• 3
  • 4
2025-09-21, 11:06
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Jag behövde verkligen bli pigg..jick till gymmet 6på morgonen tränar en kvart på krosstrainer..3dagar i veckan...å jäklar va jag har blivit pigg och stark..trodde verkligen inte.att det kunde göra så mycket..
Det är en bra början, men utöka tiden på crosstrainern.
Personligen blir jag mycket piggare om jag kör kondis utomhus mot inomhus.
Citera
2025-10-02, 16:26
Medlem
Jag känner igen det där du beskriver. Att vara tröttare trots regelbunden träning kan ibland handla om återhämtning snarare än själva träningen. 4–5 pass i veckan är ganska mycket, särskilt om intensiteten är hög och om kroppen inte hinner återhämta sig ordentligt mellan passen. Muskelvärk i sig är inte farligt, men om den hänger kvar länge kan det vara ett tecken på att du behöver vila lite mer eller variera träningen.

Kolla gärna på:
• Sömnen – får du tillräckligt och av bra kvalitet?
• Återhämtningsdagar – kroppen bygger musklerna när du vilar, inte under själva passet.
• Variation – kanske blanda in lättare pass, yoga, promenader eller rörlighetsträning.
• Kosten – protein är bra, men du kan också behöva mer energi (kolhydrater, bra fetter, vitaminer/mineraler).

Du gör absolut inget “fel” bara för att du inte känner samma pigghets-boost som andra. Alla reagerar olika. Jag tror det viktiga är att lyssna på kroppen – kanske prova att träna 3 gånger i veckan en period och se hur du mår.

Är det något särskilt typ av pass eller övning som gör dig mest sliten?
Citera
2025-10-02, 16:32
Medlem
BewilderedHulders avatar
Det blir man inte. Livet blir uthärdligt men inte fan blir man piggare. Jag är ett vrak efter gymmet, men som sagt endorfiner och jox kickar in och man står i allafall ut.
Citera
2025-10-17, 11:19
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
För mig krävs det att jag verkligen pressar mig till max för att jag ska bli piggare, om det handlar om överkroppen. Tränar jag ben så blir jag alltid piggare mha tunga knäböj, marklyft osv. Det är lättare att behöva ta fram de neurologiska reserverna när man tränar ben.

Det är något med att ta i till max som rensar ut systemet på något sätt. Även intervallträning är rejält uppiggande när den initiala tröttheten ebbat av.

Sen kan nämnas att när jag kontinuerligt får i mig koffein så är det som att jag får mindre ”resurser” att ta av och återhämtning blir sämre med mer trötthet.
Citera
2025-10-17, 12:08
Medlem
Sömnen är avgörande. Därför är det alltid bäst, anser jag, att träna på morgonen/förmiddagen.
Själv är jag äldre och ålderspensionär, jag tänar både löpning hårt, och på gym styrketräning medelhårt.

Träningen går lättare med koffein i kroppen, på löpningen är det till och med mätbart i form av bättre tider.
Sömn och avslappning är avgörande men jag tror också att hårt tränande behöver mer aminosyror. Äta mer kött och fisk, mindre av skräpmat.
Testosteron-nivåerna kan hållas uppe med bland annat zink-tillskott.

Det är ändå ganska normalt att vara trött dagen efter hård träning. Ytterligare en dag känner man sig starkare.
Jag "tror" inte koffeinet försämrar återhämtningen men som sagt tag inte koffeinet på kvällen och träna helst inte på kvällen.
Citera
2025-10-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
För mig krävs det att jag verkligen pressar mig till max för att jag ska bli piggare, om det handlar om överkroppen. Tränar jag ben så blir jag alltid piggare mha tunga knäböj, marklyft osv. Det är lättare att behöva ta fram de neurologiska reserverna när man tränar ben.

Det är något med att ta i till max som rensar ut systemet på något sätt. Även intervallträning är rejält uppiggande när den initiala tröttheten ebbat av.

Sen kan nämnas att när jag kontinuerligt får i mig koffein så är det som att jag får mindre ”resurser” att ta av och återhämtning blir sämre med mer trötthet.

Koffeineffekten kan påverka nattsömnen. Därför helst inga koffeinpass på kvällen. På förmiddagen däremot blir det bra.
Citera
2025-10-25, 20:20
Medlem
Pungsvings avatar
Ät mindre till kvällsmat så du ser viktnedgång. Då kommer piggheten i steget.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in