Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag kan inte förklara det enklare än att mer muskelmassa behöver mer nervceller.
Försök att återkalla minnet av hur det känns i musklerna när du jobbat hårt fysiskt flera dagar i sträck. Har du inte gjort det kan du inte återkalla minnet, men om du har gjort det så har du ett minne av hur det känns. Det känns inte som vanlig träningsverk, det känns annorlunda.
Nja, det var inte nödvändigtvis en enklare förklaring som jag önskade utan mer hur den processen av neurogenes sker, de grundläggande stegen. Eftersom ditt påstående borde grundas i något som skulle förklara hypotesen av den processen.
Annars får jag söka lite runt kring neurogenes kopplat till motoneuroner för att bilda en uppfattning. Var helt enkelt något som jag inte har hört tidigare och tyckte att det lät intressant. Men så vitt vad jag vet så sker det sällan hyperplasi utan det är hypertrofi som sker, mao så bildas det inte nya fibrer utan fibrerna blir större/tjockare. Och när jag söker så hittar jag inga artiklar angående studier där man finner att muskelfibrer har ett maxantal motoneuroner, men man antar att det finns en biologisk gräns.
Så därför hade det varit hjälpsamt om du kunde hänvisa till någon källa där man har funnit data till denna process.
Helt ärligt så förstår inte alls poängen eller hur det hänger ihop med sammanhanget. Ska jag behöva aktivt tänka på hur mitt hårda arbete för att förstå att det är träningsvärk som signalerar från nervsystemet, eller vad menar du?
Ett slitet nervsystem får mig känna mindre energisk/seg, lite ångestfylld/omotiverad, rastlös, kan även hugga till lite fysiskt i kroppen.
Inflammation ger mer värk, tryck, brinnande känsla, ömhet och känns lokalt speciellt vid aktivering av området.
Men ser fortfarande inte värdet i sammanhanget. Menar du hur man ska identifiera vad som behöver återhämtas och eventuella åtgärder?