2006-09-03, 04:34
Medlem
En fruktpizzas avatar
Om jag vill ha en mycket tålig och stabil GPS-mottagare som är utrustad med en högkänslig GPS-modul, och som samtidigt är fukttålig, vilken apparat skall jag satsa på?

Har kikat lite på Garmin´s Quest II, men den känns lite "gammal"... Är det något nytt på gång, eller finns det en annan bra friluftsmodell på marknaden som kan användas i spöregn, kyla, starkt solljus, skiftande temperaturer?

Har kikat lite på Garmin´s nya Zumo som främst är tänkt som en motorcykelnavigator, men undrar istället om det finns något annat - mera - vettigt?

Alltså, köpråd tack!
Citera
2006-09-03, 05:09
Bannlyst
Får jag föreslå en kartbok? Jag har en i bilen, "Svensk vägatlas 1996". Den har jag tappat i backen många gånger och en eller annan geting har också strukit med tack vare tyngden. Den tål fukt, hårda stötar och i viss mån smutsiga fingrar.

// Roger P.
Citera
2006-09-04, 20:19
Medlem
En fruktpizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Får jag föreslå en kartbok? Jag har en i bilen, "Svensk vägatlas 1996". Den har jag tappat i backen många gånger och en eller annan geting har också strukit med tack vare tyngden. Den tål fukt, hårda stötar och i viss mån smutsiga fingrar.

// Roger P.

Bästa GPS:en som tål tuffa tag?

--------------------------------------------------------------------------------

Om jag vill ha en mycket tålig och stabil GPS-mottagare som är utrustad med en högkänslig GPS-modul, och som samtidigt är fukttålig, vilken apparat skall jag satsa på?

Alltså, köpråd tack!

Kartbok har jag redan...
Citera
2006-09-05, 20:29
Medlem
Gyldenes avatar
Vi har snackat lite sånt i denna tråd. Dock med fokus på mobiltlf-GPS.

http://www.flashback.org/showthread...09#post4973909

Läste i Jaktjournalen i maj om en några GPS som rekommenderades i skogen:

Silva Atlas Pro som ska vara vattentät ner till 1 meters djup, 3 500:-
www.silva.se

Magellan eXplorist XL verkar inte helt fel heller, dock mycket pengar: 6 995:-
www.magellansweden.se

Hittar du något intressant får du gärna posta här eller i jaktforumet då jag själv är på jakt efter en GPS, helst dock till mp3-tlf som funkar i skogen.
Citera
2006-09-06, 06:11
Medlem
En fruktpizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyldene
Vi har snackat lite sånt i denna tråd. Dock med fokus på mobiltlf-GPS.

http://www.flashback.org/showthread...09#post4973909

Läste i Jaktjournalen i maj om en några GPS som rekommenderades i skogen:

Silva Atlas Pro som ska vara vattentät ner till 1 meters djup, 3 500:-
www.silva.se

Magellan eXplorist XL verkar inte helt fel heller, dock mycket pengar: 6 995:-
www.magellansweden.se

Hittar du något intressant får du gärna posta här eller i jaktforumet då jag själv är på jakt efter en GPS, helst dock till mp3-tlf som funkar i skogen.

Okej. Intressant läsning.. Nu har jag hört lite mera om Garmins nya modell - Zumo - som kommer nu i oktober. Den är en helt vattenskyddad, och väldigt kompetent GPS-navigator som kan manövreras med tjocka handskar på händerna. Den har bluetooth, en ljusstark pekskärm, den nya högkänsliga GPS-modulen som är extremt noggrann i sin uppdatering med satelliternas position, plus en rad andra trevliga funktioner som lär tilltala dig, men även mig. Den är utvecklad för motorcykelåkare, och kan sitta monterad på styret i ur och skur. Så tålig är den ju definitivt!

www.garmin.com/pressroom/mobile/071906.html

Var själv lite inne på en bluetooth-modul till min SE K800, men så tänkte jag en gång till... Jag vill verkligen inte vara ute i skogen i spöregnet och kylan och sedan fiska upp min mobiltelefon och pilla på den med fuktiga handskar. Nä, då är det bättre att skaffa en rejäl pryl istället. Och man kommer ju att ha användning för den i många år. Nackdelen är att den sannolikt blir ganska dyr i början - runt 9000:-... Men, pyttpytt... Det får bli en liten Zumo ändå - i julklapp!
Citera
2006-09-06, 08:20
Medlem
MagisterJanssons avatar
Tjenare! Vet att den här gps:en används av gränsbevakningen (i Finland) och den duger säkert även åt dig

http://www.dustin.se/dacsaportal/sys...dID=5010091639
Citera
2006-09-07, 06:00
Medlem
En fruktpizzas avatar
[quote=MagisterJansson]Tjenare! Vet att den här gps:en används av gränsbevakningen (i Finland) och den duger säkert även åt dig
QUOTE]

Bra apparat! Jag hade ögonen på modellen innan denna, men så såg jag att efterföljaren även hade den nya känsliga mottagaren vilket givetvis gör den till mycket intressant!

Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in