2025-09-01, 13:02
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Ett paket tvättmedel räcker ett år och kostar 30 Kr. Går under avdelningen lyx.

Finns tiotusentals människor i sverige som lever på inga pengar alls.
Papperslösa som inte kan få soss som bor på härbärgen och lever på att snatta oxfilet
som dom säljer till pizzerior.
Citera
2025-09-01, 13:21
Medlem
Nej vem fan gör det????
Citera
2025-09-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
På en vanlig lön? Jo tjena. Kapitalisten du arbetar för kanske kan köpa de sakerna, inte du.
Skrev vanlig anställning Storleken på lönen nämnde jag inte, men den kanske är hög
Joo, jag har råd...
Citera
2025-09-01, 13:42
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
Den här lösningen kräver att du har någon sorts kapital. Blir lite svårt för Bosse med 0kr på kontot att lyckas göra samma sak.

Ja det är sant. Själv skulle jag klara första månaden utan att lägga ut en krona. Lägga undan de tvåtusen som räknades som månadsinkomst för att kunna ha kvar bilen till exempel som blir nödvändig i ett längre perspektiv. Skulle sedan klara mig på ettusen i månaden och gå med vinst ett antal månader tills fasta utgifter gör sig påminda. Ett rent lyxliv
Citera
2025-09-01, 13:59
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Skrev vanlig anställning Storleken på lönen nämnde jag inte, men den kanske är hög
Joo, jag har råd...

Man kan inte leva värsta playboylivet som löneslav. Din chef och/eller AG kan det dock eftersom du ger denna din lön.
Citera
2025-09-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Man kan inte leva värsta playboylivet som löneslav. Din chef och/eller AG kan det dock eftersom du ger denna din lön.

Oavsett så lever man fan så mycket bättre med en medianlön och 40h arbetsvecka än i misär på ts båt!

(Jobba offentligt så slipper du få ångest över chefens levnadsvanor)
Citera
2025-09-01, 14:11
Medlem
zombie-nations avatar
Båten måste ha båtplats. Dumpstring är olagligt. Det är svårt att hålla det helt lagligt.

Tror ändå den bästa chansen är om man är fler människor varav en (jag) äger en sommarstuga som man kan värma med ved. Men jag har levt med ved över vintern och vet att det går mycket... man får vänja sig vid 8-9 grader om det blir kallt ute. Har vi sammanlagt råd med el och lägger undan till elfiltar är detta det allra billigaste sättet att värma sig.

Jag har tömt en hel skog omkring mitt hus på alla pinnar som går att bära, det räckte kanske en månad.

Jag tror också att om man inte är ensam, så stärker det.

Det blir olagligt så fort du har ett dass, men skulle köra på det ändå.

Eventuella mobiler laddar vi med vår egen el.

Stugan är köpt, dvs inga lån.

Det går lätt in 6 st och man har ändå plats. Tror ändå 4 skulle vara det ideala. Det finns fiskesjöar, man fick fiska så man in inte blev galen. De har inget fiskekort.

Vi skulle lagra upp med mycket kolhydrater, det blir snabbmakaroner på sommaren för att inte slösa el, och på vintern kan det bli ris och råa bönor då man kan koka på kaminen som måste vara varm ändå.

Men som sagt, skulle dö av medicinbrist.
Citera
2025-09-01, 14:36
Medlem
Glostrups avatar
Som tankeexperiment: Om jag skulle sälja av allt jag äger förutom min fasta egendom, och leva ensam, så skulle jag klara av det utan förberedelser. De 2000 kronorna skulle gå till el (som jag skulle ransonera) och basvaror, och jag skulle äta mycket svamp och se till att fiska mycket. Uppvärmning skulle ske helt med ved.

Om jag fick ett år på mig och kunde investera i sånt som gör det enklare och bekvämare att leva off grid så skulle jag utan problem kunna leva lagligt på 2000 kronor i månaden.

Men jag vill inte.
Citera
2025-09-01, 14:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Hundra miljoner människor lever på mindre än hälften av det. Inte för att de vill utan för att deras enda val är att överleva på det eller dö.

Drar du ner till 1900 i månaden så kan du dessutom försörja ett års skolgång för två barn i Afghanistan.
Prisnivåerna skiljer sig nog rejält i de länderna jämfört med Sverige så misstänker att ett liv för 1900 kronor i månaden i Sverige skulle bli rejält mycket fattigare än vad det skulle vara att leva på 1900 kronor i månaden i Afghanistan.
Citera
2025-09-01, 14:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
för 1kg och 15 kr jag hittade?

Variationer finns det gott om!
Citera
2025-09-01, 15:46
Medlem
Spenderar det på kaffe i månaden!
Citera
2025-09-01, 16:37
Medlem
Nej. Det kan jag säga direkt att jag inte skulle.

I alla fall om vi menar med mina mediciner. I juli månad kostade dessa över 2000 kr bara de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in