Citat:
Ursprungligen postat av
Sqrbanken
Tack TS för tråden och alla kloka filurer för inläggen i den, sjukt lärorikt.
Började lyfta i Januari full i fan (6 ggr. i veckan!) och var naturligtvis konstant utmattad. I somras så gick jag istället ner till 4 stenhårda (verkligen
stenhårda) pass och detta har verkligen varit min melodi när det kommer till gains och styrka. Energi? Mja...
Att jag började lyfta är ena delen estetiskt men naturligtvis också av hälsoskäl. I synnerhet den mentala hälsan eftersom jag är ett deprimerat ångestknippe av min natur. Vill framförallt bli kvitt den utmattning som min depression kommer med.
Mår naturligtvis bättre nu än vid årsskiftet då jag bestämde mig för att inleda denna hälsosatsning men nog har jag varit lite besviken/"uppgiven" över att jag fortfarande dras med låga energinivåer. Är inte dummare än att jag begriper kroppen återhämtar sig men har nog underskattat exakt hur mycket stress som jag faktiskt utsätter min kropp för.
Är heller inte 25 längre utan närmare 40

Efter att ha läst denna tråd så blev jag inspirerad till att gå ner till 3 gympass och lägga till ett (gärna två, det får visa sig) löppass istället eftersom flera i tråden nämnt att det är just cardio som gör dem piggare, inte skrotlyftet.
Intressant.
Mitt tips (även till TS) är att börja om helt och börja med ett nybörjarprogram. Typ starting strength, stronglifts eller liknande program. Gärna "för" lätta vikter till en början och fokusera bara på tekniken och hålla en god form. Det kommer att vara för lätt och du kommer känna att du kan göra mycket mer men lägg märke till hur du känner dig efter träningen och dagarna efter. Du får du ett hum av att hur det känns att få energi av träning.
Sedan när det börjar bli tungt lägg märke till hur lång tid det tar innan du känner att du får energin tillbaka.
Vet inte varför men inom träning i alla sporter så periodiserar man, kör våger, tar deload förutom hobbygymmare som anser det som larvigt eller kontraproduktivt.
Men om man kör väletablerade program i starten så lär man sig detta.
Cardio är bra och gynnar även styrketräningen till viss del. Men då är det viktigt att inte göra för mycket cardio, samt att löpning sliter en del på muskler och leder också som ökar tiden för återhämtningen men samtidigt bra för cirkulationen. Så gör det med måtta om styrketräningen är prioriteringen.
Tränade själv typ i 5 år utan vidare resultat men hängivet. Trodde att jag hade dåliga gener men kände mig duktig tills jag inte orkade mer. När jag började träna igen och började träna som en nybörjare från grunden så fick jag bättre resultat med ett kaloriunderskott på 1 år än tidigare 5 år sammanlagt, och det visade sig att jag har medelmåttiga gener.