sjukdagar kan absolut vara något att ta upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Somliga chefer är helt väck eftersom 6 sjukdagar på ett år inte är något att ta upp.

Det kan det vara. Det kanske bryter ett mönster. Då är det bra om chefen omedelbart reagerar för att göra ett försök att identifiera exempelvis psykisk ohälsa.

En mycket bra chef. Hen har förmodligen en gedigen chefsutbildning.
Citera
2025-09-04, 12:14
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns såklart statistik på det som påvisar att det är mer än normalt.

Det kan ju handla om något allvarligt, som att det är en början på en dålig spiral pga psykisk ohälsa tex, eller att du börjat käka dåligt eller något annat.

Eller så är det helt vanliga avvikelser, tex att du har fått en unge som börjat i skolan eller något sånt.

Tycker att du ska se det från chefens sida, du kostar pengar när du är sjuk, men det kan ju va ett symptom på något annat, som du nu har blivit uppmärksammad på, och kanske kan åtgärda?
Det kostar pengar för företaget ja.
Samtidigt är det inte gratis för den sjuke eller fejksjuke heller. Det kostar mycket pengar att vara hemma.
Jag är så snål att jag jobbat många gånger när jag kanske borde varit hemma, just för att inte förlora pengar.
Så det är inte direkt som att det inte finns några konsekvenser alls att ringa och låtsas att man har ont i magen.
Citera
2025-09-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det kostar pengar för företaget ja.
Samtidigt är det inte gratis för den sjuke eller fejksjuke heller. Det kostar mycket pengar att vara hemma.
Jag är så snål att jag jobbat många gånger när jag kanske borde varit hemma, just för att inte förlora pengar.
Så det är inte direkt som att det inte finns några konsekvenser alls att ringa och låtsas att man har ont i magen.

Jag har själv åkt till jobbet tokförkyld (ingen huvudvärk alls), smittat ner halva ligan där och fått skit för att DET oxå går ut över företaget, när alla andra blir sjuka istället…
Citera
2025-09-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Visst är det så att det finns ett mönster mellan att vara borta mycket och att ha tröttnat.
Sen finns det o andra sidan gott om lallare som man vet aldrig kommer söka något nytt jobb och samtidigt står för stor del av frånvaron, oduglingarna.
100%.
Sjukfrånvaro är ett utmärkt sätt att sniffa fram oduglingar, jag har själv varit en sådan i yngre dar. Kommit undan med orimligt mycket sjukfrånvaro när jag tänker efter. Ljög hejvilt!

Idag hade jag nog bara sagt som det var, "Jag vaknade tyvärr upp och hatar mitt jobb men hoppas vara åter imorgon."
Citera
2025-09-04, 13:29
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
100%.
Sjukfrånvaro är ett utmärkt sätt att sniffa fram oduglingar, jag har själv varit en sådan i yngre dar. Kommit undan med orimligt mycket sjukfrånvaro när jag tänker efter. Ljög hejvilt!

Idag hade jag nog bara sagt som det var, "Jag vaknade tyvärr upp och hatar mitt jobb men hoppas vara åter imorgon."
Ja jag kan bli riktigt trött på kollegorna som ständigt är borta när man vet att det är en lathet.
Men som sagt, månadslönen blir därefter så man kan diskutera hur omoraliskt det är.
Man blir fattig åtminstone av att vara en slacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in