2025-09-01, 12:23
Medlem
Inte undra på att betalningar från a-kassan kan dra ut på tiden när de sitter och håller på med sånt här istället för att utföra sina arbetsuppgifter.

Rent juridiskt måste det väl vara väldigt svårt att bevisa fusket. Blir bara de rädda svennarna som erkänner direkt över telefon som torskar.

Blatten som illnekar och skyller på något datafel och bedtrider allt kommer säkert undan.
Citera
2025-09-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Jag anser att det är den sökande som skall uppfylla kraven för arbetslöshetsersättning som ska ha bevisbördan.
Om ett krav är att man ska befinna sig i Sverige, så måste jag kunna bevisa att jag gjort det för tiden jag ansöker om a-kassa.

Okej, och det du säger är kanske rimligt.
Men för guds skull borde väl detta framgå i så fall?

Inte ska man få indraget bidrag och bli polisanmäld för att man råkar sakna bevis man inte ens var ursprungligen ombedd att ha..?
Det låter helt sjukt.
Till min vetskap är det väl enbart jobb-bekräftelser som den sökanden ska spara?

Det är annars som att påstå att du är skyldig till alla svenska brott som går att bli skyldig till, om du inte kan bevisa dig oskyldig.
Senast redigerad av BlackRockInc 2025-09-01 kl. 12:26.
Citera
2025-09-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Förstår du hur mycket arbete det skulle bli?

det går att sätta upp en skript för det. skulle säga att det tar 20 utveklingstimmar ungefär. (dvs 80 fakturerade för att det är en myndighet.)
Citera
2025-09-01, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det går att sätta upp en skript för det. skulle säga att det tar 20 utveklingstimmar ungefär. (dvs 80 fakturerade för att det är en myndighet.)

För initial kontakt, ja.
Sen måste du hålla möten med varenda en.
Sedan måste du utreda varenda en.
Citera
2025-09-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
För initial kontakt, ja.
Sen måste du hålla möten med varenda en.
Sedan måste du utreda varenda en.

1. ett automatiskt mail alt sms går ut till användaren som loggat in från VPN ip / utlandet

Hej. vi har spärrat alla dina utbetalningar i väntan på att du redovisar följande information.
a). en bild på dig framför din ytterdörr, hållandes ett adresserat brev/post med ditt namn och adress på. med dagens datum i EXIF-data.
b). alt motsvarande för att bevisa att du inte befinner dig utomlands men lyfter bidrag.
Vänligen kontakta oss på följande kostnadsfria nr "020-jag är en smutsig fuskare" för ev frågor.
Citera
2025-09-01, 12:59
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Då får man väl se till att inte använda VPN eller annat verktyg som "fejkar" att du inte befinner dig i Sverige. Självklart skall man ha möjlighet att överklaga. Dock ligger bevisbördan att du verkligen befunnit dig i Sverige helt och hållet på den arbetslöse.

Varför ska man inte få använda VPN? Ska det gälla alla andra myndigheters sidor också? Försäkringskassan? Pensionsmyndigheten? Skatteverket?
Citera
2025-09-01, 13:04
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Bevisbördan ligger på den som anklagar dig, alltså myndigheten. Det är inte omvänd bevisbörda

Samkör de med passpolisen så blir det ju glasklart.

IP från Syrien och en koll på ut och inresa.

Gå o skäms, betala tillbaka bidragen. .
Citera
2025-09-01, 13:05
Medlem
Folket i tråden kommer få panik när de får reda på att man har rätt att bo utomlands i tre månader och söka jobb.

För enligt er borde man väl inte få göra det med svenska skattepengar?
Citera
2025-09-01, 13:12
Medlem
Trodde att arbetslösa måste besöka arbetsförmedlingen, minst en gång i månaden, eller veckovis
Samt ringa samtal varje vecka, ibland varje dag, och rapportera sitt jobbsök
Men man kan tydligen inkassera pengar och vara 100% passiv i Sverige

Märks tydligt att kraven har helt försvunnit, är inte alls längre som när jag var ung
Citera
2025-09-01, 13:13
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Hur rimmar det med offentlighetsprincipen? Om IP-adresser används till att avslå eller bifalla en ansökan om ersättning torde ju dessa bli offentliga uppgifter. Vilket i sin tur innebär att andra sajter kan korrelera sina IP-loggar med arbetssökandes identiteter...

Jag tror att det här projektet läggs ner tämligen snabbt då VPN, NAT och annat innebär att geolokalisering inte funkar särskilt bra. Kul ändå att det är den här sortens idioti arbetsförmedlingens IT-avdelning slösar tiden på...
Det är väl bara att göra ett undantag från offentlighetsprincipen i detta ärende. "Problemet" (Det är naturligtvis inte ens värdigt att kallas för ett problem) löst.
Citera
2025-09-01, 13:15
Avstängd
-Nigger-s avatar
Mycket bra att man trycker dit invandrare som fuskar. Är man inte i Sverige och redo att ta ett jobb när det erbjuds ska man vara utan ersättning. Enkelt.
Citera
2025-09-01, 13:15
Medlem
NiceNameTwices avatar
Bra

Ska börja koppla upp mig på något VPN långt åt helvete bort varje gång jag ska logga in hos AF hädanefter då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in