Citat:
Ursprungligen postat av
Noniin84
Jag har alltså lidit utav paniksyndrom/panikångest i 20 år. Jag har studerat ångest på bl.a Flashback i 15 av dom åren. Det jag kommit fram till är att "acceptans" är det som tydligen ska fungera. Däremot förstår jag inte riktigt hur det går till.
Jag är för övrigt rädd för att få ångest (förväntansångest).
Om jag tänker: "Okej då. Jag har ångest.", så gör det varken till eller från. Någon har sagt: "Möt din ångest" eller "Var kvar i känslan. Kämpa inte emot".
Även dessa är (för mig i alla fall) ett par otroligt flummiga uttryck, som jag inte förstår. Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur jag ska jobba/tänka kring acceptans när det kommer till panikångest/paniksyndrom? Är som sagt rädd för att få en attack till, och det gör det inte enklare!
Tack på förhand alla!
20 år är inte lite det. Fan vad trist...
För 15 år sedan hade jag episoder av Panikångest under 3 års tid ( Av förklarliga skäl jag inte ska gå in på)
Första 5 gångerna fattade jag inte vad som pågick, trodde det var en kommande hjärtattack och blev t.o.m skjutsat till akuten en gång.
Efter ett tiotal gånger på en enda månad, så det blev jobbigt för inte bara mig utan alla andra omkring mig och den ökade rädslan att kanske bli förklarat som sinnessjuk , förlora jobbet och mina kamrater vänder ryggen ( Det har hänt dessvärre)
För att göra en lång historia kort : Det som funkade för mig är att vad du fått höra. Stanna kvar i känslan , hitta inte på saker som avledningsmanöver , Bemöt hela stormen av panik och andas igenom episoderna.
Har du utvecklat förväntansångest så ska du veta att det är den psykologiska rädslan för dina fysiska symptom på Panik.
De är en och samma produkt. Finns ingen skillnad ,
Kämpade mig igenom detta under 3 år, och det har aldrig återkommit. Någonsin.