• 4
  • 5
2025-08-31, 19:25
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Köpte en till huset å en till garaget, bägge har det fått bytas kretskort i.
Låt mig gissa. Panasonic?
Citera
2025-08-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Nä bosh
Citera
2025-08-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Tydligen ett fel bara jag å kompisen märkt, vi har varsin i våra garage å det gick inte ställa in tempen riktigt, antingen för varmt eller för varmt... montörer bytte på garantin å sen har det funkat
Citera
2025-09-01, 07:08
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du fattar inte logiken. Det "behövs" inte borras någonting, eftersom du kan använda en luftpump i luften. Men borrar du ett par meter så blir luftpumpen mer effektiv än att inte borra öht eftersom temperaturskillnaden blir större. Ju större temperaturskillnad från luften ju mer effektivt system.

Kolla på Techingredients som konverterar en vanlig luftkonditionering till ett hemmagrävt hål med vanligt vatten som medium: https://www.youtube.com/watch?v=s-41UF02vrU
Gör du så och återkom när du insett varför jordvärme kräver hundratals meter slang och inte bara en liten grop i marken.

Det är säkert VVS-maffian som bara lurar folk att gräva onödigt mycket.
Citera
2025-09-01, 07:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Gör du så och återkom när du insett varför jordvärme kräver hundratals meter slang och inte bara en liten grop i marken.

Det är säkert VVS-maffian som bara lurar folk att gräva onödigt mycket.

Om du hade kollat på videon så berättade han hur matematiken fungerade. (D.v.s du MÅSTE inte gräva flera hål djupt, det är bara att det blir bättre effekt).
Senast redigerad av Melange5738 2025-09-01 kl. 07:15.
Citera
2025-09-01, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Satsa istället på vattenuppvärmning med hjälp av solljuset. Så kallade solfångare. Dessa paneler är betydligt billigare, har längre livslängd och uppnår ca 80% i verkningsgrad.
Förutsatt att du har vattenburen uppvärmning av huset. Det blir en del arbete med att installera ett vattenburet uppvärmningssystem men gör man det själv så inte jättedyrt.

Ventilationen: Har du inte ett FTX-system så skaffa ett.
Energimässigt så sparar du en del men vinner framförallt i luftkvalitet och hälsa.
Har du mätt radonet i huset?
Detta är något alla skall göra för sin egen skull.
Installationskostnad om du gör det själv någonstans mellan 50 000-100 000 kr.
Lejer du bort det, 150 000 -300 000 kr beroende på hur jävligt det är o dra alla rör.

Är huset byggt före 2000 så är det troligen ingen isolering i grunden.
Är det källare på huset så spelar detta inte så stor roll.
Är det platta på mark så blir golven kalla och golvvärme ger tulpaner runt husknuten i februari månad.
Är det krypgrund så bör den gås igenom och vissa åtgärder vidtas.

Har huset träpanel eller tegel?
Tilläggsisolera vinden är ganska enkelt o billigt att göra.
Se till att bygga landgångar först så du kan röra dig utan att trampa sönder allt.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du kan kolla är vad du har för återvinning på ventilationen, det är mycket luft man byter ut per dygn som måste värmas upp, dom flesta myresjö osv har bara frånluft o ventiler från yttervägg i o i huset, utgör man eldar mer åt kråkorna än en återvinning med ftx system.

Nu kanske inte ett val vid begagnat köp, men isolering, bygg med smalare regler, gå ner från 240mm till 95mm isolera med typ västkustskivor ut o invändigt utöver 95mm isolering i regeln, detta utgör huset blir extremt tätt, likande under taket, en 100mm västkustskiva mot undersidan takstolarna utöver lösullen ovan så finns inga köldbryggor o huset blir extremt energisnålt.

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
FTX är däremot ett bra tips, det ska kika på!

Citat:
Ursprungligen postat av enfukkingloser
Några spontanta:
- Finns golvvärme i badrum? Isåfall ställ ner på lägsta temperatur som fortfarande ger tillräcklig komfort och låt värmepumpen sköta merparten av värmen.
- FTX är värt att kika på om det inte finns.
- Om det finns stora fönster i söderläge, satsa på markiser för att minska solinsläpp och undvika behovet av AC.

Nu är ju huset rätt nytt, men ett vanligt tips är att se över tätning längst dörrar och fönster. Mycket enklare och billigare än att byta fönster. Sen kan ju även ett nybygge vara lite snett och vint så det är inte säkert att allt har bra passform bara för att det är relativr nytt. Är det lite sämre lister kan det också vara så att det är dags att byta ut dem efter 10-15 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du har inte nämnt vad för ventilationssystem ni har idag?

Ventilationen är en av dom absolut största energi slösarna som oftast återstår när man utfört andra energibesparande grejor , detta pga det kan krävas större ingrepp i huset och kostnader för få detta infört.

Billigaste och enklast är om man idag har en central frånluft fläkt som blåser ut den varma luften ur huset, detta kan man då ersätta med en sk. Frånluftvärmepump dvs luften går igenom denna innan den blåser ut , brukar oftast användas för spets värma Tappvarmvatten i beredaren.

FTX ventilation (Till & frånluft ventilation) är självklart det absolut bästa man kan ha och är väl krav vid alla totalrenoveringar och nybyggen om några år om jag inte har fel.

Det är dock dyrt och krävs omfattande ventilationsrör dragning i huset , har man högt i taket och kan montera undertak kan detta dock underlätta installtionen
Ventilationssystemet har jag faktiskt ingen koll på, men det ska jag kika på snarast. Stort tack till er alla för det tipset, det var något jag inte hade koll på.

Huset är ett tvåvåningshus byggt 2006. Träfasad, varken vind eller källare. Isoleringen bör det således inte finnas något behov av att peta på. Det där med tätning känns som ett betydligt mindre ingrepp, så det känns ändå värt att kolla närmare på. Nu tror jag inte att den är dålig sett till husets ålder, men fullt möjligt att den kan förbättras med hyfsat enkla medel.

Golvvärme i badrummet finns, och där känns det definitivt värt att köra den på låg temperatur om ens någon. Badrummet är inget ställe vi spenderar sådär överdrivet mycket tid i utöver den nödvändiga, så att säga.
Citera
2025-09-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Vad gäller smart belysning så drar en modern lampa runt 10W. Om vi enkelt räknar på elpris 1kr/kWh så kostar det 1 kr att ha lampan igång 100 timmar.
Om vi även höftar att det kostar 500 kr att installera smart belysning, så motsvarar det att låta lampan brinna i fem år.
Om du tycker det är fränt med appstyrd belysning, installera det. Men ekonomiskt är det en ren förlust.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Alla era ”energibesparande” åtgärder kostar mer i inköpspris än vad ni kommer spara.
Enbart dyrt. Lägg pengarna på börsen istället och njut av erat nya hus, grattis!
Listan i trådstarten avser saker som redan finns i huset, alternativt saker vi har sedan innan och tar med oss vid flytten. Så det handlar inte om någon ytterligare kostnad i detta fall, utan det är våra redan befintliga t.ex. smartbelysning som flyttar med in i det nya huset. Att jag nämnde dessa var primärt för att ingen skulle behöva ödsla tid på att tipsa om saker som redan finns, dock inser jag att det kanske blev lite otydligt.
Citera
2025-09-01, 16:34
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Ventilationssystemet har jag faktiskt ingen koll på, men det ska jag kika på snarast. Stort tack till er alla för det tipset, det var något jag inte hade koll på.

Huset är ett tvåvåningshus byggt 2006. Träfasad, varken vind eller källare. Isoleringen bör det således inte finnas något behov av att peta på. Det där med tätning känns som ett betydligt mindre ingrepp, så det känns ändå värt att kolla närmare på. Nu tror jag inte att den är dålig sett till husets ålder, men fullt möjligt att den kan förbättras med hyfsat enkla medel.

Är det byggt av någon av de större trähustillverkarna?
Jag skulle tro att de flesta av dessa körde med frånluftsvärmepump typ IVT 490 vid den här tiden. Och har man frånluftsvärmepump går det inte att göra så mycket med ventilationssystemet.
Citera
2025-09-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Är det byggt av någon av de större trähustillverkarna?
Jag skulle tro att de flesta av dessa körde med frånluftsvärmepump typ IVT 490 vid den här tiden. Och har man frånluftsvärmepump går det inte att göra så mycket med ventilationssystemet.
Det vet jag faktiskt inte. Kollade dock upp ventilationen, och det är F med återvinning (FX).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in