2025-08-24, 13:38
Medlem
Hur drar ni fördel av er anställning kopplat till privatlivet? Exempelvis om ni har företagsbil, men använder den också som privat, eller att ni tankar er privata bil med företagskort osv.

Över åren har jag blivit den person som bokar konferenser m.m. på jobbet. Således har jag skaffat mig ett stort kontaktnät av krögare, lokalägare och eventplanerare. Jag brukar få dricka gratis sprit några gånger i månaden hos ett stort hotell iom att jag ofta ordnar så att vi har konferens där. Luncher beställer jag alltid från en och samma cateringverksamhet, och då får jag ett 40-tal lunchkuponger per år. Ja ni fattar grejen.

Hur gör ni?
Citera
2025-08-24, 13:43
Medlem
Fick en ganska sjysst träningskeps med företagets logga. Skönt svettavledande tyg. Den har jag ibland när jag löptränar och det är soligt ute.
Citera
2025-08-24, 13:48
Medlem
Jobbet hade en billyft och verkstad med komplett verktygsuppsättning. Det hände mer än en gång att jag fixade bilen där. Numer är jag pensionär och får tyvärr klara mig utan
Citera
2025-08-24, 13:52
Medlem
kalkryggars avatar
För ett antal år sen så hade jag en anställd som var precis som dig.

Jag hade överseende med att han tankade en medhavd dunk till gräsklipparen och ungens go-cart. Men när han började tanka kärringens bil, föräldrarnas bilar så gick gränsen. Han blev av med bilen och fick åka buss.

Men om jag hade någon som gjorde såna saker som att bli "mutad" av andra verksamheter och han kopplas till mitt företag så skulle han åka ut omedelbart. Sånt kommer också fram ganska lätt. Så det är stora risker du tar. Är det verkligen värt det? För lite sprit och lite lunch?
Citera
2025-08-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Jag hade överseende med att han tankade en medhavd dunk till gräsklipparen och ungens go-cart. Men när han började tanka kärringens bil, föräldrarnas bilar så gick gränsen. Han blev av med bilen och fick åka buss.

Men om jag hade någon som gjorde såna saker som att bli "mutad" av andra verksamheter och han kopplas till mitt företag så skulle han åka ut omedelbart. Sånt kommer också fram ganska lätt. Så det är stora risker du tar. Är det verkligen värt det? För lite sprit och lite lunch?
På vilket sätt vart han av med bilen?
Citera
2025-08-24, 13:58
Medlem
Det som kanske jag har mest nytta av är väl resorna. Att besöka och uppleva olika platser, främst i Europa och företaget betalar eftersom jag har jobbrelaterade uppgifter. Men givetvis så ser jag till att även ha tid att uppleva.

Det blir inte semesterkänsla, men absolut är det kul att se andra platser och komma bort från vardagen med arbetsresorna.
Citera
2025-08-24, 14:01
Medlem
Citat:

Alltså din anställde och jag spelar inte riktigt i samma liga. Han bokstavligen stal ju av arbetsgivaren. Jag bokar konferenser, catering m.m. För min arbetsgivare blir det ingen förlust, utan vi är bara på samma ställen varje gång. Samma kostnad för arbetsgivaren, och god kvalle.

Det är absolut värt det då jag inte gör något som skadar min arbetsgivare, tar ju inga risker själv.
Citera
2025-08-24, 14:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
På vilket sätt vart han av med bilen?

På det enkla sättet att hans chef fick i uppgift att säga åt honom att han inte fick använda bilen och kortet vare sig i jobbet eller ta den med sig hem efter jobbet och över helgen.
Citera
2025-08-24, 14:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Alltså din anställde och jag spelar inte riktigt i samma liga. Han bokstavligen stal ju av arbetsgivaren. Jag bokar konferenser, catering m.m. För min arbetsgivare blir det ingen förlust, utan vi är bara på samma ställen varje gång. Samma kostnad för arbetsgivaren, och god kvalle.

Det är absolut värt det då jag inte gör något som skadar min arbetsgivare, tar ju inga risker själv.

Jag vill hävda att du skadar företaget mer än min anställda gjorde. Du representerar företaget och tar mutor. Det är mycket värre för företaget utåt sett.
Citera
2025-08-24, 14:06
Medlem
Stjäl kontorsmaterial för förhöjd livskvalitet.
Citera
2025-08-24, 14:08
Medlem
Citat:
Jag vill hävda att du skadar företaget mer än min anställda gjorde. Du representerar företaget och tar mutor. Det är mycket värre för företaget utåt sett.

Det är inte alls mutor. Det är smärre bonusar för att jag sköter konferenserna exemplariskt. Tveksamt om min arbetsgivare ens skulle bry sig
Citera
2025-08-24, 14:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Det är inte alls mutor. Det är smärre bonusar för att jag sköter konferenserna exemplariskt. Tveksamt om min arbetsgivare ens skulle bry sig

Givetvis är det mutor det rör sig om. Om din arbetsgivare inte bryr sig så är hen en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in