Citat:
Ursprungligen postat av
Forevermore
Det där är helt oväsentliga påpekande i vad som verkligen fallerat. Att man inte räddade kvinnan trots att hon satt i samtal med SOS alarm under 20 minuter när brandkåren var på plats.
* Man gick inte in med rökdykare alt hade inte rökdykare på plats. Uppgifterna varierar.
- Helt jävla oväsentligt när det gällde att rädda kvinnan. Hon låg i sin säng med stängd dörr och kommunicerade med SOS Alarm. Villan var ett enplanshus. Det behövdes inte rökdykare när brandmännen kom till platsen. Hade kommunikationen fungerat hade de kunna gå runt huset, klättra in genom det öppna fönstret och bära ut kvinnan. Utan rökdykare. För helvete det kunde jag gjort utan utbildning i det läget då det inte brann i kvinnans rum då. Punkt!
* Man skyller på att trädgården var igenväxt så att det inte gick att dra brandslang.
- De behövde inte dra en brandslang i det läget. Du skulle rädda kvinnan! Dålig ursäkt och helt fel prio.
För vad är det som fallerat. Jo kommunikationen mellan ledningscentralen och befälen på plats. Trots att SOS Alarm satt i telefon med kvinnan under förloppet så fallerade kommunikationen och man agerade inte på uppgiften att kvinnan var kvar i huset. Man kallar detta en "felaktig tankeloop" i deras egen utredning. Jävla idioter! Detta är enda anledningen att kvinnan dog. Punkt!
Exakt detta!
Detta är det enda som bör diskuteras i tråden. Inte om kvinnan i fråga kunde tagit sig ut på egen hand eller massa idiotiska påstående om att folk inte är insatta i hur brandkårens arbete går till.
Man behöver inte vara insatt för att se det logiska sambandet i detta fall.
Nej, det går inte att springa in utan rökdykare i början.
Nej man springer inte in i hus utan säkert vatten.
Ja, kommunikationen har falerat.
Ja, kvinnan hade troligen kunnat räddas.
Du missar helt poängen och beter dig som en hormonstinn tonåring.
Jag var tydlig med vad jag återgav i mitt första inlägg. Har inte på något vis förmildrat bristerna i räddningstjänstens arbete.
Jag har lagt till mer information i ämnet.
Saklig sådan som framkom i utredningen.
Men vi har olika behov här i tråden.
Vissa villa bara skrika på brandmännen, och andra är intresserade av vad som faktiskt hänt.
Som vuxen är det relativt vanligt att man lyckas ha två tankar i huvudet samtidigt.