2025-09-01, 11:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag antar att det är Arbetsförmedlingen som läser av IP.

Om det är bankid som förmedlar den informationen vidare till någon som inte är ett finansiellt företag ligger de illa till när EU:s wallet-regler blir lag.
Citera
2025-09-01, 11:37
Medlem
OntOmQs avatar
Försäkringskassan borde göra samma sak. Det borde vara betydligt högre summor som felaktigt betalas ut av Försäkringskassan än Arbetsförmedlingen.
Citera
2025-09-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Nej, man kan te.x. sitta i Sverige fast använda en VPN, då har man inte gjort något fel och borde inte bli avstängd. Därav får folk chans att förklara..

Då får man väl se till att inte använda VPN eller annat verktyg som "fejkar" att du inte befinner dig i Sverige. Självklart skall man ha möjlighet att överklaga. Dock ligger bevisbördan att du verkligen befunnit dig i Sverige helt och hållet på den arbetslöse.
Citera
2025-09-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OntOmQ
Försäkringskassan borde göra samma sak. Det borde vara betydligt högre summor som felaktigt betalas ut av Försäkringskassan än Arbetsförmedlingen.

Det är försäkringskassan som har hand om arbetsfömedlingens aktivitetsstöd/aktivitetsersättning. Det är A-kassan som har de högsta summorna som betalas ut, där arbetsförmedlingen är en kontrollisntans, inte utbetalare. Men den har ju monterats ned ganska kraftigt nu. Man vill trycka åt arbetslösa ännu mera. Självklart är det bra för att sätta dit mygel.
Citera
2025-09-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Då får man väl se till att inte använda VPN eller annat verktyg som "fejkar" att du inte befinner dig i Sverige. Självklart skall man ha möjlighet att överklaga. Dock ligger bevisbördan att du verkligen befunnit dig i Sverige helt och hållet på den arbetslöse.

Det är snarare AF eller a-kassa som bevisbördan vilar på.
Om VPN inte är tillåtet bör det kommuniceras, det hela ska inte vara en gissningslek.
I annat fall har vi oändligt mycket onödigt administrativt arbete.
VPN är också inte olagligt, och eftersom AF själva använder sig av VPN på grund av säkerhet vore det hela ironiskt som inte den privata individen ska få göra det.
Senast redigerad av BlackRockInc 2025-09-01 kl. 11:56.
Citera
2025-09-01, 11:58
Medlem
swebarbs avatar
Detta är väl bara bra att dom ska göra ? Det är ju självklart man ska befinna sig i sverige om man får ersättning och inget annat
Citera
2025-09-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
Fan vad mesigt. Då får folk göra som de vill med dig?
Fast jag tänker såhär
Jag gör ju vad jag vill medan jag söker jobb så det är ju dom som förlorar
Citera
2025-09-01, 12:04
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är snarare AF eller a-kassa som bevisbördan vilar på.
Om VPN inte är tillåtet bör det kommuniceras, det hela ska inte vara en gissningslek.
I annat fall har vi oändligt mycket onödigt administrativt arbete.
VPN är också inte olagligt, och eftersom AF själva använder sig av VPN på grund av säkerhet vore det hela ironiskt som inte den privata individen ska få göra det.

Jag anser att det är den sökande som skall uppfylla kraven för arbetslöshetsersättning som ska ha bevisbördan.
Om ett krav är att man ska befinna sig i Sverige, så måste jag kunna bevisa att jag gjort det för tiden jag ansöker om a-kassa.
Citera
2025-09-01, 12:06
Man får söka jobb i hela EU med bibehållen ersättning. Det innebär också att man får resa på anställningsintervjuer i hela EU. Man kan inte villkora ett bidrag med att det dras in om man reser inom unionen när någon är unionsmedborgare.
Citera
2025-09-01, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om du loggar in på AF under ” Mina Sidor ” så är det ju glasklart vem du är. BankID ljuger inte.

Utmärkt, snart har vi 4000 som får skaffa sig inkomst på ärligt sätt.

Självklart. Men att geolokalisera folk via ip-adresser funkar dåligt.
Citera
2025-09-01, 12:09
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321

Bevisbördan ligger på den som anklagar dig, alltså myndigheten. Det är inte omvänd bevisbörda
Citera
2025-09-01, 12:14
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Självklart.
Speciellt att de delas till privat tredje part.
A-kassor är inte myndigheter.
Det är en personuppgift, så a-kassorna får nog komma ut med hur de hanterar uppgifterna.

Jag tänker att sure dom kanske informerade om denna ändring i något sådant klicka i denna bock och godkänn. Men jag hade blivit jävligt sne om jag fick reda på att dom snokar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in