2025-08-29, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det står att Kvinnan var nyopererad och hade svårt att röra sig p g a smärta i benen.

Svårt att röra sig? Hon måste ha varit fullkomligt oförmögen att röra sig.
Citera
2025-08-29, 23:56
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trappist
Det verkar sprida sig. Det är inte längre bara den svenska polisen och tullen som är sämst i världen. Även räddningstjänsten verkar vara det.
Att brandkåren är kass visste vi redan. Hade inte polackerna kommit till undsättning 2018 hade halva Jämtland brunnit upp.
Citera
2025-08-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Som om du hade något val. Om du inte kan röra dig så är det precis vad som händer. Trodde att det var självklart.

Det finns inget som tyder på att detta var en förlamad kvinna.
Citera
2025-08-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Totalt misslyckande. Utöver det som folk redan tagit upp i tråden - att de på plats fick höra att det fanns en kvinna i huset, men sade sig inte kunna acceptera det som faktum - så säger den intervjuade räddningschefen att de första som kom dit saknade kompetens och utrustning för att göra något vettigt.

En sak som intervjuaren borde ha frågat är ju hur branden startade. Kvinnan kan inte röra sig, men märker branden när det piper från brandvarnare. Ingen misstanke om mordförsök?

Sen... bilden på huset som brinner är taget 35 minuter efter att kvinnan slutade pratade med alarm-operatören. Så, 55 minuter efter att de första från räddningstjänsten var på plats. Då borde de ju ha kunnat gå runt huset och tittat in i alla fönster. Vad har de för rutiner för att agera vid sådana här situationer?
ja det funkar så... vi har deltidsbrandkårer som inte håller måttet. För en rökdykarinsats ska man vara åtminstone TRE med kompetens att rökdyka. EN som leder och två som går in.
Nu är det så att många mindre deltidsstationer inte får ihop tre rökdykare / lag - och detta problem har ökat efter att man börjat med kvinnor.
FIP är precis som det låter EN person - sen anländer kanske en släckbil med mer personal, men fortfarande är det ofta man är kort på folk med rökdykarkompetens. Så på landet är det ofta så att man saknar just kompetens.
Senast redigerad av martinator 2025-08-30 kl. 00:00.
Citera
2025-08-30, 00:06
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Jag har nu postat hela tidslinjen så får du läsa själv.
Jag vet som sagt inte vad din attityd mot mig kommer sig.
Jag har bara kompletterat med vad som står i utredningen.
Och delgivit kritik mot media att man inte tog med alla punkter som påverkade insatsen.

Jag är inte någon försvarsadvokat för några brandmän.
Men jag vill ha hela bilden framför mig, inte enbart russin som media plockat ur.

Det är bra att du lagt ut hela tidlinjen för den visar exakt på problemet som jag påtalat. Kommunikationen har fallerat flertalet gånger.

Redan 02.31.47 fallerar det när man ger upp i att ta sig till norra sidan. SOS Alarm vet att kvinnan ligger i sitt sovrum med öppet fönster. Västra sidan är övertänd så den är det inte. Man har från FIP fått reda på att denne gått runt på södra och östra sidan krossat fönster och ropat men inte fått svar. Men inte kunnat undersöka norra sidan pga utrymmesbrist och värme... hur svårt är det att dra slutsatsen att kvinnan då ligger på norra sidan OM kommunikationen fungerat. Oavsett så borde man undersökt denna då västra sidan som sagt är övertänd och man inte fått svar på södra och östra sidan.
Istället fipplar man med slangen...

02.35.36 fortsätter man fippla med slangen. Man försöker dra den runt huset från södra sidan vänster varv men slangen räcker inte så man vänder om. Ingen tänker på att ta sig runt huset utan slang för att kontrollera norra sidan där kvinnan ligger. För att kommunikationen fallerat

02.35.57 Man fipplar runt med fel stege på SÖDRA sidan och påbörjar släckning där. Varför i helvete då? Kvinnan ligger ju i motsatt sida av huset. Vilket man veta om kommunikationen fungerat. Man fallerar också att ingen tydlig order om livräddning ges.

02.37.00 SOS Alarm informerar att kvinnan är kvar i huset och ligger vid ett öppet fönster. Räddningsledare får sin "felaktiga tankeloop" och litar inte på informationen. Det är då fortfarande 11 minuter tills samtalet med kvinnan bryts. Man vet att det inte finns öppna fönster på västra, södra eller östra sidan. Ändå fortsätter man släcka från södra sidan och försöker inte ta sig till norrsidan där det är logiskt att det öppna fönstret finnes. Räddnignsledaren tror nämligen inte att någon finns i huset.

02.43.00 Det informeras att kvinnan fortfarande pratar med SOS Alarm. Informationen negligeras.

02.48.00 Kvinnan svarar inte längre på tilltal med SOS Alarm.

Det är fel i kommunikationen från början till slut. Det gick alltså 17 minuter från det att 8310 var framme på olycksplatsen och det borde redan vid ankomst varit klart att insatsen skulle rikta sig på att ta sig runt till norrsidan baserat på den information som SOS Alarm och FIP gav. Men inte en enda gång under det följande förloppet var en brandman över på norrsidan då kommunikationen fallerade och man därför prioriterade fel insatser. Det var kommunikationsbrist som dödade kvinnan. Inte problem med slang eller vegetation. Hade brandmän men rätt information direkt 02.31.47 satsat på att ta sig till norrsidan hade förloppet blivit ett annat.
Citera
2025-08-30, 00:17
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det är bra att du lagt ut hela tidlinjen för den visar exakt på problemet som jag påtalat. Kommunikationen har fallerat flertalet gånger.

Redan 02.31.47 fallerar det när man ger upp i att ta sig till norra sidan. SOS Alarm vet att kvinnan ligger i sitt sovrum med öppet fönster. Västra sidan är övertänd så den är det inte. Man har från FIP fått reda på att denne gått runt på södra och östra sidan krossat fönster och ropat men inte fått svar. Men inte kunnat undersöka norra sidan pga utrymmesbrist och värme... hur svårt är det att dra slutsatsen att kvinnan då ligger på norra sidan OM kommunikationen fungerat. Oavsett så borde man undersökt denna då västra sidan som sagt är övertänd och man inte fått svar på södra och östra sidan.
Istället fipplar man med slangen...

02.35.36 fortsätter man fippla med slangen. Man försöker dra den runt huset från södra sidan vänster varv men slangen räcker inte så man vänder om. Ingen tänker på att ta sig runt huset utan slang för att kontrollera norra sidan där kvinnan ligger. För att kommunikationen fallerat

02.35.57 Man fipplar runt med fel stege på SÖDRA sidan och påbörjar släckning där. Varför i helvete då? Kvinnan ligger ju i motsatt sida av huset. Vilket man veta om kommunikationen fungerat. Man fallerar också att ingen tydlig order om livräddning ges.

02.37.00 SOS Alarm informerar att kvinnan är kvar i huset och ligger vid ett öppet fönster. Räddningsledare får sin "felaktiga tankeloop" och litar inte på informationen. Det är då fortfarande 11 minuter tills samtalet med kvinnan bryts. Man vet att det inte finns öppna fönster på västra, södra eller östra sidan. Ändå fortsätter man släcka från södra sidan och försöker inte ta sig till norrsidan där det är logiskt att det öppna fönstret finnes. Räddnignsledaren tror nämligen inte att någon finns i huset.

02.43.00 Det informeras att kvinnan fortfarande pratar med SOS Alarm. Informationen negligeras.

02.48.00 Kvinnan svarar inte längre på tilltal med SOS Alarm.

Det är fel i kommunikationen från början till slut. Det gick alltså 17 minuter från det att 8310 var framme på olycksplatsen och det borde redan vid ankomst varit klart att insatsen skulle rikta sig på att ta sig runt till norrsidan baserat på den information som SOS Alarm och FIP gav. Men inte en enda gång under det följande förloppet var en brandman över på norrsidan då kommunikationen fallerade och man därför prioriterade fel insatser. Det var kommunikationsbrist som dödade kvinnan. Inte problem med slang eller vegetation. Hade brandmän men rätt information direkt 02.31.47 satsat på att ta sig till norrsidan hade förloppet blivit ett annat.

Som sagt, jag säger inte imot.
Jag kompletterar bara.
Men det det är bidragande att det är en problematisk tomt och att kvinnan uppger att hon är på baksidan upprepade gånger, vilket inte stämmer om man utgår ifrån entrén utgör en logisk framsida.

Har någon tips på en bra sida jag kan dela pdf:en på? Inte jättemycket mer information än det jag postat.
Men det finns lite bilder och ritningar.
Citera
2025-08-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det där är i och för sig inte speciellt konstigt. Vid en normal brand så är varje lägenhet en egen brandcell, vilket gör att första ankommande styrka omedelbart kan fokusera på att hantera livräddning och brand i en enskild lägenhet och säkra utrymning från icke brandhärjade lägenheter. Vid explosionen i Annedal slogs brandcellerna ut, då dörrarna till lägenheterna trycktes inåt av explosionen, vilket gör att hela huset helt plötsligt blir en enda stor brandcell. Oavsett vetskap om specifika nödställda eller inte så är inledande styrkor inte dimensionerade för att hantera en så pass stor händelse och brand, varför det tar tid att nå till alla nödställda innan förstärkande enheter är på plats.

Det som beskrivs på Öland är något annat även om det till viss del följer samma spår vad gäller resurser. Ute i glesbygd är räddningstjänsten förstås mycket glesare bemannad och första styrkan består mer ofta än sällan av ett fåtal deltidare eller ibland frivilligt brandvärn, där det inte ens är givet att man initialt har rökdykarresurser. Om detta kan man tycka vad man vill men det är kommunala beslut och ekonomi som ligger bakom. Det kan också finnas en stor diskrepans vad gäller kompetens och övning om man jämför dessa brandmän med heltidsstationer i städer, då de dels inte övar lika mycket och dels inte får lika mycket erfarenhet på grund av allt för få larm under sin karriär. Tråkigt nog så behövs det i princip alltid ett haveri innan förebyggande åtgärder som utökad utbildning sätts in.

Det är förstås lätt att sitta bakom tangentbordet och peka finger. Det är en helt annan sak att få räddningstjänsten i Sverige att fungera, som till största del består av deltidsbrandmän och faktiskt fungerar utmärkt i 99,9% av fallen. Detta trots att majoriteten av brandmännen inte har räddningstjänsten som sin primära sysselsättning.

Jag arbetar och har definitivt arbetat inom tjänst som kräver tjänst dygnet runt som t.ex. hemvärn, så jag vet vad som krävs.

Det som jag främst undrar över är hur kommunikationen är med ledningscentralen eller SOS. Eller vad för möjligheter som kan erbjudas.
Citera
2025-08-30, 01:36
Medlem
Kan nån förklara för mig så jag fattar, hur det är med den där tankeloopen?

Jag har upplevt såna vid insättning av Voxra/Bupropion som är en dopamin och noradrenalin återupptagningshämmare som används vid adhd, depression, utmattningssyndrom och rökavvänjning.
Då kan ångesttankar gå varv efter varv. Precis när man slutat tänka på ett problem så börjar det om.
Har även upplevt det vid uppvaknande och insomning. Kan vara vad som helst som upprepas.

Är ju även vanligt vid droganvändning.

Men hur menar han att han fastnat i en tankeloop här?
Kan det mer vara att det står still i huvudet, eller är rörigt, vilket leder till handlingsförlamning?
Citera
2025-08-30, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Ett misstag i kommunikationen mellan inre befäl och SOS Alarm ledde till att kvinnan brann inne, trots att räddningstjänsten befann sig på plats i hela 20 minuter. Hon befann sig i sovrummet i enplansvillan och fönstret stod öppet. Kvinnan var nyopererad och kunde inte ta sig ut genom fönstret på egen hand.

"– Snälla kom och hjälp mig, säger kvinnan i larmsamtalet.
På inspelningen hörs eldens sprakande och kvinnan ber upprepade gånger om hjälp för sitt liv.

Efter 25 minuters samtal säger hon att det brinner i hennes säng.

Efter 34 minuter talar hon fortfarande men konstaterar att det nu är svårt för henne att kommunicera. Efter 36 minuter och 37 sekunder bryts samtalet, skriver Barometern-OT."

Hur är det möjligt att det kan brista så i kommunikationen?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kvinna-dog-i-villabrand-brandbefalet-tankte-fel/
Trevligt att skattepengar används för att låta människor brinna ihjäl..
Verkligen.
Värdelösa icke samhälle, vad är meningen med det fö?
Detta händer mer och mer.
Det är möjligt för att Sverige sedan årtionden tillbaka inte har fungerande samhällsfunktioner längre.
Alls
Citera
2025-08-30, 02:18
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Ett misstag i kommunikationen mellan inre befäl och SOS Alarm ledde till att kvinnan brann inne, trots att räddningstjänsten befann sig på plats i hela 20 minuter. Hon befann sig i sovrummet i enplansvillan och fönstret stod öppet. Kvinnan var nyopererad och kunde inte ta sig ut genom fönstret på egen hand.

"– Snälla kom och hjälp mig, säger kvinnan i larmsamtalet.
På inspelningen hörs eldens sprakande och kvinnan ber upprepade gånger om hjälp för sitt liv.

Efter 25 minuters samtal säger hon att det brinner i hennes säng.

Efter 34 minuter talar hon fortfarande men konstaterar att det nu är svårt för henne att kommunicera. Efter 36 minuter och 37 sekunder bryts samtalet, skriver Barometern-OT."

Hur är det möjligt att det kan brista så i kommunikationen?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kvinna-dog-i-villabrand-brandbefalet-tankte-fel/
Fy fan vilken hemskt sätt att dö på. Snacka om dödslängtan! Vafan gjorde räddningspersonalen i 37 min? Fika paus eller? Hoppas de alla får sparken!

”miss i kommunikationen” jo tjena!!
Senast redigerad av Adrenaline976 2025-08-30 kl. 02:22.
Citera
2025-08-30, 03:16
Medlem
berenpxxs avatar
Brister i kommunikationen. Jo, jag tackar!

Det riktigt sviniga är att ingen kommer att ställas till svars. Det stör mig något oerhört.

De anhöriga kommer inte att få någon ersättning (antar jag).

Allt är glömt inom en vecka.

Kvar finns askan av en person som samhället har dödat.
Citera
2025-08-30, 03:37
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Kan nån förklara för mig så jag fattar, hur det är med den där tankeloopen?

Jag har upplevt såna vid insättning av Voxra/Bupropion som är en dopamin och noradrenalin återupptagningshämmare som används vid adhd, depression, utmattningssyndrom och rökavvänjning.
Då kan ångesttankar gå varv efter varv. Precis när man slutat tänka på ett problem så börjar det om.
Har även upplevt det vid uppvaknande och insomning. Kan vara vad som helst som upprepas.

Är ju även vanligt vid droganvändning.

Men hur menar han att han fastnat i en tankeloop här?
Kan det mer vara att det står still i huvudet, eller är rörigt, vilket leder till handlingsförlamning?

Begreppet används med största sannolikhet slarvigt av talesmannen i fråga. Vad som troligtvis menas är att någon/några kommit till slutsatsen att ingen rimligen kan finnas i huset och att man därför inte har någon att rädda.

Kanske blir det så när man ser ett ruckel med tät vegetation och skrotupplag, att man tänker ”inte fan bor nån här. Nä, bättre att låta skiten brinna ner.”

Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in