• 1
  • 2
2025-08-31, 12:28
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Hej!
Har börjat gymma efter låååång paus. Flera år.
Lyfter skrot.

Märker att jag oftast inte får så mycket träningsvärk dagen efter, men två, tre dagar efter kommer det.
Sedan kan det sitta i flera dagar. Någon som känner igen sig i detta?

Har ganska snabb muskelutveckling. Har haft det sedan barnsben.
(Avundsjuka kommentarer undanbedes. Jag skryter inte. Det är bara så det är.)

I alla fall. När träningsvärken kommer på det sätter gör det att jag typ bara kan träna 1 gång i veckan.

Tankar och lösningar?
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2025-08-31 kl. 13:09.
Citera
2025-08-31, 12:35
Medlem
Ge kroppen tid att anpassa sig till träning. Du har inte lyft vikter på flera år och blir det väldigt stor omställning för kroppen.
Lyft lättare vikter, öka successivt med vikter när du känner att träningsverken uteblir.

Alla har hög/snabb muskeltillväxt första året med tyngdlyftning.

Och kom ihåg att äta, äter man för lite så tar det längre tid för återhämtning och du får en mer utdragen träningsvärk.
Träna olika muskelgrupper (dela upp dem) som inte har träningsverk, eller kör du hela kroppen alla pass?
Senast redigerad av Noccofocus 2025-08-31 kl. 12:42.
Citera
2025-08-31, 12:39
Medlem
S.O.Stolps avatar
Träningsvärk är ju alltid värst dag 2. Träna ändå, men olika muskelgrupper.
Citera
2025-08-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Hej!
Lyfter skrot.

Märker att jag oftast inte får så mycket träningsvärk dagen efter, men två, tre dagar efter kommer det.

I alla fall. När träningsvärken kommer på det sätter gör det att jag typ bara kan träna 1 gång i veckan för.

Tankar och lösningar?

Rör på musklerna igen. Behöver inte vara ett träningspass men gör liknande rörelser som du inte tar till fail. Rör på dig mer i vardagen, stretcha lite, få blodflöde där det ömmar. Aktiv återhämtning.

Sen framkommer det inte hur du tränar. Alternativ kan vara sänk volymen eller intensiteten, eller bägge. Om du sänker det så kan du även prova att träna oftare.

Finns flera lösningar på problemet och flera anledningar till problemet. Men ganska troligt att det är relaterat till din tidigare frånvaro från träning och att kroppen inte är van.
Citera
2025-08-31, 13:07
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Wow, riktigt bra svar. tack!

Ang. att äta mer. Alltså jag försöker att inte äta så mycket för vill bli cut.
Citera
2025-08-31, 13:39
Medlem
Sqrbankens avatar
Väl medveten om att det går tretton åsikter på ett dussin angående träningsvärk så går jag själv in för att alltid ha träningsvärk dagarna efter, för mig en markör på att passet varit givande. Jag är dock också ett blåbär, började i Januari, så antar du ska lyssna på andra före mig.

Experimenterade däremot en hel del under våren och bytte från 6 pass i veckan till 4 stenhårda nu i somras, det senare upplägget har verkligen varit en fullträff för min utveckling. 3 dagar olika muskelgrupper och den fjärde nått allround/"kompletterande".
Citera
2025-08-31, 13:44
Medlem
Du har tränat för hårt. Om du vill börja träna efter långt uppehåll så ska du långsamt öka intensitet och volym om du vill slippa träningsvärk.
Citera
2025-08-31, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Väl medveten om att det går tretton åsikter på ett dussin angående träningsvärk så går jag själv in för att alltid ha träningsvärk dagarna efter, för mig en markör på att passet varit givande. Jag är dock också ett blåbär, började i Januari, så antar du ska lyssna på andra före mig.

Experimenterade däremot en hel del under våren och bytte från 6 pass i veckan till 4 stenhårda nu i somras, det senare upplägget har verkligen varit en fullträff för min utveckling. 3 dagar olika muskelgrupper och den fjärde nått allround/"kompletterande".

Är en vanlig missuppfattning att träningsvärk bekräftar ett bra pass. Sedan är det inte rätt eller fel att ha träningsvärk, kan bero på flera faktorer och om det är negativt eller inte beror lite på hur man tränar.

Det finns egentligen inget optimalt upplägg, och vad som fungerar kan variera under träningsåren samt hur livet i övrigt ser ut. Så länge man kan och följer grunderna så kan köra lite hur som helst. Har provat massor av olika egna program 4-6 dagar i veckan men gillar att hålla mig till 2-3 helkroppspass i veckan.
Citera
2025-08-31, 14:49
Medlem
Citat:
Hej!
Lyfter skrot.

I alla fall. När träningsvärken kommer på det sätter gör det att jag typ bara kan träna 1 gång i veckan.

Tankar och lösningar?
Du ska öka blodgenomströmning i muskler med träningsvärk. Träningsvärk i ben, snabb promenad/löpning osv.
Citera
2025-08-31, 15:06
Medlem
Träningsvärk betyder inget för träningsresultatet. Prova att spela badminton, ger brutal träningsvärk men inte blir man speciellt muskulös.
Citera
2025-08-31, 17:01
Medlem
LaLocas avatar
Träna ofta så slipper du träningsvärk efter några veckor. Tränar du sällan kommer du fortsatt få träningsvärk (men lindrigare med tiden).
Citera
2025-08-31, 17:50
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Hej!
Lyfter skrot.

Tankar och lösningar?
Programmeringsfel? Vad har du för frekvens, intensitet och volym?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in