Citat:
Ursprungligen postat av
BlackRockInc
Varför skulle jag vara påverkad av detta?
Jag frågar dig vad du tror att det här leder till?
Man har alltså låtit misstänkta fuskare, fuska i tre månader extra, skuldsätta sig tre månader, och de fuskarna riskerar nu att förlora ersättning, bli återbetalningsskyldiga och polisanmälda.
Om de inte har pengar hamnar de hos kronofogden och blir hemlösa med, och i slutändan börjar gå på SOC.
Hur hjälper det här Sverige?
Det vi gör är att vi skjuter bort människor ännu längre bort från att bli skattebetalare, och gör de desperata.
Det hade varit betydligt bättre att man lägger fokuset på att se till att de jobbar och får jobb, än det här.
Det enda det här leder till är att fler blir dömda och fler tvingas in i kriminalitet.
Om du befinner dig utomlands utan att redovisa det, och samtidigt tar emot ersättning från A-kassan så är du redan kriminell!
Jag har inte heller sett det nämnas att någon skulle bli återbetalningsskyldig, så det kan du knappast ta för givet, även om jag tycker det är rimligt att dom
minst får betala tillbaka det dom olovligen snott åt sig.
Största vinsten med det här kanske ligger längre fram? Sätter dom dit ett större antal nu, så kommer många att tänka till både en och två gånger i framtiden innan dom väljer att fuska och riskerar att bli avstängda utan ersättning.