2025-09-03, 05:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyrape
Lunginflammation orsakas av bakterier eller virus. Inte kyla.
Rätt!
Men en nerkyld kropp är ett lättare byte för dessa. Vid en infektion höjer kroppen sin temperatur (feber) för att skydda mot bakterier och virus. Kroppen är en finurlig apparat. Får du 40 graders feber är det kroppen som försöker bekämpa infektionen. Dock klarar inte alla kroppar en längre feber och då dör man.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-09-03 kl. 05:27.
Citera
2025-09-03, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyrape
Men vid vilka grader blir det farligt för ett fetto att ligga ute?

Utan att ha nåt att verifiera det mot, så har jag för mig att runt 20 grader ligger gränsen för vad kroppen klarar av. Då menar jag medvetslös och förlamad kropp som bara ligger, och många timmar såklart.

Men du vrider dig troligen då-och-då och skapar lite värme på det viset. Och ligger kanske inte medvetslös i 12h?
Citera
2025-09-03, 08:29
Medlem
Bara du inte super samtidigt så lär du vakna när du fryser för mycket. Testa inte att lägga dig ute naken skitfull, kan bli det sista du gör
Citera
2025-09-03, 09:12
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den främjar den. Kallt får bakterier, virus och svampar att växa. Det blir således inte kylan som primärt är grunden till lunginflammationen men får den att bli en. Det är ju liksom faran. Men är du pensionär ju detta liksom A och O kunskap.

Man måste hålla sig undan från kylan! För det inte ska bli skit som lunginflammation...
Bakterier och svampar växer bättre i värme än i kyla, vad svamlar du om? Tror du även att blodiglar är en universalkur?
Citera
2025-09-03, 14:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Bakterier och svampar växer bättre i värme än i kyla, vad svamlar du om? Tror du även att blodiglar är en universalkur?

Växa var väl fel utryckt. Men den gör att de lättare får fäste i kroppen. Annars skulle ju folk få saker som lunginflammation när det är varmare väder. Än vid kallt och så är det ju inte. Eller du kanske vill svamla om att det visst är så...
Citera
2025-09-03, 18:14
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Växa var väl fel utryckt. Men den gör att de lättare får fäste i kroppen. Annars skulle ju folk få saker som lunginflammation när det är varmare väder. Än vid kallt och så är det ju inte. Eller du kanske vill svamla om att det visst är så...
Nej, man blir inte mer sjuk (eller oftare) för att det är kallt. Skilj på korrelation och kausalitet.
Citera
2025-09-06, 00:22
Medlem
Har varit utmärkta väderförhållande hela veckan för nakensovande utomhus. Med kulmen i natt. Ligger på trallen på altanen nu med bara soffdynor som underlag. Har inte varit några mygg på sistone så jag tänkte köra commando i natt. Inget myggnät! Men nästa vecka verkar det enligt prognoserna bli lite lägre temperaturer. När det blir så där runt 14-15 är det nog inte så behagligt längre.
Citera
2025-09-06, 06:32
Medlem
Pungsvings avatar
Köp en fläkt och ställ i det öppna fönstret.
Citera
2025-09-06, 12:03
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Nej, man blir inte mer sjuk (eller oftare) för att det är kallt. Skilj på korrelation och kausalitet.
Frågan är ju huruvida man lättare blir sjuk om man är nerkyld.
Citera
2025-09-06, 13:13
Medlem
448s avatar
Citat:

Det är hastiga temperaturväxlingar som gör en sjuk , inte så mycket i sig kylan

Fakta
Citera
2025-09-07, 00:07
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
I min avlägsna ungdom var jag på en fest i en sommarstuga ute i skogen.
Ung och dum så drack jag för mycket, och framåt småtimmarna så begav jag mig ut i skogen för att "vila lite".
Tog av mig kläderna för att ha dessa som huvudkudde och i gräset i en glänta somnade jag i bara kalsongerna.
Framåt morgonen när det började ljusna vaknade jag av att jag frös, och jag skulle tro att det då var runt 15 grader.

HERREDJÄVLAR vad myggbiten jag var!
Minns att jag räknade till 78 myggbett bara på mitt högra ben, och jag såg ut som Quasimodo.
Låter som att myggen också fick ha fyllekalas på din bekostnad.
Citera
2025-09-09, 00:33
Medlem
Det härliga vädret fortsätter och jag tuffar på med utomhussovandet. Med lite tur får vi mer klimatförändringar så man kan flytta ut nästa helt och hållet. Jag undrar vilka fler livsstilsförändringar man kan göra när man väl börjat sova utomhus och trivs med det. Naken, så klart. Funderar på att testa gränserna och gå ned mot 10 grader på nätterna.

Hur farligt kan det vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in