• 1
  • 2
2025-09-01, 00:35
Medlem
Kronas avatar
Det blir förstås inte ett liv i lyx utan väldigt knapert men jag tror absolut att det skulle gå!

Bostad: Skaffa en gammal båt att bo i. Många skänks bort gratis. Lägger man den för ankar där det är isfritt vintertid kan man bo i stort sett gratis. 100 Kr i månaden.

Mat: Du kan förstås dumpstra om du hittar något bra ställe, eller tigga i soppköken men äter man billiga kalorier med köpt mat så kommer man undan med att betala bara runt en tusenlapp i månaden. Mjöl för brödbak, rapsolja och havregryn håller du dig mätt på. En hundralapp i månaden till vitamintabletter håller dig vid liv. 1100 Kr i månaden. Det finns de som äter billigare än så: https://sparosverige.blogspot.com/20...matbudget.html

Kläder köper du billigt från stadsmissionens second hand. 200 Kr i månaden räcker gott och väl.

Mobiltelefon. Billigaste begagnade för några hundra och 150 Kr i månaden för abonnemang. 200 Kr per månad.

El: Solceller är ett engångsutgift och sedan har du gratis el även om det är lite klent vintertid. Då kan du ladda mobilen på biblioteket. 100 Kr per månad för inköp av solcellerna.

Komfort: Några varma sovsäckar i varandra är engångsinköp men räkna med 100 kr i månaden.

Värme: Onödigt på sommaren men vintertid håller man båten över nollan med en enkel värmare. 200 Kr per månad vintertid för diesel. 0 Kr sommartid, alltså 100 Kr per månad över ett helt år.

Hygien mm. Tvål, tandkräm, toapapper och annan lyx 100 Kr per månad.

Summa 2000 Kr per månad. Ingen vidare lyx men du håller dig mätt och varm och har hela dagarna att njuta av din enkla tillvaro.

Skulle du klara av det livet?
Citera
2025-09-01, 00:38
Medlem
Varför skulle jag vilja ha det livet?
Citera
2025-09-01, 00:47
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Nej, jag skulle köpa ett rep och hänga mig från halsen i ett träd.
Citera
2025-09-01, 00:49
Avstängd
Du glömde tvätta kläder?
Citera
2025-09-01, 00:54
Medlem
Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Varför skulle jag vilja ha det livet?

Hundra miljoner människor lever på mindre än hälften av det. Inte för att de vill utan för att deras enda val är att överleva på det eller dö.

Drar du ner till 1900 i månaden så kan du dessutom försörja ett års skolgång för två barn i Afghanistan.
Citera
2025-09-01, 00:54
Medlem
pn222jws avatar
Ja, kanske men max 1-2 år, sen skulle man lida psykiskt gissar jag - om man inte träffade en likasinnad partner.
Citera
2025-09-01, 00:55
Medlem
Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Du glömde tvätta kläder?

Ett paket tvättmedel räcker ett år och kostar 30 Kr. Går under avdelningen lyx.
Citera
2025-09-01, 01:04
Medlem
kalkryggars avatar
Det går förmodligen men jag skulle inte klara det.
Citera
2025-09-01, 01:07
Medlem
otellos avatar
Klara av och klara av, det går att överleva men det vill man väl knappast.
Citera
2025-09-01, 01:13
Avstängd
Citat:
Ett paket tvättmedel räcker ett år och kostar 30 Kr. Går under avdelningen lyx.
Jag hittar 15kr för ca 1 kg

Om vi tar 2 kg för 30kr så är det 65 tvättar om du tvättar 1 gång i veckan det är 52 veckor på ett år

det där räcker fint för det priset om man köper en xxl 10kg för 351 tvättar så räcker det ca 7 år endast 130kr på Dollarstore
Citera
2025-09-01, 01:17
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Citat:
Hundra miljoner människor lever på mindre än hälften av det.
Men dom lever ju inte i länder där pris för mat och hyra är som här.

Citat:
Drar du ner till 1900 i månaden så kan du dessutom försörja ett års skolgång för två barn i Afghanistan.
Ok, så är frågeställningen om jag skulle klara mig på 2000 kr i månaden i Afghanistan då?
Citera
2025-09-01, 01:18
Medlem
Citat:
Det blir förstås inte ett liv i lyx utan väldigt knapert men jag tror absolut att det skulle gå!

Bostad: Skaffa en gammal båt att bo i. Många skänks bort gratis. Lägger man den för ankar där det är isfritt vintertid kan man bo i stort sett gratis. 100 Kr i månaden.

Mat: Du kan förstås dumpstra om du hittar något bra ställe, eller tigga i soppköken men äter man billiga kalorier med köpt mat så kommer man undan med att betala bara runt en tusenlapp i månaden. Mjöl för brödbak, rapsolja och havregryn håller du dig mätt på. En hundralapp i månaden till vitamintabletter håller dig vid liv. 1100 Kr i månaden. Det finns de som äter billigare än så: https://sparosverige.blogspot.com/20...matbudget.html

Kläder köper du billigt från stadsmissionens second hand. 200 Kr i månaden räcker gott och väl.

Mobiltelefon. Billigaste begagnade för några hundra och 150 Kr i månaden för abonnemang. 200 Kr per månad.

El: Solceller är ett engångsutgift och sedan har du gratis el även om det är lite klent vintertid. Då kan du ladda mobilen på biblioteket. 100 Kr per månad för inköp av solcellerna.

Komfort: Några varma sovsäckar i varandra är engångsinköp men räkna med 100 kr i månaden.

Värme: Onödigt på sommaren men vintertid håller man båten över nollan med en enkel värmare. 200 Kr per månad vintertid för diesel. 0 Kr sommartid, alltså 100 Kr per månad över ett helt år.

Hygien mm. Tvål, tandkräm, toapapper och annan lyx 100 Kr per månad.

Summa 2000 Kr per månad. Ingen vidare lyx men du håller dig mätt och varm och har hela dagarna att njuta av din enkla tillvaro.

Nej, det livet vill jag inte ha!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här