Citat:
Ursprungligen postat av
C.H.T
Jag har nu postat hela tidslinjen så får du läsa själv.
Jag vet som sagt inte vad din attityd mot mig kommer sig.
Jag har bara kompletterat med vad som står i utredningen.
Och delgivit kritik mot media att man inte tog med alla punkter som påverkade insatsen.
Jag är inte någon försvarsadvokat för några brandmän.
Men jag vill ha hela bilden framför mig, inte enbart russin som media plockat ur.
Det är bra att du lagt ut hela tidlinjen för den visar exakt på problemet som jag påtalat. Kommunikationen har fallerat flertalet gånger.
Redan 02.31.47 fallerar det när man ger upp i att ta sig till norra sidan. SOS Alarm vet att kvinnan ligger i sitt sovrum med öppet fönster. Västra sidan är övertänd så den är det inte. Man har från FIP fått reda på att denne gått runt på södra och östra sidan krossat fönster och ropat men inte fått svar. Men inte kunnat undersöka norra sidan pga utrymmesbrist och värme... hur svårt är det att dra slutsatsen att kvinnan då ligger på norra sidan OM kommunikationen fungerat. Oavsett så borde man undersökt denna då västra sidan som sagt är övertänd och man inte fått svar på södra och östra sidan.
Istället fipplar man med slangen...
02.35.36 fortsätter man fippla med slangen. Man försöker dra den runt huset från södra sidan vänster varv men slangen räcker inte så man vänder om. Ingen tänker på att ta sig runt huset utan slang för att kontrollera norra sidan där kvinnan ligger. För att kommunikationen fallerat
02.35.57 Man fipplar runt med fel stege på SÖDRA sidan och påbörjar släckning där. Varför i helvete då? Kvinnan ligger ju i motsatt sida av huset. Vilket man veta om kommunikationen fungerat. Man fallerar också att ingen tydlig order om livräddning ges.
02.37.00 SOS Alarm informerar att kvinnan är kvar i huset och ligger vid ett öppet fönster. Räddningsledare får sin "felaktiga tankeloop" och litar inte på informationen. Det är då fortfarande 11 minuter tills samtalet med kvinnan bryts. Man vet att det inte finns öppna fönster på västra, södra eller östra sidan. Ändå fortsätter man släcka från södra sidan och försöker inte ta sig till norrsidan där det är logiskt att det öppna fönstret finnes. Räddnignsledaren tror nämligen inte att någon finns i huset.
02.43.00 Det informeras att kvinnan fortfarande pratar med SOS Alarm. Informationen negligeras.
02.48.00 Kvinnan svarar inte längre på tilltal med SOS Alarm.
Det är fel i kommunikationen från början till slut. Det gick alltså 17 minuter från det att 8310 var framme på olycksplatsen och det borde redan vid ankomst varit klart att insatsen skulle rikta sig på att ta sig runt till norrsidan baserat på den information som SOS Alarm och FIP gav. Men inte en enda gång under det följande förloppet var en brandman över på norrsidan då kommunikationen fallerade och man därför prioriterade fel insatser. Det var kommunikationsbrist som dödade kvinnan. Inte problem med slang eller vegetation. Hade brandmän men rätt information direkt 02.31.47 satsat på att ta sig till norrsidan hade förloppet blivit ett annat.