• 1
  • 2
2025-08-30, 22:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
Är inte sommarlovet slut? Trodde det. På sin höjd kunde någon mattant ge dig "onda ögat" om du inte åt all upp all mat på tallriken.
Citera
2025-08-30, 23:46
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IchBinEinBerliner
När jag gick i grundskolan under andra halvan av 90-talet och början av 00-talet var det regel (inte undantag) att man blev tvångsmatad i skolan. Jag gick uteslutande i kommunala skolor och fick beta av åtta skolor på nio år och överallt lät det exakt likadant i matsalen: man är tvungen att lägga mat på tallriken och man får inte lov att lämna bordet innan man ätit upp! Med andra ord - tvångsmatning.

Alla som någonsin ätit skolmat serverad i kommunal skola vet att det i minst 99 fall av 100 bara är en ren bestraffning att behöva proppa i sig deras så kallade mat och såvida man inte är extremt hungrig eller saknar fungerande smaklökar så lägger man inte mer än nödvändigt tallriken! Det vill säga ytterst lite!

Är det fortfarande så i våra kommunala skolor? Och om det är så, varför?

När jag gick i plugget så slängde mattanterna upp mat på tallriken och man kunde säga ”bara en potatis!” så fick man bara en potatis MEN när man sa ”inga ärtor!” då slängde de på en tesked med ärtor ändå - bara för att, som du skriver, tvinga mig att äta, fast de hette alltid från mattanten: ”man måste smaka på allt!”

Sen när man skulle gå bort och göra rent sin matbricka, nog fan stod mattanten där vid kasserings-hinken å kollade noga så att vi inte slängde för mycket för isf fick man lomma tebax å äta upp ärtorna.

Man lärde sig ganska fort att lägga ärtorna under duken, i blomkrukan eller lät dem rulla ut lite vajjert på golvet…
Citera
2025-08-31, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Mandeltorsk är djävulens påfund och lite ironiskt att du tycker det är skitgott

Beror väl på receptet.

Men torsk är svårt att misslyckas med.
Citera
2025-08-31, 11:37
Medlem
HBTKuks avatar
Så många fel på en gång. Att frivilligt äta så stora portioner man vill är inte tvångsmatning. Vari finns tvånget?

Under mina år i skolan bevittnade jag aldrig detta. Vi har enormt mycket matsvinn i kommunala skolor, så "tvångsmatningarna" fungerar nog ganska dåligt (i den mån de finns).
Citera
2025-09-14, 10:37
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Man har ju blivit serverad vidrigheter så som leverbiff och mandeltorsk men utöver det så var den mesta skolmaten helt ok.
Lärare åt väl bara med eleverna i årskurs 1-6 och jag minns inte att man blev tvingad att rensa tallriken.
Visst, det förekom säkert att man inte fick gå från bordet innan man "ätit upp" men det var i princip bara om man knappt rört sin mat.

Nu vet jag ju inte hur det är på andra ställen men här satt lärarna med även på högstadiet.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Regeln är att inte lägga mer mat på tallriken än man äter upp. En ganska vettig regel om man inte skiter guld.

Jo, det är en vettig regel men även om man inte var det minsta hungrig så var man tvungen att lägga mat på tallriken och även äta upp den.
Citera
2025-09-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IchBinEinBerliner
Jo, det är en vettig regel men även om man inte var det minsta hungrig så var man tvungen att lägga mat på tallriken och även äta upp den.

Det var en knasig skola du gick på.
Citera
2025-09-17, 13:21
Avstängd
llundberg57s avatar
Det jag hatade; isterband, lever, blodpudding, lingonsylt. Ärtsoppan var inget vidare heller, den man fick i lumpen var bättre.
Pannkakorna och risgrynsgröten var fantastisk.
Sådär mitt i mellan; lappskoj och kollaps.
Citera
2025-09-17, 13:23
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
När jag gick i plugget så slängde mattanterna upp mat på tallriken och man kunde säga ”bara en potatis!” så fick man bara en potatis MEN när man sa ”inga ärtor!” då slängde de på en tesked med ärtor ändå - bara för att, som du skriver, tvinga mig att äta, fast de hette alltid från mattanten: ”man måste smaka på allt!”

Sen när man skulle gå bort och göra rent sin matbricka, nog fan stod mattanten där vid kasserings-hinken å kollade noga så att vi inte slängde för mycket för isf fick man lomma tebax å äta upp ärtorna.

Man lärde sig ganska fort att lägga ärtorna under duken, i blomkrukan eller lät dem rulla ut lite vajjert på golvet…
Mattanterna kunde inte bestämma hur vi skulle äta, man åt vad man tyckte om helt enkelt.
Citera
2025-09-17, 13:28
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Mattanterna kunde inte bestämma hur vi skulle äta, man åt vad man tyckte om helt enkelt.

Vi hade jättestränga mattanter i skolan. Alla var rädda för mat-tanten…)
Citera
2025-09-17, 14:07
Medlem
No-n-sences avatar
Tvångsmatades själv under min skolgång tvenne gånger.
Resultatet var att jag kräktes bägge gångerna. Kan än i dag inte ens med lukten av dessa rätter.
Man undrar varför eftersom jag i stort sett åt allting annars?
Nu var det här något tidigare än 90-tal.
Men man fick inte heller lägga upp maten själv och att säga "lite" hjälpte föga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in