Citat:
Ursprungligen postat av
Noniin84
Jag har alltså lidit utav paniksyndrom/panikångest i 20 år. Jag har studerat ångest på bl.a Flashback i 15 av dom åren. Det jag kommit fram till är att "acceptans" är det som tydligen ska fungera. Däremot förstår jag inte riktigt hur det går till.
Jag är för övrigt rädd för att få ångest (förväntansångest).
Om jag tänker: "Okej då. Jag har ångest.", så gör det varken till eller från. Någon har sagt: "Möt din ångest" eller "Var kvar i känslan. Kämpa inte emot".
Även dessa är (för mig i alla fall) ett par otroligt flummiga uttryck, som jag inte förstår. Kan någon förklara på ett enkelt sätt hur jag ska jobba/tänka kring acceptans när det kommer till panikångest/paniksyndrom? Är som sagt rädd för att få en attack till, och det gör det inte enklare!
Tack på förhand alla!
Det sundaste är att göra detta med en psykolog. Att utsätta dig för olika panikångest-triggers och att stanna kvar i dom, inte fly bort från dom. På så sätt lär din hjärna sig av med att vissa saker inte är farliga (om du har säg social agorafobi) men OCKSÅ får du chansen att vara kvar i din panikångest att svettas ur den.
Men det är så jävla individuellt hur man kommer förbi det. Jag brukade berätta för alla runt mig att jag har en panikångestattack eller vissa fobier. Orsaken var att mina fobier ofta var sociala, skräcken var att folk skulle se att nåt var fel. Genom att göra raka motsatsen till vad fobierna sa så liksom avdramatiserades det hela. Panikångestvågorna blev litet mindre och mer hanterbara.
Men snacka med en terapeut eller psykolog, nån som kan vara där och liksom leda dig igenom det.