• 1
  • 2
2025-08-30, 20:24
När jag gick i grundskolan under andra halvan av 90-talet och början av 00-talet var det regel (inte undantag) att man blev tvångsmatad i skolan. Jag gick uteslutande i kommunala skolor och fick beta av åtta skolor på nio år och överallt lät det exakt likadant i matsalen: man är tvungen att lägga mat på tallriken och man får inte lov att lämna bordet innan man ätit upp! Med andra ord - tvångsmatning.

Alla som någonsin ätit skolmat serverad i kommunal skola vet att det i minst 99 fall av 100 bara är en ren bestraffning att behöva proppa i sig deras så kallade mat och såvida man inte är extremt hungrig eller saknar fungerande smaklökar så lägger man inte mer än nödvändigt tallriken! Det vill säga ytterst lite!

Är det fortfarande så i våra kommunala skolor? Och om det är så, varför?
Citera
2025-08-30, 20:31
Medlem
Baimeis avatar
Har aldrig varit så. Jag åt pizza under skoltiden. Numera handlar kidsen energidryck och choklad för att få energi när vegankrubbet inte mättar.
Citera
2025-08-30, 20:35
Medlem
F.Hansens avatar
Vart gick du skola? Låter högst osannolikt att du blev tvingad till att äta skolmaten.
Som säkert var bra desutom.
Citera
2025-08-30, 20:38
Medlem
Tyckte det var bra mat när jag gick i skolan och vi blev inte tvångsmatade.
Citera
2025-08-30, 20:47
Medlem
När jag gick i skolan ungefär samtidigt gillar jag den mesta av maten.
Citera
2025-08-30, 20:53
Medlem
sommarlovs avatar
Barn kan ha svårt att äta, tråkigt att höra att ingen uppmärksammade dig och försökte lösa problemet på ett vettigare sätt.
Citera
2025-08-30, 21:41
Medlem
Man har ju blivit serverad vidrigheter så som leverbiff och mandeltorsk men utöver det så var den mesta skolmaten helt ok.
Lärare åt väl bara med eleverna i årskurs 1-6 och jag minns inte att man blev tvingad att rensa tallriken.
Visst, det förekom säkert att man inte fick gå från bordet innan man "ätit upp" men det var i princip bara om man knappt rört sin mat.
Citera
2025-08-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IchBinEinBerliner
När jag gick i grundskolan under andra halvan av 90-talet och början av 00-talet var det regel (inte undantag) att man blev tvångsmatad i skolan. Jag gick uteslutande i kommunala skolor och fick beta av åtta skolor på nio år och överallt lät det exakt likadant i matsalen: man är tvungen att lägga mat på tallriken och man får inte lov att lämna bordet innan man ätit upp! Med andra ord - tvångsmatning.

Alla som någonsin ätit skolmat serverad i kommunal skola vet att det i minst 99 fall av 100 bara är en ren bestraffning att behöva proppa i sig deras så kallade mat och såvida man inte är extremt hungrig eller saknar fungerande smaklökar så lägger man inte mer än nödvändigt tallriken! Det vill säga ytterst lite!

Är det fortfarande så i våra kommunala skolor? Och om det är så, varför?

Hur gammal är du???

Förr oss som föddes efter kriget så har det inte4 förekommit vad jag vet.

Regeln är att inte lägga mer mat på tallriken än man äter upp. En ganska vettig regel om man inte skiter guld.
Citera
2025-08-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Man har ju blivit serverad vidrigheter så som leverbiff och mandeltorsk men utöver det så var den mesta skolmaten helt ok.
Lärare åt väl bara med eleverna i årskurs 1-6 och jag minns inte att man blev tvingad att rensa tallriken.
Visst, det förekom säkert att man inte fick gå från bordet innan man "ätit upp" men det var i princip bara om man knappt rört sin mat.

Mandeltorsk är skitgott.

Lever kan göras mycket god, men beror på kocken.
Citera
2025-08-30, 21:56
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Märkliga skolor du har erfarenhet av. Men om du lyckats beta av 8 skolor på 9 år så kanske du bara inte inser att du egentligen suttit på någon form av vårdhem för folk med märkliga vanföreställningar.
Citera
2025-08-30, 22:16
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Det fanns några rätter som jag vill minnas slank lätt ner å ibland vände några av oss i dörren för vi vägrade äta det som serverades. Jag gick ut grundskolan mitten på 90 talet typ å jag kan inte minnas att det var nån tvångsmatning.
Citera
2025-08-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mandeltorsk är skitgott.

Lever kan göras mycket god, men beror på kocken.

Mandeltorsk är djävulens påfund och lite ironiskt att du tycker det är skitgott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in