Citat:
Ursprungligen postat av
hellCAT85
Jag har ingen insyn, men media påstår att de citerar räddningstjänstens egen utredning där det ska då bland annat skrivits ”Befälen fastnade i en felaktig tankeloop om att det var omöjligt att en person kunde vara vid liv i villan. De blev inte mottagliga för informationen som delgavs”.
Det låter onekligen som att man tyvärr inte var redo för den här uppgiften och fick någon form av panik/stressreaktion som man inte klarade hantera (om nu detta stämmer). För det låter utifrån detta som att man varit för passiva i det skedet, eller? Vad gäller vegetationen runt huset har anhöriga uttalat sig med en väldigt annorlunda bild, så det får väl vara lite osagt exakt hur svårt det var med den biten.
Sen verkar det ju också som att anhöriga har först fått ta del av allting via media också, gör iaf inte saken bättre.
Så ja, utifrån de bilderna verkar det som att det fanns väldigt mycket mer att önska kring denna insatsen.
Jag säger inte helt emot. Majoriteten av alla brandmän i Sverige är deltidare som inte har räddningstjänsten som sin primära sysselsättning men samtidigt förväntas lösa allt från trafikolyckor, bränder och hjärtstopp till skogsbränder, drunkningar, översvämningar, kemikalieutsläpp eller personer som har fastnat under ett träd vid skogsarbete och mycket mer.
Det är klart att ett sådant system aldrig kommer att bli helt kompetensmässigt vattentätt men det är ändå fascinerande att det fungerar så väl som det gör sett till hela Sverige. Samtidigt måste man ha i åtanke att resurserna i glesbygd är mycket mer begränsade och att det inte är givet att man initialt ens har tillräckligt med resurser för att bedriva rökdykning.
Agerandet från olyckan är lite snarlik ett fall jag minns från vad jag tror var USA, där räddningstjänsten anländer till en helt utbränd bil med en i stort sett förkolnad människa i. De konstaterar, felaktigt ska det visa sig, att personen inte lever och avvaktar utredare. Plötsligt börjar personen röra på sig och brandmännen blir helt perplexa och handlingsförlamade, där ingen agerar under ganska lång tid. Man skulle kunna säga att de också fastnade i en tankeloop med avseende på vad de såg inte stämde överens med de erfarenheter som de hade. Med detta vill jag säga att även om det låter konstigt med så kallades tankeloopar så är det inget som är säreget unikt för just det här fallet. Men det är något som förmodligen till högre grad går att förebygga med mer riktad utbildning på just sådana händelser.
Vidare ska man också vara försiktig med medias tolkningar och rapportering, utan hellre läsa utredningen själv.