2025-09-01, 02:04
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Vilken tid på dygnet kör du passet?
Citera
2025-09-01, 05:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Intressant, lite så jag upplever. Får testa en konditionsvecka för att se hur det känns.
Kör en månad så kommer du märka skillnad. En vecka är för lite, du kommer att känna dig jättetrött efter en vecka.
Citera
2025-09-01, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Jag tränar ofta och började för ett år sen. Dricker protein, följer ett schema och mat as usual. Men känner mig tröttare än tidigare. Vet inte om det är för att jag känner muskelvärk som på något sätt blir ett hinder vid vissa rörelser.

Jag mår ju bättre och har fått bättre resultat. Men just detta att jag blir piggare som vissa av mina kompisar säger. Det är inget jag har erfarenhet av. Jag kände mig piggare och mer utvilad innan jag började träna.

Gör jag något fel. Tänkte häromdagen att jag tränar kanske för ofta eller för hårt. 4-5 gånger i veckan.

Något tips ni kan ge?
Någon som delar samma erfarenhet som mig?

Jag håller med kalkryggar att det låter som att tränar för mycket.
Men svårt att bedöma vad som gör det för mycket då du inte nämner om hur dina pass ser ut, men gissar på någon form av split då du tränar iaf 4 styrkepass. Men du behöver nog sänka volymen och ta längre vila mellan passen.

Men det är ett tydligt tecken på att du inte är tillräckligt återhämtad, förmodligen slitet nervsystem.
Att din rörlighet blir påverkat är även ett tecken på att du tränar för mycket och för ofta och inte hinner återhämta dig. Du hade kunnat röra och stretcha där du är stel samtidigt som du sänker volymen och tar mer vilodagar.

Tror att majoriteten har genomgått detta och inte alla klurar ut att "less is more".
Mår bättre och får mycket bättre resultat av 2-3 styrkepass i veckan än när jag trodde att man behövde träna 6 dagar med hög volym och intensitet och tog någon bodybuilders schema.
Citera
2025-09-01, 07:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Vilken tid på dygnet kör du passet?

Har inga fasta tider. Idag blir det t:ex morgonpass kl 10-12. ibland blir det EM kväll 16-22
Citera
2025-09-01, 07:35
Medlem
Styrketränat i 10 år och startar varje morgon med ett pass. Blir inte människa om jag inte får ta ut mig på gymmet innan jobbet. Håll i och fortsätt träna så kommer energin.
Citera
2025-09-01, 07:37
Medlem
Sqrbankens avatar
Tack TS för tråden och alla kloka filurer för inläggen i den, sjukt lärorikt.

Började lyfta i Januari full i fan (6 ggr. i veckan!) och var naturligtvis konstant utmattad. I somras så gick jag istället ner till 4 stenhårda (verkligen stenhårda) pass och detta har verkligen varit min melodi när det kommer till gains och styrka. Energi? Mja...

Att jag började lyfta är ena delen estetiskt men naturligtvis också av hälsoskäl. I synnerhet den mentala hälsan eftersom jag är ett deprimerat ångestknippe av min natur. Vill framförallt bli kvitt den utmattning som min depression kommer med.

Mår naturligtvis bättre nu än vid årsskiftet då jag bestämde mig för att inleda denna hälsosatsning men nog har jag varit lite besviken/"uppgiven" över att jag fortfarande dras med låga energinivåer. Är inte dummare än att jag begriper kroppen återhämtar sig men har nog underskattat exakt hur mycket stress som jag faktiskt utsätter min kropp för.

Är heller inte 25 längre utan närmare 40 Efter att ha läst denna tråd så blev jag inspirerad till att gå ner till 3 gympass och lägga till ett (gärna två, det får visa sig) löppass istället eftersom flera i tråden nämnt att det är just cardio som gör dem piggare, inte skrotlyftet.

Intressant.
Citera
2025-09-01, 11:30
Medlem
slagskotts avatar
Full panel på bloprov hos läkaren och kolla bur du sover
Citera
2025-09-01, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken

Började lyfta i Januari full i fan (6 ggr. i veckan!) och var naturligtvis konstant utmattad. I somras så gick jag istället ner till 4 stenhårda (verkligen stenhårda) pass och detta har verkligen varit min melodi när det kommer till gains och styrka. Energi? Mja...

Att jag började lyfta är ena delen estetiskt men naturligtvis också av hälsoskäl. I synnerhet den mentala hälsan eftersom jag är ett deprimerat ångestknippe av min natur. Vill framförallt bli kvitt den utmattning som min depression kommer med.

Mår naturligtvis bättre nu än vid årsskiftet då jag bestämde mig för att inleda denna hälsosatsning men nog har jag varit lite besviken/"uppgiven" över att jag fortfarande dras med låga energinivåer. Är inte dummare än att jag begriper kroppen återhämtar sig men har nog underskattat exakt hur mycket stress som jag faktiskt utsätter min kropp för.

Är heller inte 25 längre utan närmare 40 Efter att ha läst denna tråd så blev jag inspirerad till att gå ner till 3 gympass och lägga till ett (gärna två, det får visa sig) löppass istället eftersom flera i tråden nämnt att det är just cardio som gör dem piggare, inte skrotlyftet.

Intressant.

De lugnt, vi lär oss av varandra och delar med oss. Inget fel med det.
Citera
2025-09-01, 11:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Full panel på bloprov hos läkaren och kolla bur du sover

Allt ser bra ut och sover minst 6 timmar.
Citera
2025-09-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken

Intressant.

Mitt tips (även till TS) är att börja om helt och börja med ett nybörjarprogram. Typ starting strength, stronglifts eller liknande program. Gärna "för" lätta vikter till en början och fokusera bara på tekniken och hålla en god form. Det kommer att vara för lätt och du kommer känna att du kan göra mycket mer men lägg märke till hur du känner dig efter träningen och dagarna efter. Du får du ett hum av att hur det känns att få energi av träning.

Sedan när det börjar bli tungt lägg märke till hur lång tid det tar innan du känner att du får energin tillbaka.
Vet inte varför men inom träning i alla sporter så periodiserar man, kör våger, tar deload förutom hobbygymmare som anser det som larvigt eller kontraproduktivt.
Men om man kör väletablerade program i starten så lär man sig detta.

Cardio är bra och gynnar även styrketräningen till viss del. Men då är det viktigt att inte göra för mycket cardio, samt att löpning sliter en del på muskler och leder också som ökar tiden för återhämtningen men samtidigt bra för cirkulationen. Så gör det med måtta om styrketräningen är prioriteringen.

Tränade själv typ i 5 år utan vidare resultat men hängivet. Trodde att jag hade dåliga gener men kände mig duktig tills jag inte orkade mer. När jag började träna igen och började träna som en nybörjare från grunden så fick jag bättre resultat med ett kaloriunderskott på 1 år än tidigare 5 år sammanlagt, och det visade sig att jag har medelmåttiga gener.
Citera
2025-09-01, 13:28
Medlem
(Minst) två konditionspass per vecka. Halvtimmes lättjogg räcker. Du behöver bli lite flåsig under passet, men inte toktrött. Rask promenad om du börjar med usel kondis. Gärna ordentligt med promenader till vardags, eller cykling med förhöjd puls.
Citera
2025-09-01, 14:49
Medlem
4-5 ggr veckan är för ofta för en färsking. Sikta på 2-3. Du behöver inte heller vara där i 2 timmar, sikta på runt en timme, 3-4 set 5-15 reps per muskelgrupp. Risken är annars stor att din kropp helt enkelt får slut på energi och du kommer känna dig astrött i både kropp och huvud, detta är en signal att vila några dagar.

För pigghet så skulle jag bara köra ca 30 minuters konditionsträning varannan dag, samt långa promenader. Det är allt som behövs för att känna sig riktigt pigg och fräsch. Sen kan man alltid trappa upp senare.

Du bör även göra blodtester och annat, gör en undersökning (ibland erbjuder jobbet såna, vårdcentralen är tyvärr ganska kass men funkar om du ligger på och vet exakt vad du vill kolla upp) så du vet om din kropp saknar något. Trötthet kan bero på brist på något, och det är väldigt svårt att känna av detta på egen hand. Kolla även så du får bra syresättning, att du inte har sömnapné t.ex.

Är bra, enbart hemlagad mat, och skippa allt socker, helst även kaffe. Sen resten av alla sömntips, inte kolla skärm innan läggdags, släck alla lampor nån timme innan du ska sova etc. Får du inte bra sömn så kommer träningen ge betydligt sämre resultat gällande pigghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in