2025-09-01, 23:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Fantasilösa människor i vanlig ordning, som lever i Centrum och i okunnighet om verkligheten i periferin, till exempel vid gränserna till grannländerna, eller på avlägsna platser där en nod uppe i himlens höjd är närmare än till Stockholm.

Man kan alltså mycket väl sitta i Sverige och ha utländskt IP-nummer utan att köra vpn. Meddelas endast på detta sätt, tänk själva nästa gång, var så goda.

So what!

Den ertappade får förklara sig och är det tillräckligt trovärdigt att han satt på dass o läste tidningen medan frugan körde campern vid trestegsröset nära både Norge o Finland var där han befann sig medan han sökte jobb, erhåller han ersättning som han ska eftersom han kunde förklara att han satt på ett rullande dass i bilen så pass nära gränserna att det gav felaktiga indikation på den geografiska närvaron
Citera
2025-09-01, 23:29
Medlem
Som arbetsgivare har vi sett det här beteendet i flera år, det är alltförmånga som inte vill jobba när man istället kan lalla runt på bidrag och få kravs ställs.

Till de tjänster vi sätter ut får vi vid varje tilfälle sökanden som egentligen inte vill ha tjänsten men måste söka för att annars får man inte ut ersättningen....de har lite olika metoder men vi känner igen dom alla vid det här laget.

& det finns betydligt många fler än 4000st som skulle behöva utredas, den saken är klar.
Citera
2025-09-02, 00:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför skulle jag vara påverkad av detta?
Jag frågar dig vad du tror att det här leder till?

Man har alltså låtit misstänkta fuskare, fuska i tre månader extra, skuldsätta sig tre månader, och de fuskarna riskerar nu att förlora ersättning, bli återbetalningsskyldiga och polisanmälda.
Om de inte har pengar hamnar de hos kronofogden och blir hemlösa med, och i slutändan börjar gå på SOC.

Hur hjälper det här Sverige?
Det vi gör är att vi skjuter bort människor ännu längre bort från att bli skattebetalare, och gör de desperata.

Det hade varit betydligt bättre att man lägger fokuset på att se till att de jobbar och får jobb, än det här.

Det enda det här leder till är att fler blir dömda och fler tvingas in i kriminalitet.
Om du befinner dig utomlands utan att redovisa det, och samtidigt tar emot ersättning från A-kassan så är du redan kriminell!

Jag har inte heller sett det nämnas att någon skulle bli återbetalningsskyldig, så det kan du knappast ta för givet, även om jag tycker det är rimligt att dom minst får betala tillbaka det dom olovligen snott åt sig.

Största vinsten med det här kanske ligger längre fram? Sätter dom dit ett större antal nu, så kommer många att tänka till både en och två gånger i framtiden innan dom väljer att fuska och riskerar att bli avstängda utan ersättning.
Citera
2025-09-02, 00:01
Medlem
F3ttans avatar
Underbart.

De ska bli av med stödet oavsett.

Sånt jävla lall med dessa. Jag vill fan inte betala deras semester.
Citera
2025-09-02, 00:12
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Backpacker folk som använder internet.
Det är ju bra att vidga sina vyer - passa på medan man ändå är ledig, göra något annat än sitta hemma och spela på datorn.
Kanske lär man sig ett och annat främmande ord också?
Men det är klart det sticker i ögonen på de som jobbar och sliter - och är fast.
Fast å andra sidan är det ju möjligt att hitta jobb utomlands, så då är det ju bra att veta hur det är i världen.
Det är väl klart som fan att det sticker i ögonen på oss, som arbetar och betalar skatt och samtidigt ska se att våra inbetalade skattepengar går till arbetsföra snorungar som är ute och reser världen runt samtidigt som dom har full ersättning från dom skattepengar vi betalat in.
Är du dum i huvudet?

Detta samtidigt som skattepengarna "inte räcker" till att sköta om våra äldre som inte får den omsorg dom behöver...
Citera
2025-09-02, 00:16
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Kanske någon visselblåst? Själv tycker hag det känns kränkande och hade velat veta i förväg att min IP eventuellt kontrolleras.
Det är inget du behöver veta i förväg, om du följer dom tydliga regler som finns för att få ersättning.

Men känn dig gärna kränkt, det är ju modernt har jag hört...
Citera
2025-09-02, 00:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Man får söka jobb i hela EU med bibehållen ersättning. Det innebär också att man får resa på anställningsintervjuer i hela EU. Man kan inte villkora ett bidrag med att det dras in om man reser inom unionen när någon är unionsmedborgare.
Du är också skyldig att upplysa om du lämnar landet, vill du ändå ha ersättning får du motivera varför.
För dom 4000 tråden handlar om är det nog lite väl sent att upplysa och motivera, i nuläget...
Citera
2025-09-02, 00:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Folket i tråden kommer få panik när de får reda på att man har rätt att bo utomlands i tre månader och söka jobb.

För enligt er borde man väl inte få göra det med svenska skattepengar?
För att ha den rätten måste du först ansöka om det och få det godkänt.
Det är nog lite sent att göra det nu, för dom 4000 som tråden handlar om...
Citat:
https://www.iaf.se/intyg-u2-for-att-soka-jobb-i-eu/
Citera
2025-09-02, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Råder inte fri rörlighet inom EU, inte att man bor permanent i ett annat land men att man är på semester? Man sköter likväl sitt åtagande samtidigt med att söka arbete, kanske även där man är. Man får ju ivf åka vart man vill på intervju. Kanske svårare om man varje vecka under månader surfar in från Thailand eller Gaza.

Varför ska vi skattebetalare bekosta bidragsparasiters resor och nöjen?
Citera
2025-09-02, 01:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Vem fan har ens en sådan a-kassa/aktivitetsstöd att man har råd med längre utlandsvistelse, andra har inte ens råd semestra i Sverige eller ta ett tåg. Dessutom kan man ha rätt till uppehåll i program. Men man måste anmäla det.

Ibland undrar jag allvarligt talat hur det står till med folks intelligens och slutledningsförmåga. Eller alla arbetslösa reser till Bahamas och liknande.
Med en "inkomstförsäkring" från t ex Unionen är det inget konstigt att ha en skaplig ersättning, om du hade en hög lön innan du blev arbetslös.
Citat:
https://www.unionen.se/nu/inkomstfor...SAAEgIV3PD_BwE
Citera
2025-09-02, 01:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Men om jag aktivt sökt jobb under tiden och varit beredd på att komma på intervju på dagen, hur funkar det då? Är jag ändå tvungen att befinna mig på svensk mark?
Är väl lika lika lött/svårt att komma hem till Malmö oavsett om jag befinner mig i Kiruna eller Antalya.
Du måste ansöka i förväg om du tänker befinna dig utomlands och ändå vill ha ersättning:
Citat:
https://www.iaf.se/intyg-u2-for-att-soka-jobb-i-eu/
Citera
2025-09-02, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Varför ska vi skattebetalare bekosta bidragsparasiters resor och nöjen?
Nu betalar AF resa vid intervju och liknande. Även övernattning vid behov. Det ska dock vara godkänt i förväg. Varför får du fråga dem om men det beror säkert på att arbetslösa inte är direkt rika. En liten kostnad om det får dem i arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in