Citat:
Ursprungligen postat av
Kollektivtrafiken
Blir inte det omöjligt när dörren bakom är låst?
Eller menar du att vi borde göra detta nu innan Oktober månad?
Det är redan som du skrev så att leverantörer vet vem man är och troligen vet också myndigheterna. Det finns dock ingen enkel legalväg för dem som inte innebär övertramp. Men den tröttheten av att åsiktsmässigt behöva se sig över axeln börjar synas tom på Facebook numera. Jag har själv "gett upp" allt med VPN osv så vill man ta reda på vem jag är så är det inte svårt.
Artikeln som är länkad lyfter något som vi kanske alla kan tänka oss att stå bakom, dvs att skydda barn och stoppa förövarna som gynnas av anonymiteten. Men ser man till brottets karaktär så är det tämligen obundet till internets anonymitet. Det är som att föra argumentet att kofötter gör inbrott lättare för inbrottstjuvar, snabba bilar gör det lättare för fortkörare att komma undan, rånarluvor gör det lättare för rånare och knivar gör det lättare för mördare att mörda. Eller som artikeln skriver det:
Citat:
The Internet provides anonymity and an environment in which abusers can interact, exchange materials and manuals how to groom and abuse minors as well as build their own community.
Child sexual abuse offenders have become increasingly sophisticated in their use of technology. For instance, by using social media with end-to-end encryption, the abusers share and trade images and videos with impunity. There are often closed groups on social media that require an ‘entrance fee’ in exchange for (new, unseen) child sexual abuse material.
I Flashbacks fall så skulle de kunna argumentera för att PM funktionen möjliggör en sådan kommunikation även materialet inte är uppladdat eller direkt delat på webbsidan. Ingången vore i så fall att websidans funktioner kan användas som skydd för de som begår brott i from av tex HMF eller hot/hat.
ID-verifiering kommer främst att påverka hur vi förhåller oss till internet mellan stat och person men jag tror inte att det mellanmänskliga kommer att påverkas i samma grad. Även om polis och säkerhetstjänst vet vem du är så betyder det inte att alla på flashback eller Sverige vet vem du är.