2025-08-31, 21:22
Avslutad
Jag tränar ofta och började för ett år sen. Dricker protein, följer ett schema och mat as usual. Men känner mig tröttare än tidigare. Vet inte om det är för att jag känner muskelvärk som på något sätt blir ett hinder vid vissa rörelser.

Jag mår ju bättre och har fått bättre resultat. Men just detta att jag blir piggare som vissa av mina kompisar säger. Det är inget jag har erfarenhet av. Jag kände mig piggare och mer utvilad innan jag började träna.

Gör jag något fel. Tänkte häromdagen att jag tränar kanske för ofta eller för hårt. 4-5 gånger i veckan.

Något tips ni kan ge?
Någon som delar samma erfarenhet som mig?
Citera
2025-08-31, 21:29
Medlem
Av just styrketräning blir jag inte piggare på något sätt.
Konditionsträning däremot har en positiv effekt på mig, och speciellt löpning.

Efter ett hårt pass i gymmet går jag ibland runt som en zombie av dagen efter.

När jag var som starkast så var jag också som tröttast.
Citera
2025-08-31, 21:32
Medlem
När kroppen håller på återhämta sig, så kan man känna trötthet. Eftersom kroppen håller på reparera musklerna, som har arbetats, så dessa blir starkare till nästa gång. Kanske inte nödvändigtvis p.g.a muskelvärk. Men kroppen jobbar stenhårt, för att du skall återhämta dig.

Mat och vila.

Tränar du hårt varenda gång du tränar. 4-5 gånger, kanske är för mycket?

Man är olika. Men jag gissar på att du är trött, för att kroppen helt enkelt försöker återhämta sig.
Citera
2025-08-31, 21:32
Medlem
Pulshöjande aktivitet krävs.
Citera
2025-08-31, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Av just styrketräning blir jag inte piggare på något sätt.
Konditionsträning däremot har en positiv effekt på mig, och speciellt löpning.

Efter ett hårt pass i gymmet går jag ibland runt som en zombie av dagen efter.

När jag var som starkast så var jag också som tröttast.

Intressant, lite så jag upplever. Får testa en konditionsvecka för att se hur det känns.
Citera
2025-08-31, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
När kroppen håller på återhämta sig, så kan man känna trötthet. Eftersom kroppen håller på reparera musklerna, som har arbetats, så dessa blir starkare till nästa gång. Kanske inte nödvändigtvis p.g.a muskelvärk. Men kroppen jobbar stenhårt, för att du skall återhämta dig.

Mat och vila.

Tränar du hårt varenda gång du tränar. 4-5 gånger, kanske är för mycket?

Man är olika. Men jag gissar på att du är trött, för att kroppen helt enkelt försöker återhämta sig.

Jag tränar styrka minst 4 gånger i veckan och försöker få in ett konditionspass per vecka. Kan vara så ingen aning.
Citera
2025-08-31, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Pulshöjande aktivitet krävs.

Pulsen går ju upp lite vid styrka med men inte som kondition/cardiopass kanske. Ska testa en vecka bara för att se hur min kropp reagerar. Har inte tänkt på det.0
Citera
2025-08-31, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Pulsen går ju upp lite vid styrka med men inte som kondition/cardiopass kanske. Ska testa en vecka bara för att se hur min kropp reagerar. Har inte tänkt på det.0
Så du har bara tränat styrka, men sturntat i jogging?

Detta blev en bra påminelse. Jag hade en vilodag idag och skall nog jogga imorgon!

Lycka till!
Citera
2025-08-31, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Så du har bara tränat styrka, men sturntat i jogging?

Detta blev en bra påminelse. Jag hade en vilodag idag och skall nog jogga imorgon!

Lycka till!

Blir väl 2 joggingpass per månad ungefär. Tack
Citera
2025-08-31, 22:11
Bannlyst
Ja kan bli seg av gymmet ifall ja tagit ut mig.
återhämtning.
Pulshöjande aktiviteter gör mig piggare.

Hitt aen bra och rimlig balans som funkar för dig. Ibland får man experimentera lit.
Citera
2025-08-31, 22:18
Medlem
kalkryggars avatar
Det låter som att du tränar lite för mycket. Om du tränar styrketräning och fokuserar på att alla pass ska vara stenhårda (vilket man självklart ska) så skulle jag föreslå att du tränar 3 dagar i veckan under 2-3 månader och se hur det känns.

Så kanske du märker att musklerna växer mer på dig också.
Citera
2025-09-01, 00:14
Avslutad
Tack för tipsen. Ska försöka ändra lite
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem