• 1
  • 2
2025-08-24, 23:21
Medlem
Bilen visade 43 när jag körde förbi fartkameran, hastighetsgränsen var 40km/h. Missade att jag låg lite högt. Blev jag fotad eller låg jag troligtvis inom felmarginalen?
Citera
2025-08-24, 23:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heresjohnny1921
Bilen visade 43 när jag körde förbi fartkameran, hastighetsgränsen var 40km/h. Missade att jag låg lite högt. Blev jag fotad eller låg jag troligtvis inom felmarginalen?
Blinkade den till?
Citera
2025-08-24, 23:28
Medlem
Citat:

Om bilen har original dimension på färgar och däck, så ska fordonets hastighetsmätare aldrig visa formlig hastighet, utan på nyare bilar istället ca 2-5 kmh högre än den verkliga.

Dessutom så har fartkamerorna ett obligatoriskt avdrag på 3 kmh från uppmätt hastighet.
Ytterligare så brukar fartkameror aldrig vara inställda på att triggas av mindre än minst 5-10 kmh över skyltad hastighet.

Plus att om du hade blivit fotad så hade du knappast missat att det blixtrat till, inte ens i dagsljus. Fotot tas ca 15 m före kameran.

Så, du kan med högsta sannolikhet slappna av….
Citera
2025-08-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Blinkade den till?
Inte vad jag såg, men jag läste att man inte nödvändigtvis märker det.
Citera
2025-08-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om bilen har original dimension på färgar och däck, så ska fordonets hastighetsmätare aldrig visa formlig hastighet, utan på nyare bilar istället ca 2-5 kmh högre än den verkliga.

Dessutom så har fartkamerorna ett obligatoriskt avdrag på 3 kmh från uppmätt hastighet.
Ytterligare så brukar fartkameror aldrig vara inställda på att triggas av mindre än minst 5-10 kmh över skyltad hastighet.

Plus att om du hade blivit fotad så hade du knappast missat att det blixtrat till, inte ens i dagsljus. Fotot tas ca 15 m före kameran.

Så, du kan med högsta sannolikhet slappna av….
Jag har en bekant som blev bötfälld för att ha kört 1km/h för fort, men förhoppningsvis stämmer resten.
Citera
2025-08-24, 23:33
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:

När min relativt nya bil går i 50 enligt mätaren så visar Wase 45. Är det en fartkamera på 50 så kan jag ligga på 60 enligt min bils hastighetsmätare. Alla "vanliga" trafikanter ska alltid upp i arslet på mig om jag håller 50 enligt min bil, så när en fartkamera kommer brukar jag öka till 60 och få ett ordentligt avstånd till idioten bakom, då dom oftast lägger sig i 45. Efter det går jag ner till mina 50 igen, och direkt är idioten uppe i arslet för att ge mig whiplash om jag måste panikbromsa.

Jag tror mest det handlar om att hålla bra avstånd, lagom hastighet och skita i kamerorna. För du tjänar INGENTING på att 1.vara en idiot och ligga nära 2. köra för fort.

Rädda liv och arbeta för nollvisionen istället för att pressa och köra för fort.
Citera
2025-08-24, 23:34
Medlem
Citat:
Jag har en bekant som blev bötfälld för att ha kört 1km/h för fort, men förhoppningsvis stämmer resten.

Då körde han tämligen säkert minst 4 kmh för fort…
Och jag tippar på att det handlade om en 30-sträcka…?
Citera
2025-08-24, 23:37
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
de e en gammal skröna att hastighets mätaren visar några km/h fel. om de e de du syftar på :P moderna bilar visar exakt samma hastighet som snutens laser =)
Citera
2025-08-24, 23:38
Medlem
Citat:
Och jag tippar på att det handlade om en 30-sträcka…?
Jag är osäker på vilken sträcka det var, vet bara att det var 1km/h för fort.
Citera
2025-08-24, 23:46
Medlem
revodnebs avatar
6 Km/h över gällande hastighet är det som gäller.
Citera
2025-08-24, 23:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Fartkamerorna klarar hastigheter på över 300 km/h och ”felmarginalen” är endast 6 km/h, det räcker alltså att du kör 6 km/h för fort för att du ska fastna på en bild hos analysavdelningen i Kiruna.
https://teknikensvarld.expressen.se/...ror-till-2026/

Du kan köra fortare alltså tills du blir fotad.
Citera
2025-08-24, 23:56
Medlem
Citat:

Jag gissar att du/han missförstått det. De drar av 6km/h (har jag för mig) och det är hastigheten efter det som man går på för att avgöra om man kört för fort. Dvs om du mäts til 57km/h på en femtiväg så åker du dit för att ha kört i 51km/h (och då har du alltså inte kört bara 1km/h för fort).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in