• 1
  • 2
2006-09-03, 20:28
Medlem
Gyldenes avatar
Har tröttnat på min gamle trotjänare Nokia 3310 och tänkte skaffa mig en rejäl mobil. Har funderat på en GPS tidigare och eftersom vi lever i framtiden kan vi numer få GPS direkt i telefonen. Eftersom jag ändå ska skaffa ny lur så kan jag lika gärna skaffa en med GPS på. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad kostar de och vilka är vettiga och funktionabla?

Har kikat runt lite och hittat att Nokias 5140 kan uppgraderas för en 1000-lapp till GPS. Har någon testat den? Jag har ju lite andra krav på telefonen och då vill jag kanske skaffa en annan lur än 5140, dock verkar dessa GPS-system vara dyrare. Återigen, erfareheter?
Citera
2006-09-03, 20:37
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyldene
Har tröttnat på min gamle trotjänare Nokia 3310 och tänkte skaffa mig en rejäl mobil. Har funderat på en GPS tidigare och eftersom vi lever i framtiden kan vi numer få GPS direkt i telefonen. Eftersom jag ändå ska skaffa ny lur så kan jag lika gärna skaffa en med GPS på. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad kostar de och vilka är vettiga och funktionabla?

Har kikat runt lite och hittat att Nokias 5140 kan uppgraderas för en 1000-lapp till GPS. Har någon testat den? Jag har ju lite andra krav på telefonen och då vill jag kanske skaffa en annan lur än 5140, dock verkar dessa GPS-system vara dyrare. Återigen, erfareheter?

Jag kan direkt säga att du inte kommer vara nöjd med 5140. Den är helt förlegad som telefon och det gäller även uppföljaren 5140i. Om du är intresserad av att ha den vid jakt, så är du också helt fel ute. Först och främst har den en mycket usel display för att GPSen ska vara attraktiv på annat sätt än ge position. Sen saknar den UMTS (3G) vilket gör att du missar mängder av täckning.

Köp istället en enkel telefon och en schysst GPS.
Citera
2006-09-03, 20:47
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag kan direkt säga att du inte kommer vara nöjd med 5140. Den är helt förlegad som telefon och det gäller även uppföljaren 5140i. Om du är intresserad av att ha den vid jakt, så är du också helt fel ute. Först och främst har den en mycket usel display för att GPSen ska vara attraktiv på annat sätt än ge position. Sen saknar den UMTS (3G) vilket gör att du missar mängder av täckning.

Köp istället en enkel telefon och en schysst GPS.
Kan bara hålla med.
Citera
2006-09-03, 21:23
Medlem
skinner5000s avatar
Den ultimata friluvsmobilen måste vara Ericssons "Hajen". Försök att få tag på den. Den tål ur och skur.
Citera
2006-09-04, 17:12
Medlem
Gyldenes avatar
Så 5140:n döms ut. Finns det ingen annan modell av Nokia eller kanske Ericsson som funkar med GPS då? Om detta fanns vore det ju enklast istället för att köpa två tekniska prylar. Fint om den vore allround med bland annat bra kontaklistefunktioner, kalender, schysst kamera samt bra som mp3-spelare.
Citera
2006-09-04, 17:33
Medlem
wades avatar
Det är tyvärr så att GPS-skalet som man kan utrusta sin 5140(i) med, anses ge telefonen erbarmerlig GPS-funktionalitet. Googla lite, och läs utlåtanden så får du se.

Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att under ett par månader använda 5140 som arbetstelefon, ingen rolig erfarenhet vill jag säga. Odistinkta knappar, man trycker lätt på fel knappar o.s.v. Detta beror på telefonens konstruktion där en viss motståndskraft mot väta har prioriterats före vettig användbarhet.

Det finns ju andra telefoner som fungerar bra med GPS, t.ex. den här med inbyggd GPS-antenn och som även fungerar som handdator.

Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Den ultimata friluvsmobilen måste vara Ericssons "Hajen". Försök att få tag på den. Den tål ur och skur.

Ja, för fan, det finns inte en telefon som slår Ericsson R310 "Hajen" när det gäller att klara av damm och väta. Man kan hitta en sådan i bra skick för knappt tusen spänn på Blocket eller Tradera.

Edit:Stavfel.
Citera
2006-09-05, 16:08
Medlem
plis avatar
Rekommenderar att du skaffar dig en Nokia-telefon med Series 60 och Bluetooth och kompletterar med Nokia's separata GPS-modul:
http://www.nokia.se/phones/enhancements/ld-3w/

Exempel på trevliga kompatibla telefoner är t.ex. N70 eller N80:
http://www.nokia.se/phones/enhanceme...patibility.php
Citera
2006-09-05, 20:08
Medlem
Gyldenes avatar
Ser ju fint ut och jävligt gôtt med stort urval av mobiler. Men duger den i skogen och kostar det inte mycket. Antar att man måste köpa telefon, modul, samt program separat. Kanske även kostnad för kartor tillkommer. Kan lätt bli en dyr historia och det var ju bland annat det jag tänkte undvika med att köpa en telefon istället för tre olika grunkor. Får kika på lite priser här.
Har ngn testat detta system?
Citera
2006-09-05, 21:24
Moderator
nobodys avatar
Då ska vi se.
Nackdelar med telefon med gps
- inte vattentät
- dålig upplösning på skärm
- liten skärm

Fördelar
allt i samma enhet förutom en xtra puck man måste ha för att ta in sateliterna

Så som dom sagt i tråden satsa på en lös gps och en ny telefon istället.
Jag har en garmin Quest2 den går att ladda med friluftskarta samt sjökort förutom bilnavigeringen.
Nackdel har du bilnavigering i och laddar sjökort så försvinner bildelen.
Citera
2006-09-05, 21:33
Medlem
Avva66s avatar
Jag använder Power Navigation till min mobil, en Nokia med S60.
Kartor scannar jag in och installerar själv med MapEditor (gratis). Kostnad, en 2000 kr inkl Bluetooth GPS-enhet.

http://www.symbianware.com/product.p...ion60&pl=n6600
Citera
2006-09-05, 23:03
Medlem
Gyldenes avatar
Kikade runt på blocket och jag tycker folk tar bra betlalt även för begagnade GPS.
Det som var billiga var i regel gamla. Hur pass viktigt är det att vara up-to-date i GPS-träsket?

Avva66: Vad gav du för din lur och har du testad systemet i skogen?
Citera
2006-09-05, 23:16
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyldene
Kikade runt på blocket och jag tycker folk tar bra betlalt även för begagnade GPS.
Det som var billiga var i regel gamla. Hur pass viktigt är det att vara up-to-date i GPS-träsket?
Ta inte en som är för gammal är min åsikt.
Dom gamla har oftast inga kartor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in