2025-09-01, 09:15
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
VPN kan användas till mycket.
Arbetsförmedlingen använder själva sig av VPN.
Så gör i princip varenda etablerat bolag i hela världen.

Det ska vara tydliga riktlinjer kring det här och jag förstår inte varför DN smygrapporterar något AF själva borde gå ut med till allmänheten.

Kanske någon visselblåst? Själv tycker hag det känns kränkande och hade velat veta i förväg att min IP eventuellt kontrolleras.
Citera
2025-09-01, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Kanske någon visselblåst? Själv tycker hag det känns kränkande och hade velat veta i förväg att min IP eventuellt kontrolleras.

Inte bara kontrolleras, den delas, sparas och dokumenteras.
Det är integritetskränkande.
Hur länge lagras IP-adresserna till exempel?

Jag undrar hur GDPR-lagarna ser på det här.
Citera
2025-09-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Det skall bli spännande att se hur fort IT-avd på AF får fram någon som kan uttala sig vad de 4000 som skall kontrolleras skall bevisa mer exakt.
Det lär ta ett tag då detta känns som en äkta, läcka från DN i förtid.

Yes. Jag hade bara svarat att jag använder VPN i min vardag. Sedan om dom vill ha bevis så som att jag ska infinna mig på ett "service kontor" så absolut när jag återhämtat mig från influensan kommer jag genast.
Citera
2025-09-01, 09:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Varför skulle jag vara påverkad av detta?
Jag frågar dig vad du tror att det här leder till?

Man har alltså låtit misstänkta fuskare, fuska i tre månader extra, skuldsätta sig tre månader, och de fuskarna riskerar nu att förlora ersättning, bli återbetalningsskyldiga och polisanmälda.
Om de inte har pengar hamnar de hos kronofogden och blir hemlösa med, och i slutändan börjar gå på SOC.

Hur hjälper det här Sverige?
Det vi gör är att vi skjuter bort människor ännu längre bort från att bli skattebetalare, och gör de desperata.

Det hade varit betydligt bättre att man lägger fokuset på att se till att de jobbar och får jobb, än det här.

Det enda det här leder till är att fler blir dömda och fler tvingas in i kriminalitet.
Jag föredrar att folk är lagliga och håller sig till spelreglerna.
Får man inte ha a-kassa och bo utomlands så ska man inte få några pengar.
Enkelt?

Jag blir så förbannad när det hela tiden kommer uppgifter på mygel.
Jag har aldrig i hela mitt liv myglat och betalt en massa pengar i skatt.
Det mest kriminella jag har gjort är att en gång på 50 år kört för fort och fick böta 2000 kr för det.
Mina föräldrar lärde mig att vara ärlig men det är troligen rätt många som aldrig fått någon sådan uppfostran.

Om mygel försvinner får vi mer pengar att kunna ge till de som behöver. Skola, sjukvård och äldrevård.
Även att de med garantipension kan få lite bättre ersättning.
Citera
2025-09-01, 09:28
Medlem
Det var då ett jävla gnäll från alla foliehattar, var glad att de följer upp och stryper åt bidragsfuskare.
Citera
2025-09-01, 09:39
Medlem
Citat:
Inte bara kontrolleras, den delas, sparas och dokumenteras.
Det är integritetskränkande.
Hur länge lagras IP-adresserna till exempel?

Jag undrar hur GDPR-lagarna ser på det här.

Du skriver det jag borde skrivit, tack. Helt sjukt faktiskt. Ganska stor grej att logga. Sådana ändringar bör informeras om muntligt.
Citera
2025-09-01, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Fan också. Å jag som har sommarhuset i norge
Gränsfall. Längs gränsen går det att söka jobb i både Sverige och Norge från svenska Arbetsförmedlingen.
Citera
2025-09-01, 09:46
Medlem
Undra om Mac-adresserna loggas med. Alla vet väl om att cookies fastnar oavsett VPN.
Citera
2025-09-01, 09:50
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hur rimmar det med offentlighetsprincipen? Om IP-adresser används till att avslå eller bifalla en ansökan om ersättning torde ju dessa bli offentliga uppgifter. Vilket i sin tur innebär att andra sajter kan korrelera sina IP-loggar med arbetssökandes identiteter...

Jag tror att det här projektet läggs ner tämligen snabbt då VPN, NAT och annat innebär att geolokalisering inte funkar särskilt bra. Kul ändå att det är den här sortens idioti arbetsförmedlingens IT-avdelning slösar tiden på...

Undrar också över det här. Personer som önskar vara anonyma kan få sin "privata" ip-adress knyten till sin identitet, om man börjar logga och hantera detta.
Citera
2025-09-01, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Du skriver det jag borde skrivit, tack. Helt sjukt faktiskt. Ganska stor grej att logga. Sådana ändringar bör informeras om muntligt.

Självklart.
Speciellt att de delas till privat tredje part.
A-kassor är inte myndigheter.
Det är en personuppgift, så a-kassorna får nog komma ut med hur de hanterar uppgifterna.
Citera
2025-09-01, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Undra om Mac-adresserna loggas med. Alla vet väl om att cookies fastnar oavsett VPN.

Garanterat inte, jag ser framför mig hur någon tjock 50+ gubbe trodde han fick en riktigt snilleblixt. "Har du hört om det där med IP nummer, det är datorns personnummer och med den kan man se exakt var någon är, bra va? Det kan vi använda till något"
Helt idiotiskt, de vet inte vad de håller på med. Hade de vetat det hade de inte gått ut med en sån efterbliven ide.
Citera
2025-09-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Garanterat inte, jag ser framför mig hur någon tjock 50+ gubbe trodde han fick en riktigt snilleblixt. "Har du hört om det där med IP nummer, det är datorns personnummer och med den kan man se exakt var någon är, bra va? Det kan vi använda till något"
Helt idiotiskt, de vet inte vad de håller på med. Hade de vetat det hade de inte gått ut med en sån efterbliven ide.
Jag håller nog med, loggar de Mac adresserna är det integritetskränkande. Men men vi får se hur de kommer jobba framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in