2025-09-01, 10:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Den här tråden handlar inte om dina 50 år i arbetslivet.
Har du glömt att för att gå på akassa så måste bidragstagaren ha jobbat?
Tråden handlar om oärliga personer som myglar och att arbetsförmedlingen ska kolla upp 4000 som verkar mygla.
Har man inte fått en bra uppfostran tycker men nog att mygel inte är ok.

Fuskar man och det upptäcks blir man återbetalningsskyldig.

Hoppas mer kontroller görs för det kan vara betydligt fler som myglar än de 4000 som loggar in utomlands. De som fattar lite låter givetvis en bulvan ta hand om inloggning mm här i Sverige och då på den bostadsort myglaren är skriven på.

Som skattebetalare välkomnar jag givetvis att man nyper åt alla myglare.
Är du en myglare?
Citera
2025-09-01, 10:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Jag håller nog med, loggar de Mac adresserna är det integritetskränkande. Men men vi får se hur de kommer jobba framåt.
Behövs bättre system än bara kolla IP adresser.
De som fuskar kan ha någon som sköter inloggning mm från den ort fuskaren är skriven på.
Citera
2025-09-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Jag håller nog med, loggar de Mac adresserna är det integritetskränkande. Men men vi får se hur de kommer jobba framåt.

Mac är mycket svårare att få fram, det är inget du kan se bara sådär. Och frågan är om det ens är möjligt alls idag när nästan alla ligger bakom massa NAT och andra saker.
Citera
2025-09-01, 10:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Mac är mycket svårare att få fram, det är inget du kan se bara sådär. Och frågan är om det ens är möjligt alls idag när nästan alla ligger bakom massa NAT och andra saker.
Fuskarna kommer direkt byta metod så de inte går få tag i på detta sätt.
Enklast är att låta en kompis som bor kvar i Sverige ta hand om inloggning.
Vilket troligtvis tusentals redan gör.
ID via mobilt bank ID är det bara att den man litar på får tillgång till lösenordet så är det klart.

SÅ naivt att tro man får tag på fuskare så enkelt som IP adress.
Citera
2025-09-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tråden handlar om oärliga personer som myglar och att arbetsförmedlingen ska kolla upp 4000 som verkar mygla.
Har man inte fått en bra uppfostran tycker men nog att mygel inte är ok.

Fuskar man och det upptäcks blir man återbetalningsskyldig.

Hoppas mer kontroller görs för det kan vara betydligt fler som myglar än de 4000 som loggar in utomlands. De som fattar lite låter givetvis en bulvan ta hand om inloggning mm här i Sverige och då på den bostadsort myglaren är skriven på.

Som skattebetalare välkomnar jag givetvis att man nyper åt alla myglare.
Är du en myglare?

Som skattebetalare välkomnar jag givetvis att mina skattepengar förvaltas på bästa sätt.
Inte rättsprocesser och administrativa kostnader.

Du förstår ingenting om pengar eller vad som får ett land att gå runt.
Citera
2025-09-01, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fuskarna kommer direkt byta metod så de inte går få tag i på detta sätt.
Enklast är att låta en kompis som bor kvar i Sverige ta hand om inloggning.
Vilket troligtvis tusentals redan gör.
ID via mobilt bank ID är det bara att den man litar på får tillgång till lösenordet så är det klart.

SÅ naivt att tro man får tag på fuskare så enkelt som IP adress.

Vad har detta med mac att göra? Mac är knappast något som kan användas för att avgöra var någon är.

Sen är det väl bara att använda en vpn med svensk server så får man ett IP i Sverige.
Citera
2025-09-01, 10:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Som skattebetalare välkomnar jag givetvis att mina skattepengar förvaltas på bästa sätt.
Inte rättsprocesser och administrativa kostnader.

Du förstår ingenting om pengar eller vad som får ett land att gå runt.
Hade man skött detta bra kunde man så snart felaktigheter upptäcks dra in bidraget.
Behövs egentligen inga rättsprocesser. Visst man tappar kanske någon månads utbetalningar men sedan är det stopp.

Som välutbildad akademiker fattar jag en hel del.
Citera
2025-09-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Fan också. Å jag som har sommarhuset i norge

Det går säkert att förklara
Citera
2025-09-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De har samlat på sig dessa misstänkt fuskande under sommaren och börjar nu utreda när personalen nu är utvilade efter semester.

https://www.sverigesradio.se/artikel...es-ip-adresser

" Arbetsförmedlingen har börjat spåra IP-adresser när arbetssökande loggar in på deras webbplats. Syftet är att kontrollera om personer som får ersättning befinner sig i Sverige, vilket är ett krav för att få A-kassa eller delta i arbetsmarknads program.

Sedan i somras har över 4 000 personer loggat in från utländska IP-nummer. Ingen har ännu kontaktats, men utredningar startar i september.
Personer som misstänks loggat in utanför Sverige får möjlighet att förklara sig innan ersättningen eventuellt dras in skriver Dagens Nyheter. "

Så gillar du att använda VPN bör du vara beredd på att redovisa detta.

Tillägg: DNs artikel för de som har pren.
https://www.dn.se/sverige/tusentals-...a-ip-adresser/

Bra gjort tycker jag! Men sommaren kan ju vara missvisande. Många är ju på semester (som även arb lösa verkar ha råd med) Bättre att välja annan årstid
Citera
2025-09-01, 10:19
Medlem
"Personer som misstänks loggat in utanför Sverige får möjlighet att förklara sig innan ersättningen eventuellt dras in skriver Dagens Nyheter. " och man måste fråga sig vad 'eventuellt' betyder i den meningen.

De som ansökt om och beviljats ersättning från A-kassa ska aktivt varje sådan ersatt dag söka arbete i Sverige. Ingen har A-kasse-ersättning för semestertid. Det finns inte utrymme för att eventuellt inte utreda varje fall av misstänkt bedrägeri.
Citera
2025-09-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
De studerar dig och försöker bryta ned dig. Vad kan du som civilperson göra åt saken? "Rösta"? Det är en patetisk lösning, det händer inget och byråkratin kommer att fortsätta. Så vad kan du som civilperson göra åt saken egentligen? Ingenting? En mesig protest? Våld? Vad?
Har ingen lust att sitta i fängelse
Citera
2025-09-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
"Personer som misstänks loggat in utanför Sverige får möjlighet att förklara sig innan ersättningen eventuellt dras in skriver Dagens Nyheter. " och man måste fråga sig vad 'eventuellt' betyder i den meningen.

De som ansökt om och beviljats ersättning från A-kassa ska aktivt varje sådan ersatt dag söka arbete i Sverige. Ingen har A-kasse-ersättning för semestertid. Det finns inte utrymme för att eventuellt inte utreda varje fall av misstänkt bedrägeri.
Som flera skrivit i tråden. Vad ska de säga om de påstår att de använder ett vpn? Om du varit i Irak kan du säga att du använt vpn för att se på irakisk tv. Precis som man inte kan se på svensk svt play om man inte är i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in