2025-08-30, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En normal GPS visar hastigheten under steady state mycket korrekt.
Det är först under kraftig acceleration/retardation som enklare GPS kan ge viss avvikelse.

Har t ex GPSen en uppdateringsfrekvens på säg 10 gånger per sekund så ger det mycket exakt visning av hastigheten. Även om så uppdatering sker 1 gång per sekund så blir det exaktare hastighet än bilens egen hastighetsmätare normalt visar, steady state alltså.

Precis och om man vill jämföra så är det bara att sätta farthållaren på säg 110 så att man har en jämn och inte ändrande hastighet och sen starta nån app i telefonen som visar GPS hastighet som Waze eller mycket mycket annat så ser man att den i regel visar flera kilometer i timmen lägre.

Vet inte om det har med elbilar att göra eller alla nya bilar, men mina två senaste bilar har legat ganska nära GPS, typ bara 2 km/h under GPS hastighet i 110 km/h.
Citera
2025-08-30, 08:10
Medlem
Citat:
En normal GPS visar hastigheten under steady state mycket korrekt.
Det är först under kraftig acceleration/retardation som enklare GPS kan ge viss avvikelse.

Har t ex GPSen en uppdateringsfrekvens på säg 10 gånger per sekund så ger det mycket exakt visning av hastigheten. Även om så uppdatering sker 1 gång per sekund så blir det exaktare hastighet än bilens egen hastighetsmätare normalt visar, steady state alltså.

En GPS har inte en exakt positionering och således återger den inte heller korrekt hastighet.
Att jämföra med bilens hastighetsmätare som också visar fel gör inte att GPS visar rätt.
Fördelen med bilens hastighetsmätare är att den aldrig vad jag vet, visar en lägre hastighet än vad du faktiskt färdas i.
Att hävda att din GPS visade en viss hastighet kommer inte ha juridisk bäring.
Citera
2025-08-30, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
En GPS har inte en exakt positionering och således återger den inte heller korrekt hastighet.
Att jämföra med bilens hastighetsmätare som också visar fel gör inte att GPS visar rätt.
Fördelen med bilens hastighetsmätare är att den aldrig vad jag vet, visar en lägre hastighet än vad du faktiskt färdas i.

jag är ingen expert, men att GPS visar mer exakt än bilens egna mätare är allmänt kännt.
Hur mycket menar du att GPS skulle visa fel då? Bilens mätare kan visa sjukt mycket fel. Vissa bilar är värre än andra. T.ex. lite äldre Toyota är kända för att visa så mycket som 8 km/h för lågt. Inte konstigt att Toyota förare kör så långsamt.

GPS är dock en känd korrekt visare så kör jag 110 eligt GPS på en 110 väg så kommer jag inte få böter. Tror inte heller att jag kör mycket långsammare än verkligheten. Vad menar du att vi har för instrument som mer riktigt ska visa hastigheten än GPS? Visst, vi har laser, men polisens mätningar är ju inte helt säkra heller, för de drar av 5% eller nåt sånt för att vara på den säkra sidan, så kör man 115 så klarar man sig säkert i deras kontroller även om det är 110 på vägen.

För att inte ta fartkamerorna. Som de flesta märkt så bromsar massa bilister in framför kamerorna och kör typ 5-10 km/h under skyltad hastighet, själv kör jag 5 km/h över skyltad hastighet och får aldrig böter. Detta för att 1. Bilen visar lite för lågt, så även om mätaren visar en viss sak så kör jag egenligen några kilometer lägre. 2. kamerorna tar inga foton förrän den verkliga hastigheten enligt GPS kommer upp i 6 km/h över skyltad hastighet.
Citera
2025-08-30, 08:36
Medlem
Citat:

En normal GPS för konsumentbruk har en betydligt exaktare positionering än en normal hastighetsmätare i en bil…
Exakthet ner till mindre än 5 meter är normalt, men detta är inte det väsentliga då hastighetens exakthet inte har direkt påverkan av exaktheten vid positionering. Detta för att hastigheten avgörs i första hand genom mätning av dopplersignalerna och ändring av dessa, vilket betyder att även om så den exakta positionen på en karta inte stämmer så exakt, så kan ändå förändring av dopplersignalerna indikera en mycket exakt hastighet.

Jag har dessutom under många år haft möjlighet att testa bilar och deras hastighetsmätares exakthet med flera olika GPS-mottagare i min ägo, och dessa visar sin emellan extremt små avvikelser men oftast inga avvikelser alls, medan bilarnas hastighetsmätare alltid visar högre hastighet än GPS.

Vi känner se vad AI svarar i frågan, jag har strukit under några saker du kan försöka ignorera…

Citat:
GPS-hastighet är generellt mycket exakt eftersom den mäter rörelse baserat på förändringar i position över tid (Dopplereffekten) och är opåverkad av faktorer som däckslitage, vilket gör den mer tillförlitlig än bilens hastighetsmätare. Den exakta noggrannheten påverkas dock av faktorer som signalmottagning, men myndigheterna uppskattar att globalt genomsnittligt avståndsfel för GPS-signalen är ≤0,006 m/sek över ett 3-sekundersintervall, med 95 % sannolikhet.
Vad gör GPS-hastighet exakt?
Mäter position över tid:
GPS-systemet beräknar hastigheten genom att mäta hur många meter du kör under en viss tidsperiod.
Dopplereffekt:
Systemet utnyttjar Dopplereffekten i signalerna från satelliterna för en mycket exakt hastighetsmätning.
Ingen påverkan av fordonsfaktorer:

Till skillnad från en bilens hastighetsmätare, som påverkas av däckstorlek, tar GPS-mätaren ingen hänsyn till detta.
Faktorer som påverkar noggrannheten
Signalstyrka:
Som med all GPS-användning kan signalen påverkas av hinder, vilket kan minska precisionen.
Sträcka:
Ju längre sträcka hastigheten mäts över, desto oftare mäts positionen, vilket tenderar att minska den relativa positionsavvikelsen och öka noggrannheten.
Jämförelse med bilens hastighetsmätare
GPS är mer tillförlitlig: GPS-hastigheten är inte påverkad av däckens slitage eller bilens underhåll, vilket gör den mer pålitlig än bilens egen hastighetsmätare, som kan ha en inbyggd felvisning.

Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-08-30 kl. 08:41.
Citera
2025-08-30, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heresjohnny1921
Inte vad jag såg, men jag läste att man inte nödvändigtvis märker det.
Då har du inte blivit fotad. Du kan slappna av.

Vet att det flöda en "artikel" på facebook där det stod i rubriken att man inte nödvändigtvis märker det.
Men läste man mer än artiklen så sa den mer eller mindre tvärt om,, dvs en clickbait rubrik delux.
Citera
2025-08-30, 09:11
Medlem
Citat:
GPSen har definitift ingen juridisk bärning, så så långt har du rätt.

Däremot visar den helt korrekt hastighet så länge den fungerar.
Den kan absolut mäta fel om var man är någonstans på ett par meter men den mäter inprincip lika fel vid varje mättilfälle.
Annars hade hastigheten på GPSen pendlat upp och ner konstant, men det gör den inte. utan den ligger stabilt.

Hade den mätt 5 meter fel på ena hållet ena sekunden 5 meter fel på andra hållet nästa sekund hade det på motorväg inneburit att den visat att man kört i 95 km/h ena sekunden och 125km/h nästa. om man i verkligheten håller 110km/h

Sen visar bilens hastighetsmätare aldrig högre än vad man faktiskt färdas i och inte lägre som du skrev, men det antar förvisso att det var det du menade egentligen.
Senast redigerad av xenion 2025-08-30 kl. 09:14.
Citera
2025-08-30, 10:37
Medlem
bluntcunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Sen visar bilens hastighetsmätare aldrig högre än vad man faktiskt färdas i och inte lägre som du skrev, men det antar förvisso att det var det du menade egentligen.
Förutsatt att hjulen som sitter på är av rätt dimension. Har du för stora hjul visar bilen en lägre hastighet, och högre hastighet vid för små hjul.
Citera
2025-08-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
GPSen har definitift ingen juridisk bärning, så så långt har du rätt.

Däremot visar den helt korrekt hastighet så länge den fungerar.
Den kan absolut mäta fel om var man är någonstans på ett par meter men den mäter inprincip lika fel vid varje mättilfälle.
Annars hade hastigheten på GPSen pendlat upp och ner konstant, men det gör den inte. utan den ligger stabilt.

Hade den mätt 5 meter fel på ena hållet ena sekunden 5 meter fel på andra hållet nästa sekund hade det på motorväg inneburit att den visat att man kört i 95 km/h ena sekunden och 125km/h nästa. om man i verkligheten håller 110km/h

Jag förstår inte varför du formulerar dig som du gör "så långt hade du rätt"?
Inget i det jag skrev var felaktigt.

Du däremot har fel på flera punkter.
Du har inte analyserat GPS-signalen och det värde du får. Således så vet du inte vad varje mottagen signal kalkyleras ut i för position. Det kan mycket väl vara så att två mottagna signaler i följd resulterar i en avvikelse på flertalet meter.
Programvaran som du använder vet du heller ingenting om och om/hur den kompenserar för detta.
Man kan ibland se att man är kvar på vägen trots att man svängt av på en omärkt liten skogsväg och åkt 10-20 meter. Först då hoppar din lokaliseringspunkt rätt in i skogen.

Nej, jag menar precis det jag skrev.
Bilens hastighetsmätare visar inte en lägre hastighet än den du faktiskt kör i.
Det du skriver är fel. Bilens hastighetsmätare visar oftast för hög hastighet i förhållande till vad du faktiskt kör i.
Men du kanske skrev fel och skulle ha ordet alltid istället för ordet aldrig.
Men då blir det också fel då bilen visar en ganska så korrekt hastighet vid låga hastigheter men en felaktig hastighet vid högre farter.

Som kuriosa så kan jag nämna att jag läst att på en MC så spinner hjulet 5% vid en hastighet på 200 km/h.
Tydligen på grund av luftmotståndet.
Kanske är det något liknande för bilar.
Citera
2025-08-31, 01:36
Medlem
Citat:

Du har inte analyserat GPS-signalen och det värde du får. Således så vet du inte vad varje mottagen signal kalkyleras ut i för position. Det kan mycket väl vara så att två mottagna signaler i följd resulterar i en avvikelse på flertalet meter.
Programvaran som du använder vet du heller ingenting om och om/hur den kompenserar för detta.
Man kan ibland se att man är kvar på vägen trots att man svängt av på en omärkt liten skogsväg och åkt 10-20 meter. Först då hoppar din lokaliseringspunkt rätt in i skogen.

Att ens navigering visar fel att man är ute i skogen eller på fel väg har inte nödvändigtvis så mycket att göra med själva positioneringen via GPS. Det kan lika gärna vara dålig programvara som inte hanterar GPS positioneringen på rätt sätt.

T.ex. på min bil, Volvo EX30, så har många inklusive mig själv rapporterat att navigeringen blir helt galen ibland. Händer inte så ofta, men kunde hända kanske 1 gång per månad och då visade Google maps att man var typ 200 meter ute i terrängen. Det hade dock inte med GPS positioneringen att göra utan bugg i mjukvaran. Nu har dock bilen fått ny mjukvara sen dess och det har ännu inte inträffat igen.
Citera
2025-08-31, 08:44
Medlem
Citat:
Jag förstår inte varför du formulerar dig som du gör "så långt hade du rätt"?
Inget i det jag skrev var felaktigt.

Nej, jag menar precis det jag skrev.
Bilens hastighetsmätare visar inte en lägre hastighet än den du faktiskt kör i.
Det du skriver är fel. Bilens hastighetsmätare visar oftast för hög hastighet i förhållande till vad du faktiskt kör i.
Men du kanske skrev fel och skulle ha ordet alltid istället för ordet aldrig.
Men då blir det också fel då bilen visar en ganska så korrekt hastighet vid låga hastigheter men en felaktig hastighet vid högre farter.

Som kuriosa så kan jag nämna att jag läst att på en MC så spinner hjulet 5% vid en hastighet på 200 km/h.
Tydligen på grund av luftmotståndet.
Kanske är det något liknande för bilar.

Vad GPS visar var du är på kartan, ska inte blandas ihop med vad GPS avisar för hastighet.

GPS visar hastigheten mycket exakt, även om den på kartan skulle t ex avvika från den väg man kör på, t ex så det ser ut som mån kör ute i skogen bredvid vägen.

T ex kan GPS få fnatt ibland när man åker tåg och tåget passerar en väg, och GPSen först tror man ska vika in på den vägen (sker särskilt med GPS-appar som i grunden är tänkta för vägnavigation) och därför för någon sekund kan visa att lokaliseringssymbolen börjar följa vägen istället för spåret, men sen hoppar tillbaka och följer spåret igen. När detta sker, att punkten som visar var GPSen tror man är så viss hastigheten ändå stabilt och ändrar inte plötsligt fart. Samt att man kan se att hastigheten överensstämmer med den som visas i tåget ovan dörrarna i kupén, de gånger tåget har sådan visning.

Så igen, en GPS visar normalt hastigheten mycket mer exakt och korrekt än hastighetsmätaren i en normal bil.

Och nej, däcket på en motorcykel spinner inte alls några 5% i 200, det är rent nys….
Citera
2025-09-03, 04:27
Medlem
avcs avatar
Citat:
Vad GPS visar var du är på kartan, ska inte blandas ihop med vad GPS avisar för hastighet.

GPS visar hastigheten mycket exakt, även om den på kartan skulle t ex avvika från den väg man kör på, t ex så det ser ut som mån kör ute i skogen bredvid vägen.

T ex kan GPS få fnatt ibland när man åker tåg och tåget passerar en väg, och GPSen först tror man ska vika in på den vägen (sker särskilt med GPS-appar som i grunden är tänkta för vägnavigation) och därför för någon sekund kan visa att lokaliseringssymbolen börjar följa vägen istället för spåret, men sen hoppar tillbaka och följer spåret igen. När detta sker, att punkten som visar var GPSen tror man är så viss hastigheten ändå stabilt och ändrar inte plötsligt fart. Samt att man kan se att hastigheten överensstämmer med den som visas i tåget ovan dörrarna i kupén, de gånger tåget har sådan visning.

Så igen, en GPS visar normalt hastigheten mycket mer exakt och korrekt än hastighetsmätaren i en normal bil.

Och nej, däcket på en motorcykel spinner inte alls några 5% i 200, det är rent nys….
Gå inte in i såna här diskussioner och gör bort dig igen. Du har så fel att GPS:en skulle rulla ihop sig i skam och försöka navigera till en plats där den slipper höra dig, om den kunde.

Att påstå att GPS visar hastighet mer exakt än en bils hastighetsmätare är som att säga att en brödrost är bättre på att mäta luftfuktighet än en hygrometer. Det är trams. Det är technobabbel. Det är som att försöka mäta puls med en jävla stämgaffel.

GPS är en satellitbaserad gissningsmaskin. Den räknar ut hastighet genom att jämföra positioner över tid. Vet du vad som händer när signalen studsar på ett berg, ett träd, ett moln, eller en förbipasserande tant med EliasAluminiumkort's aluminiumhatt på pappskallen? Den får fnatt. Den får så mycket fnatt att den tror du kör i sidled genom en skog, som du själv nämner, och ändå har mage att påstå att hastigheten är "stabil". Stabil som en giraff på rullskridskor, kanske.

Och att jämföra med tågets hastighetsdisplay? Seriöst. Det är som att säga "min mikrovågsugn visar rätt tid, därför är den bättre än en Rolex". Tågets hastighet är förprogrammerad, ofta från interna system, inte från GPS. Du har alltså jämfört en GPS med en källa som inte ens använder GPS. Det är som att säga att din GPS är bättre än din GPS, för att din GPS håller med din GPS. Det är cirkulär iDioti.

Och motorcykeldäcket? Jo, det spinner. Det spinner som en jävla symaskin på crack. Vid 200 km/h har du friktion, värme, deformation, och slir. Burnout i renaste blås. Det är inte "nys", det är fysik. Det är däck som flexar, gummi som rör sig, och verklighet som inte bryr sig om din förutbevalsade teori. Att säga att det inte spinner alls är som att påstå att en isdansare aldrig glider.

Så nej. GPS är inte exakt. Den är ungefärlig. Den är bra nog att hitta till närmaste babbehak, men inte för att ersätta ett kalibrerat instrument i ett fordon. Nu lär väl din Sierra knappt kvalificeras som fordon, men du förstår principen. Och att försvara den med exempel där den bevisligen tappar bort dig i skogen är som att säga "min kompass är jättebra, förutom när den pekar mot helvetet".

Så, öronsus, du har fel. Släpp GPSen eller läs på lite.
Senast redigerad av avc 2025-09-03 kl. 04:33.
Citera
2025-09-03, 09:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Gå inte in i såna här diskussioner och gör bort dig igen. Du har så fel att GPS:en skulle rulla ihop sig i skam och försöka navigera till en plats där den slipper höra dig, om den kunde.

Att påstå att GPS visar hastighet mer exakt än en bils hastighetsmätare är som att säga att en brödrost är bättre på att mäta luftfuktighet än en hygrometer. Det är trams. Det är technobabbel. Det är som att försöka mäta puls med en jävla stämgaffel.

GPS är en satellitbaserad gissningsmaskin. Den räknar ut hastighet genom att jämföra positioner över tid. Vet du vad som händer när signalen studsar på ett berg, ett träd, ett moln, eller en förbipasserande tant med EliasAluminiumkort's aluminiumhatt på pappskallen? Den får fnatt. Den får så mycket fnatt att den tror du kör i sidled genom en skog, som du själv nämner, och ändå har mage att påstå att hastigheten är "stabil". Stabil som en giraff på rullskridskor, kanske.

Och att jämföra med tågets hastighetsdisplay? Seriöst. Det är som att säga "min mikrovågsugn visar rätt tid, därför är den bättre än en Rolex". Tågets hastighet är förprogrammerad, ofta från interna system, inte från GPS. Du har alltså jämfört en GPS med en källa som inte ens använder GPS. Det är som att säga att din GPS är bättre än din GPS, för att din GPS håller med din GPS. Det är cirkulär iDioti.

Och motorcykeldäcket? Jo, det spinner. Det spinner som en jävla symaskin på crack. Vid 200 km/h har du friktion, värme, deformation, och slir. Burnout i renaste blås. Det är inte "nys", det är fysik. Det är däck som flexar, gummi som rör sig, och verklighet som inte bryr sig om din förutbevalsade teori. Att säga att det inte spinner alls är som att påstå att en isdansare aldrig glider.

Så nej. GPS är inte exakt. Den är ungefärlig. Den är bra nog att hitta till närmaste babbehak, men inte för att ersätta ett kalibrerat instrument i ett fordon. Nu lär väl din Sierra knappt kvalificeras som fordon, men du förstår principen. Och att försvara den med exempel där den bevisligen tappar bort dig i skogen är som att säga "min kompass är jättebra, förutom när den pekar mot helvetet".

Så, öronsus, du har fel. Släpp GPSen eller läs på lite.
Har du mens eller?

Gps har hög precision, vid tester har man funnit att det kan ligga inom 0.2km/h men visst använder man billigaste enklaste hårdvaran som du uppenbarligen gör så funkar det därefter, det faktum att du nämner sidled genom en skog talar för detta, enklare apparater visar inte realtidsdata utan kan visa extrapolerad data och det släpar efter.

Självklart spinner däcket när man kör 200km/h, det säger ju sig självt att däcket måste rulla annars får man punktering väldigt snabbt men någon "burnout" är det inte tal om för då skulle bilarna på autobahn krasha till höger o vänster, om inte av punktering så skulle det ske pga sladd.

Vidare har du helt rätt i att det är friktion värme och deformation men det är inte begränsat till 200km/h, det sker så fort fordonet börjar rulla, deformation till ex vill man ha man vill att däcket ska forma sig lite för att få mer friktion för en säkrare mer komfortabel körning.

Ps, spinner är synonym på snurra, rotera.

Tror ärligt talat du missförstått hur deformation funkar så ska ta ett exempel, har du ett mjukt pumpat däck och kör 1km så kommer det snurra fler varv än samma däck som hårt pumpat gör, det betyder inte att däcket gjort en burnout utan det är gummit som rör sig på ett sätt som påverkar rullomkretsen, jag har språkat med människor som använt detta för att få a-traktorer godkända som gått på gränsen till för snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in