• 1
  • 2
2025-09-02, 22:58
Medlem
Har ni gjort det någon gång? Sovit naken utomhus. Då menar jag utan täcke. Utan några kläder. Kanske bara ett liggunderlag. Och myggnät. Och näck.

Det har varit så otroligt otäckt fuktigt hela nätterna här på vårt lantställe, mitt och kärringas. Vi vill inte dra in så mycket el. Bara det nödvändigaste. Ingen wifi eller ac. När barnbarnen kommer på besök vill vi att dom ska få uppleva den svenska sommaren. Inte sitta inne och gejma.

Men det leder ju till en del problem när man ska vara så antikvarisk. Som att det är pissvarmt i stugan även på nätterna fastän man har fönstren öppna på vidgavel för vinden står helt stilla.

Så jag fick en genialisk idé att prova på att sova naken i trädgården. Tanten min tyckte jag var dåraktig. Men nu är det faktisk sempteber och det är fortfarande olidigigt varmt inne. Vi är båda pensionärer så vi tänker stanna i landstället tills frosten nyper i näsan.

Men nu har jag fått nog och i går tog jag mitt pick och pack och lade mig i hammocken med ett myggnät över. Naken. Utan täcke. Det var så härligt.

Hur länge kan man ligga ute så. Det dippar ner mot 16 grader på natten så det är lugnt nu. Men när blir det farligt att ligga ute naken över natten?
Citera
2025-09-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyrape
Har ni gjort det någon gång? Sovit naken utomhus. Då menar jag utan täcke. Utan några kläder. Kanske bara ett liggunderlag. Och myggnät. Och näck.

Det har varit så otroligt otäckt fuktigt hela nätterna här på vårt lantställe, mitt och kärringas. Vi vill inte dra in så mycket el. Bara det nödvändigaste. Ingen wifi eller ac. När barnbarnen kommer på besök vill vi att dom ska få uppleva den svenska sommaren. Inte sitta inne och gejma.

Men det leder ju till en del problem när man ska vara så antikvarisk. Som att det är pissvarmt i stugan även på nätterna fastän man har fönstren öppna på vidgavel för vinden står helt stilla.

Så jag fick en genialisk idé att prova på att sova naken i trädgården. Tanten min tyckte jag var dåraktig. Men nu är det faktisk sempteber och det är fortfarande olidigigt varmt inne. Vi är båda pensionärer så vi tänker stanna i landstället tills frosten nyper i näsan.

Men nu har jag fått nog och i går tog jag mitt pick och pack och lade mig i hammocken med ett myggnät över. Naken. Utan täcke. Det var så härligt.

Hur länge kan man ligga ute så. Det dippar ner mot 16 grader på natten så det är lugnt nu. Men när blir det farligt att ligga ute naken över natten?

Det är först när du börjar frysa, då är det bara att gå in i stugan!
Citera
2025-09-02, 23:03
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Jag antar att du har en hel del underhudsfett om du klarar att sova naken ute när det är 16 grader.

Du är pensionär säger du, intressant val av användarnamn på forumet, det måste jag ge dig.
Citera
2025-09-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Jag antar att du har en hel del underhudsfett om du klarar att sova naken ute när det är 16 grader.

Du är pensionär säger du, intressant val av användarnamn på forumet, det måste jag ge dig.
Jo, en rejäl kagge har man fått av allt supande och stillasittande med åren när man inte längre var så aktiv på fältet. Men vid vilka grader blir det farligt för ett fetto att ligga ute? Jag har provat en gång och det var najs. Håller koll på smhi:s app vad det kommer vara för grader och så på den digitala termometern också då så klart som står i köksfönstret. När det börjar närma sig 10 skulle jag inte våga. Men när det är över 20 på dagarna och sen är 16 på nätterna känner jag att det är så pass mycket lagrad värme i jordens kropp att det inte är farligt.
Citera
2025-09-02, 23:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

När du inte kan det längre? Om du är pensionär borde du ha koll. Jag menar vid kallt kan du ju få elände som lunginflammation etc. Om 16 är lugnt. Kanske under 10 blir läge att skippa nakensovandet. Handlar ju mycket om hur det blåser också. Sedan exakt hur snabbt det kan ändras från att vara 16 plus till säg 7 plus. Luftfuktighet är också en faktor.

Men har du levt till pension är det grejer som borde vara rätt självklara.
Citera
2025-09-02, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
När du inte kan det längre? Om du är pensionär borde du ha koll. Jag menar vid kallt kan du ju få elände som lunginflammation etc. Om 16 är lugnt. Kanske under 10 blir läge att skippa nakensovandet. Handlar ju mycket om hur det blåser också. Sedan exakt hur snabbt det kan ändras från att vara 16 plus till säg 7 plus. Luftfuktighet är också en faktor.

Men har du levt till pension är det grejer som borde vara rätt självklara.
Lunginflammation orsakas av bakterier eller virus. Inte kyla.
Citera
2025-09-02, 23:23
Medlem
zombie-nations avatar
Jag skulle inte klara av det. Har just lärt mig att sova utan täcke fast med kläder. Innan vågade jag inte det, inomhus ska tilläggas. Och vågade inte ha fötterna utanför täcket heller.

Däremot kostade jag på mig lite bambukläder, vilket var skönt.
Citera
2025-09-02, 23:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Lunginflammation orsakas av bakterier eller virus. Inte kyla.

Den främjar den. Kallt får bakterier, virus och svampar att växa. Det blir således inte kylan som primärt är grunden till lunginflammationen men får den att bli en. Det är ju liksom faran. Men är du pensionär ju detta liksom A och O kunskap.

Man måste hålla sig undan från kylan! För det inte ska bli skit som lunginflammation...
Citera
2025-09-02, 23:36
Medlem
Stenballes avatar
I min avlägsna ungdom var jag på en fest i en sommarstuga ute i skogen.
Ung och dum så drack jag för mycket, och framåt småtimmarna så begav jag mig ut i skogen för att "vila lite".
Tog av mig kläderna för att ha dessa som huvudkudde och i gräset i en glänta somnade jag i bara kalsongerna.
Framåt morgonen när det började ljusna vaknade jag av att jag frös, och jag skulle tro att det då var runt 15 grader.

HERREDJÄVLAR vad myggbiten jag var!
Minns att jag räknade till 78 myggbett bara på mitt högra ben, och jag såg ut som Quasimodo.
Senast redigerad av Stenballe 2025-09-02 kl. 23:39.
Citera
2025-09-03, 01:01
Medlem
exoticspices avatar
Aldrig gjort men skulle ta med ett täcke för säkerhets skull det kan bli lite kyligt och rått vid gryningen, runt 5-6.

En mössa också som håller värmen kvar i kroppen. Fryser man om huvudet blir man kall i hela kroppen.

Suss gott i hammocken🌛
Citera
2025-09-03, 01:29
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Finns elfläktar om man tycker det blir för kvavt inomhus.
200 SEK på Jula, exempelvis.
Citera
2025-09-03, 02:29
Avstängd
-Nigger-s avatar
Måste ni sova utan kläder utomhus då? Fungerar det inte med tält och typ pyjamas? Tänker på om det dyker upp människor som ser er osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in