• 1
  • 2
2025-08-30, 16:44
Medlem
Hej Flashback,

Jag och karl flyttar snart i i vårt första hus. Jag är mån om att huset ska vara så energieffektivt som möjligt utan att för den sakens skull tumma på livskvalitén. Det är ett välskött tvåplanshus byggt mot slutet av 00-talet. Åtgärder vi redan har på listan är:
  • Snålspolande duschmustycken eller flödesbegränsare.
  • Dimmad smart-belysning som styrs via app, i vissa rum rörelsesensor.
  • Ny energieffektiv kyl och frys samt diskmaskin i köket. Även induktionshäll, dock inte helt nyinköpt.
  • Luft-vattenvärmepump.
  • Kamin, dock inte en "riktig" utan en som drivs på lampolja. Men värme sprider den förvånansvärt bra.
Framåt planerar vi även för solceller. Har ni några ytterligare idéer för att med energioptimera huset?
Citera
2025-08-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Hej Flashback,

Jag och karl flyttar snart i i vårt första hus. Jag är mån om att huset ska vara så energieffektivt som möjligt utan att för den sakens skull tumma på livskvalitén. Det är ett välskött tvåplanshus byggt mot slutet av 00-talet. Åtgärder vi redan har på listan är:
  • Ny energieffektiv kyl och frys samt diskmaskin i köket. Även induktionshäll, dock inte helt nyinköpt.
  • Luft-vattenvärmepump.
  • Kamin, dock inte en "riktig" utan en som drivs på lampolja. Men värme sprider den förvånansvärt bra.
Framåt planerar vi även för solceller. Har ni några ytterligare idéer för att med energioptimera huset?
Du skriver "vårt" så jag anar en hondjävul i antågande. Har hon kort hår? I annat fall är snålspolande duschmunstycke inte energisparande alls. Det tar 10 minuter att spola håret rent för att det är för dåligt tryck. Gör om, gör rätt. Alla kranar ska ha fullt tryck för effektivitet. Prova att spola rent en enkel tallrik med restriktioner.
Citera
2025-08-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du skriver "vårt" så jag anar en hondjävul i antågande. Har hon kort hår? I annat fall är snålspolande duschmunstycke inte energisparande alls. Det tar 10 minuter att spola håret rent för att det är för dåligt tryck. Gör om, gör rätt. Alla kranar ska ha fullt tryck för effektivitet. Prova att spola rent en enkel tallrik med restriktioner.
Det är jag som är hondjävulen. Kort hår är en definitionsfråga, det är definitivt långt på mig, men så är jag ju 154 cm kort också. Jag meddelar karln här hemma att du har honom i dina tankar. Tack för din omtanke.
Citera
2025-08-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
I annat fall är snålspolande duschmunstycke inte energisparande alls. Det tar 10 minuter att spola håret rent för att det är för dåligt tryck. Gör om, gör rätt.
Nja, i nuläget har vi snålspolande och det tar inte många sekunder att få håret fritt från schampo. Du får ta och testa Ida Wargs plumping-serie, helt enkelt. Rekommenderar starkt, en stor favorit bland oss hondjävular.
Citera
2025-08-30, 17:10
Medlem
Citat:
Nja, i nuläget har vi snålspolande och det tar inte många sekunder att få håret fritt från schampo. Du får ta och testa Ida Wargs plumping-serie, helt enkelt. Rekommenderar starkt, en stor favorit bland oss hondjävular.
Sp du använder inte balsam alltså? Själv har jag av ålder lite hår kvar, men vet att kvinnor med långt hår ska balsamera och inpacka en massa smörja som ör ett helvete att spola ur. Huvudsaken är att du är nöjd, hondjävul där 😄
Citera
2025-08-30, 17:15
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Hej Flashback,

• Luft-vattenvärmepump.

Hallå det märks att du aldrig bott i ett hus.
Solceller.
Byta ut till energieffektivare kyl, frys och diskmaskin i ett hus som är byggt i slutet av 00talet.

Finns inga som kan räkna som sätter i solceller idag.
Finns inga vettiga som byter ut fungerande vitvaror för att energioptimera.

Fokusera på uppvärmningskostnaderna allt annat är löjligt.
Om du tar solcellspengarna, luftvattenpengarna och pengarna du skulle lagt på energieffektivare vitvaror och lägger det på en svinbra bergvärmeanläggning så blir det bingo, väljer du en klappkass billig lösning så får du betala dyrare uppvärmningskostnader.

25% av värmen försvinner via ventilationen så om du inte ha återvinning på ventilationsluften så borde du titta på det.

Vad har du för uppvärmningssystem idag?
Citera
2025-08-30, 17:32
Medlem
tomatlarss avatar
Bra fönster och isolering gör mycket för att behålla värmen och där av göra huset mer energieffektivt.
Sedan snålspolare är inte värt det blir bara frustrerande och tar längre tid att duscha.
Citera
2025-08-30, 18:08
Stuga i skogen, värm upp med kökskamin som det går att laga mat på. Några solceller för enklare el och tvätta er i bäcken bakom huset, tvätta kläderna i tunna.

Fast med vad du skrev och menade med energieffektiv så är det på det pretentiösa sättet som inte är energieffektivt på något sätt öht.
Citera
2025-08-30, 18:28
Medlem
Citat:
Hej Flashback,

• Luft-vattenvärmepump.

Som det redan skrivs om i tråden så är det uppvärmingskostnaderna som man ska fokusera på. Nästan all energi i ett hus går till at temperaturreglera huset. Så se till att fönster och isolering i tak/väggar är optimerat utifrån det och korrekt installerat.

Lampor och sådant är väldigt kostnadseffektivt idag när man använder led-lampor och liknande, så här handlar det mest om att använda ljus på ett sätt som känns meningsfullt. Det innebär att man släcker när man inte använder rummet och såklart finns det då mysfaktorn att man kan dimma ljuset och få ett behagligt ljus. Snåla inte med lampor ur energiförbrukningssynpunkt för de är ingen energibov.

Självklart kan man byta ut kyl och frys. Men om det inte är riktigt gamla grejer man byter ut så är inte vinsten så väldigt stor. Däremot miljömässigt så har man då tillverkat nytt kylskåp och har ett gammalt som ska slängas.

När det gäller vatten så är det givetvis av betydelse, speciellt när det gäller varmvatten. Här kan det märkas om man sparar på det. Men de flesta människor har redan duschvanor som gör att man inte slösar på varmvatten i onödan.

Egen energiproduktion är ett kapitel för sig, så jag tänker inte skriva något om det för denna gång. Svårt också veta vad som är lämpligt just för det hus som TS äger. Som nämnts i tråden krävs också lite kalkylering för att veta om det är värt investeringen.
Citera
2025-08-30, 19:30
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Hallå det märks att du aldrig bott i ett hus.
Solceller.
Byta ut till energieffektivare kyl, frys och diskmaskin i ett hus som är byggt i slutet av 00talet.

Finns inga som kan räkna som sätter i solceller idag.
Finns inga vettiga som byter ut fungerande vitvaror för att energioptimera.

Fokusera på uppvärmningskostnaderna allt annat är löjligt.
Om du tar solcellspengarna, luftvattenpengarna och pengarna du skulle lagt på energieffektivare vitvaror och lägger det på en svinbra bergvärmeanläggning så blir det bingo, väljer du en klappkass billig lösning så får du betala dyrare uppvärmningskostnader.

25% av värmen försvinner via ventilationen så om du inte ha återvinning på ventilationsluften så borde du titta på det.

Vad har du för uppvärmningssystem idag?
Inte alls säkert på att bergvärme lönar sig mer än luftvatten. Speciellt inte om man räknar in hur snabbt värmepumpar har blivit bättre. Bor du i Norrland så lär bergvärme vara ett säkert kort. I Skåne eller Gotland, antagligen inte.

Helt omöjligt att rekommendera något när vi inte vet förutsättningarna. Är huset byggt sent 00-tal så lär isoleringen vara bra. Jag skulle väl gissa att ni redan hade en luftvattenvärmepump, men om den är >15 år så är det nog dags att byta ut den i vilket fall. I många fall lönar det sig inte att energirenovera om huset är så pass nytt. Att byta ut 15 år gamla treglasfönster (om inte gasen läckt ut) kanske sparar in någon hundralapp per år, men kostar flera tusen att byta. Moderna vitvaror håller oftast inte mer än 10-15 år i vilket fall. Så där kanske det också var dags att byta. Ofta har grejer så kort tekniskt livslängd idag att ingenting hinner bli alldeles ruskigt omodernt innan de har bytts ut.

Jag skulle säga att det effektivaste ni kan göra är att byta vanor. Duscha kortare och sänk inonmhustemperaturen.
Citera
2025-08-30, 19:33
Medlem
sommarlovs avatar
Om det bara är pengarna som styr, sänk värmen, sätt på er kläder istället.
Glöm din kamin, kör värmepump fullt ut.
Vatten kan ni slösa med, det är billigt, att värma vatten däremot kostar fläsk!
Citera
2025-08-30, 20:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Hej Flashback,

• Luft-vattenvärmepump.

Varför skall det vara energieffektivt?
En ny frys exempelvis är troligen både dåligt för miljön och plånboken. Det tar många år att tjäna igen skillnaden i energikostnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in