2025-09-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Det var huvudsakliga anledningen jag inte listade tråden till arbetsmarknad utan i missförhållanden i offentlig verksamhet ( för att irritera invånarna).
Jag killgissar att runt 25 % är äkta fuskare och verkligen sitter i Thailand eller Spanien och myser.
Tror mer på 80-90% som flyttat hem till landet de flytt ifrån.
Citera
2025-09-01, 18:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag provade precis med VPN och BankID. Det fungerade fint.

Prova utanför Sverige.

Från BankID.

VPN-anslutning
Vi har observerat fall där användare som är VPN-uppkopplade och ansluter mot en förlitande parts e-tjänst via företagets VPN-uppkoppling, får problem om klienten får adressen till företagets proxy-server vid DNS-uppslagning. Det beror på att den adressen är en del av signaturen och innehåller ett värde som den förlitande parten inte förväntar sig. Identifiering eller underskrift kommer då att misslyckas.
Citera
2025-09-01, 19:00
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Varför går man ut med detta?

För man har inte resurser att granska alla. Precis som med allt annat, så man skrämmer istället folk till lydnad.
Citera
2025-09-01, 19:04
Medlem
sk33s avatar
VPN i all ära men det finns sidor, och banker, som inte funkar med VPN exempelvis. Och BankID går väl att läsa ut en del från, jag skulle (om jag var bedragare) inte räkna med att utan vidare kunna LOLa åt alla genom att köra med en låtsas-svensk-VPN från Thailand. Skulle läsa ett beslut härom dagen, hade av solidariska skäl igång VPN (jag fildelar), loggade in med Bank-ID, tyst fel, inget hände. Det går såklart att göra så att man TROR att man blir inloggad korrekt, men så blir det flaggat internt för utredning då BankID-appen säger att mobilens GPS hävdar att man är i Turkiet.
Citera
2025-09-01, 19:33
Medlem
Utdrag ur DN:s artikel i ämnet

* I sitt beslut om IP-spårning skriver Arbetsförmedlingen att den gör ”en kontroll om arbetssökande har loggat in med VPN”. Ett speciellt verktyg har satts in för att hitta VPN-anslutningar och sortera bort dem, så ingen ska hamna bland de utpekade av misstag.*
Citera
2025-09-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Förstår du hur mycket skattepengar som skulle gå åt, åt att fysiskt ta emot en halv miljon arbetslösa varje vecka och registrera de?
Man ser verkligen hatet i tråden.
Vem bryr sig om fler jobb och svensk ekonomi? Vi måste kontrollera våra medborgare mer!!!
Vem bryr sig om de pillar sig i naveln och sitter i Sverige, eller hur? Det ska de få göra!!
Men man får inte pilla sig i naveln utomlands

Lättaste vore att gränspassager loggas och skickas direkt till Skatteverket. Om det kan anses att någon har sin huvudsakliga dygnsvila så kan vederbörande avregistreras som utvandrad och vips upphör alla bidrag och förmåner.
Citera
2025-09-01, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om du loggar in på AF under ” Mina Sidor ” så är det ju glasklart vem du är. BankID ljuger inte.

Utmärkt, snart har vi 4000 som får skaffa sig inkomst på ärligt sätt.

Bank-ID ljuger väldigt ofta. Utnyttjade och/eller falska identiteter är ett stort problem. Enda rimligt säkra metoden att fastställa identitet är biometri.
Citera
2025-09-01, 20:11
Medlem
puckots avatar
Nu har jag ett jobb visserligen, så jag berörs inte av detta. Men jag använder VPN mer eller mindre hela tiden och använde även detta under tiden jag var arbetslös och när man loggade in för att göra sina aktivitetsrapporteringar. Jag var aldrig utomlands och reste inte överhuvudtaget under hela den tiden jag var arbetslös och sökte jobb.

Visst, man kan ju alltid undvika att använda VPN just vid dom tillfällena när man loggar in på deras hemsida, men då tycker man ju som sagt att man åtminstone borde ha informerat tydligt om detta förväg, innan man inför sådana här ändringar.

Men eftersom jag använder VPN regelbundet i bakgrunden hela tiden, så är det ju också lätt hänt att glömma tänker jag och det ska man ju inte behöva bestraffas för tycker man. Om man nu har skötts sig i övrigt, del vill säga skickar in sina aktivitetsrapporter i tid och aktivt söker arbete och faktiskt befinner sig i Sverige under hela tiden, även om man använder VPN.

Om man nu ska införa detta, så bör man ju åtminstone tydligt informera i förväg vad som förväntas av mig som använder VPN och vad som krävs för att jag ska kunna bevisa det eller om det kommer räcka med att jag bara säger att jag använder VPN och sen är allt lugnt? Så att man inte ska behöva utöva gissningslekar och riskera att förlora sin ersättning om man inte kan framställa bevis som är tillräckliga för AF.

Någon surra om i tråden att man kan ju alltid uppvisa ett kvitto från VPN-operatören. Jovisst, men säg då att man skulle ha råkat radera kvittot från mailen och inte har det kvar längre, hur ska man göra då? Och sen finns det ju faktiskt VPN-operatörer som är gratis, som man inte betalar för, och där finns ju inget kvitto, hur ska man göra då tycker ni?

Visst, en variant är ju att man hör av sig till kundservice och ber dom skicka ut ett nytt kvitto. Men om man har oturen att ha en VPN-operatör med dålig och seg kundservice, som inte samarbetar och kanske inte hinner skicka ut ett nytt kvitto i tid. Om vi säger att AF sätter en deadline för när man senast ska lämna in detta kvitto, för att inte riskera att förlora sin ersättning.

Ska man då straffas för att man har en jobbig kundservice hos VPN-operatören, som inte tar hänsyn till AF regelverk och att jag riskerar att förlora min a-kassa? Ska man ändå straffas då, trots att man har skötts i övrigt och faktiskt rent fysiskt befinner sig i Sverige, men inte kan bevisa det?

Nu kan man säkert lösa det på något annat sätt i dom fallen. Men i så fall bör ju AF gå ut med tydlig information om det, så att jag som VPN-användare eventuellt kan förbereda mig, om man mot all förmodan fastnar i deras stickkontroller och för att man inte ska behöva oroa sig för att förlora sin ersättning bara för att man använder VPN.
Citera
2025-09-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Sedan när blev det förbjudet att åka till Ibiza om man är arbetslös? Vissa verkar längta efter att leva i en diktatur.

Du får gärna åka på semester. Men du kan inte få ersättning de dagar då du inte står till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2025-09-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Man får söka jobb i hela EU med bibehållen ersättning. Det innebär också att man får resa på anställningsintervjuer i hela EU. Man kan inte villkora ett bidrag med att det dras in om man reser inom unionen när någon är unionsmedborgare.

Ja, detta är helt sant. Tror dock inte att det är EU medborgarna som de är ute efter.
Citera
2025-09-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Extremt rimligt krav... Klart en ensamstående småbarnsförälder kan åka på arbetsintervju 180 mil bort utan vidare bekymmer.

Det är ju dessutom ungefär lika långt upp dit som det är till södra Europa också för den delen. Och du kommer jorden runt på mindre än 24 timmar. Flyget från Australien tar typ samma tid som tåget till Haparanda. Så ditt argument faller rätt platt.

För att hålla oss till tråden så ser jag inte alls hur detta ska gå till med offentlighetsprincipen och det faktum att en IP address knappast är något bevis på var man befinner sig.

Ingen har hävdat att någon av de 4000 personerna har begått brott, de är endast föremål för utredning där utgångspunkten är att de verkar surfa på AF från utomlands.
Citera
2025-09-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Riktigt jävla bra. Är det någon gång man kan få ett jobb och eventuell fortsatt anställning så är det under sommaren. Då ska man inte åka utomlands.

Va snackar du om. På sommaren är fet den långsammaste perioden för intervjuer och anställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in