• 5
  • 6
2025-09-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Det blir förstås inte ett liv i lyx utan väldigt knapert men jag tror absolut att det skulle gå!

Bostad: Skaffa en gammal båt att bo i. Många skänks bort gratis. Lägger man den för ankar där det är isfritt vintertid kan man bo i stort sett gratis. 100 Kr i månaden.

Mat: Du kan förstås dumpstra om du hittar något bra ställe, eller tigga i soppköken men äter man billiga kalorier med köpt mat så kommer man undan med att betala bara runt en tusenlapp i månaden. Mjöl för brödbak, rapsolja och havregryn håller du dig mätt på. En hundralapp i månaden till vitamintabletter håller dig vid liv. 1100 Kr i månaden. Det finns de som äter billigare än så: https://sparosverige.blogspot.com/20...matbudget.html

Kläder köper du billigt från stadsmissionens second hand. 200 Kr i månaden räcker gott och väl.

Mobiltelefon. Billigaste begagnade för några hundra och 150 Kr i månaden för abonnemang. 200 Kr per månad.

El: Solceller är ett engångsutgift och sedan har du gratis el även om det är lite klent vintertid. Då kan du ladda mobilen på biblioteket. 100 Kr per månad för inköp av solcellerna.

Komfort: Några varma sovsäckar i varandra är engångsinköp men räkna med 100 kr i månaden.

Värme: Onödigt på sommaren men vintertid håller man båten över nollan med en enkel värmare. 200 Kr per månad vintertid för diesel. 0 Kr sommartid, alltså 100 Kr per månad över ett helt år.

Hygien mm. Tvål, tandkräm, toapapper och annan lyx 100 Kr per månad.

Summa 2000 Kr per månad. Ingen vidare lyx men du håller dig mätt och varm och har hela dagarna att njuta av din enkla tillvaro.

Skulle du klara av det livet?

Förstår inte alla kostnader. Om man får tag pengar en båt gratis, vad är det som kostar 100 kr i månaden? Du verkar inte ha räknat med pengar till tex försäkring eller underhåll? Ingen avgift till tex gästhamn eller kajplats heller.

Oklart vad det är för båt som du har i åtanke. Och hur det ser ut med möjligheter att laga mat, duscha och tvätta där. En husbåt i någorlunda bra skick (eller bättre skick) skänks nog sällan bort. En roddbåt kanske är lättare att få tag i gratis, men är väl inte direkt lämplig att bo i. Osv.

Sovsäck är som sagt ett engångsbelopp. Så det intressanta är vad det kostar den månaden. Inte hur man sprider ut kostnaden på varje månad under en viss period. Om man nu inte köper en ny varje månad. Likadant med inköp av solceller. Du verkar ha gjort samma sak med inköp av mobil, att sprida ut kostnaden per månad istället för att låta en månad stå för hela kostnaden. Dessutom vet man inte hur många månader du har spridit ut det på?

Många har för övrigt redan en fungerade telefon, men kan eventuellt behöva justera abonnemanget eller beloppet på kontantkort. Varför ska man byta till en billigare telefon då? Sedan går det att ordna billigare abonnemang/kontantkort än 150kr i månaden om det krisar.

Du verkar inte ha räknat med transportkostnader heller, oavsett om det är bil eller kollektivtrafik. Dels behöver man ju transportera båten dit den ska stå. Sedan kan man behöva ta sig till olika platser. Jag räknar inte med att alla har rimligt gångavstånd mellan båt och övriga platser.

Och som andra har nämnt, vintern blir säkert kall om man snålar så med uppvärmningen.

Låter som en orealistisk budget. Många lär ha svårt att klara sig på det lagligt.
Citera
2025-09-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ett paket tvättmedel räcker ett år och kostar 30 Kr. Går under avdelningen lyx.
Finns väl inget tvättmedel som räcker i ett år för den lilla summan.
Citera
2025-09-01, 19:42
Medlem
Citat:
Hundra miljoner människor lever på mindre än hälften av det. Inte för att de vill utan för att deras enda val är att överleva på det eller dö.

Drar du ner till 1900 i månaden så kan du dessutom försörja ett års skolgång för två barn i Afghanistan.

Finns ingen riktig skolgång i Afghanistan. Det de lär sig där är ur Koranen endast.
Citera
2025-09-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Nej, jag skulle köpa ett rep och hänga mig från halsen i ett träd.

Skulle man ha råd med ett bra rep om man bara har 2000 kr att spendera?
Citera
2025-09-01, 20:00
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Skulle man ha råd med ett bra rep om man bara har 2000 kr att spendera?
Ja, så länge man inte är överviktig som en amerikan så ska det nog gå bra. Mitt BMI är under 25.
Citera
2025-09-01, 21:46
Medlem
Nej, absolut inte. Det är under min värdighet. Jag skiter fullständigt i om andra lever på mindre, jag är inte skapt eller uppväxt med de förutsättningarna. Har man inget val eller om man aldrig haft det bättre så är det såklart en helt annan sak.

Däremot skulle jag absolut kunna campa i en månad och leva på konserver för utmaningens skull, men absolut inte permanent.
Citera
2025-09-02, 06:44
Avstängd
Ta ett vanligt jobb på 25% (2tim/dag) arbetstid så har du ca 6tusen att leva på istället, eller ett timjobb, då kan du jobba när du behöver..
Kanske jobba i en mataffär så du kan dumpstra på arbetstid också,ladda mobilen och värm/ät middag,duscha på jobbet samtidigt.
Du kommer få arbeta med din vedhuggning,pantburksletande och fiske längre tid per dag än så om du ska kunna klara dej på 2tusen per månad.
Då slipper du frysa medans du är på jobbet i alla fall.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-09-02 kl. 06:52.
Citera
2025-09-03, 21:35
Citat:
Det blir förstås inte ett liv i lyx utan väldigt knapert men jag tror absolut att det skulle gå!

Bostad: Skaffa en gammal båt att bo i. Många skänks bort gratis. Lägger man den för ankar där det är isfritt vintertid kan man bo i stort sett gratis. 100 Kr i månaden.

Mat: Du kan förstås dumpstra om du hittar något bra ställe, eller tigga i soppköken men äter man billiga kalorier med köpt mat så kommer man undan med att betala bara runt en tusenlapp i månaden. Mjöl för brödbak, rapsolja och havregryn håller du dig mätt på. En hundralapp i månaden till vitamintabletter håller dig vid liv. 1100 Kr i månaden. Det finns de som äter billigare än så: https://sparosverige.blogspot.com/20...matbudget.html

Kläder köper du billigt från stadsmissionens second hand. 200 Kr i månaden räcker gott och väl.

Mobiltelefon. Billigaste begagnade för några hundra och 150 Kr i månaden för abonnemang. 200 Kr per månad.

El: Solceller är ett engångsutgift och sedan har du gratis el även om det är lite klent vintertid. Då kan du ladda mobilen på biblioteket. 100 Kr per månad för inköp av solcellerna.

Komfort: Några varma sovsäckar i varandra är engångsinköp men räkna med 100 kr i månaden.

Värme: Onödigt på sommaren men vintertid håller man båten över nollan med en enkel värmare. 200 Kr per månad vintertid för diesel. 0 Kr sommartid, alltså 100 Kr per månad över ett helt år.

Hygien mm. Tvål, tandkräm, toapapper och annan lyx 100 Kr per månad.

Summa 2000 Kr per månad. Ingen vidare lyx men du håller dig mätt och varm och har hela dagarna att njuta av din enkla tillvaro.

Skulle du klara av det livet?
Ja, det är jag ganska säker på att jag skulle göra. Klara mig lagligt, alltså. Däremot skulle jag inte vilja leva så där tills jag självdog utan jag skulle ta livet av mig efter en tid då jag inte tycker att det där vore att ha ett liv.
Citera
2025-09-23, 22:15
Medlem
Roidberts avatar
Hade du tänkt baka bröd i båten? Jag skulle gärna vilja se hur det går till.
Citera
2025-09-24, 11:53
Medlem
Din plan faller direkt eftersom du inte räknar med något underhåll av din båt.
Citera
2025-09-24, 11:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hundra miljoner människor lever på mindre än hälften av det. Inte för att de vill utan för att deras enda val är att överleva på det eller dö.

Drar du ner till 1900 i månaden så kan du dessutom försörja ett års skolgång för två barn i Afghanistan.

Ja enligt vänsterns sätt att se det så är man ju en lyxlirare som har 2k i månaden så länge det finns de som har mindre.
Citera
2025-09-24, 13:45
Medlem
Adelaides avatar
Rent teoretiskt hade jag nog kunnat det, men praktiskt? Nej.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in