• 1
  • 2
2025-08-24, 13:23
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
I Storbrittanien pratas det om ID-verifiering för access till diverse webbsidor.
Detta är något som drabbar yttrandefriheten och integriteten.

EU ska i Oktober rösta om CSAR (Chat Control).
Jag är osäker på om CSAR implementeras på samma vis som i Storbrittanien men om det gör det...

Finns det några luckor för oss som bryr sig om integritet fortfarande?
Kan man som icke-företag eller tjänsteleverantör erbjuda krypterad chatt till vänner och familj?
Får man hosta en egen Discord (alternativ lösning) och då slippa dessa krav om verifiering?

EDIT:
Länk: https://home-affairs.ec.europa.eu/policies/internal-security/protecting-children-sexual-abuse_en

Det finns fler lagar som gör det svårt vad jag fattat... Lagen om elektroniska anslagstavlor sätter käppar i hjulet för forum exempelvis... Men jag hoppas jag missförstått den lagen...

MOD får flytta tråd om den inte ligger rätt eller leda mig in på rätt tråd om det redan finns en, jag hittade inte
Senast redigerad av Kollektivtrafiken 2025-08-24 kl. 13:31.
Citera
2025-08-24, 14:38
Medlem
Nej, det vore galet om eu gjorde samma sak med id kort på forum.
Citera
2025-08-24, 16:19
Medlem
argaangelicas avatar
Antingen det eller inlogg med bank-id vore det bästa, även att loggar sparas i 100 år. Då kan många brott klaras upp och förenkla utredningar. Många hmf kunde klaras upp i ett svep.
Citera
2025-08-24, 17:20
Medlem
Användning av BankID borde begränsas till banktjänster, och inte nyttjar allt möjligt strunt.

Om det handlar om omsorg om barnen (vilket man brukar skylla på), så räcker det väl att man skulle kunna identifieras att tillhöra gruppen 18+ genom en uppslagning till något slags förenklat bankID där man i svaret inte preciserar individen?
Citera
2025-08-24, 17:43
Avstängd
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Antingen det eller inlogg med bank-id vore det bästa, även att loggar sparas i 100 år. Då kan många brott klaras upp och förenkla utredningar. Många hmf kunde klaras upp i ett svep.

Negermadrassen igång igen. Du kanske ska skaffa ett jobb?

Fast vad ska hända om tex flashback inte följer regeln? Nerstängning? Bara hostat skiten i Afrika, för det kan väl inte vara så att man måste verifiera sig för att ens få access till att internet ska starta?
Citera
2025-08-24, 17:50
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Negermadrassen igång igen. Du kanske ska skaffa ett jobb?

Fast vad ska hända om tex flashback inte följer regeln? Nerstängning? Bara hostat skiten i Afrika, för det kan väl inte vara så att man måste verifiera sig för att ens få access till att internet ska starta?
Jo, det är så jag har förstått att man tänker göra. Du loggar in i webbläsaren och sedan är du identifierad och klar att surfa. Syftet är givetvis att tysta oönskade åsikter.

I trubbiga arabiska diktaturer slår Saddam ihjäl din morsa om du tycker fel. Här i väst är vi mer förfinade. Här applicerar vi självcensur genom identifiering. LinkedIn-modellen. När du skriver under eget namn uttrycker du dig inte på samma sätt som om du skriver anonymt. Sociala medier var första steget till detta. Först försökte man med social pressure att få folk att ha sociala medier under eget namn och sedan när det inte gick började man kräva registrering med telefonnummer. Samtidigt gjorde man anonyma kontantkort olagliga. Nästa steg är ett inlogg i webbläsaren för att försäkra sig att ingen sitter och krimtänker här i vårt fria väst.
Citera
2025-08-24, 17:55
Avstängd
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Jo, det är så jag har förstått att man tänker göra. Du loggar in i webbläsaren och sedan är du identifierad och klar att surfa. Syftet är givetvis att tysta oönskade åsikter.

I trubbiga arabiska diktaturer slår Saddam ihjäl din morsa om du tycker fel. Här i väst är vi mer förfinade. Här applicerar vi självcensur genom identifiering. LinkedIn-modellen. När du skriver under eget namn uttrycker du dig inte på samma sätt som om du skriver anonymt. Sociala medier var första steget till detta. Först försökte man med social pressure att få folk att ha sociala medier under eget namn och sedan när det inte gick började man kräva registrering med telefonnummer. Samtidigt gjorde man anonyma kontantkort olagliga. Nästa steg är ett inlogg i webbläsaren för att försäkra sig att ingen sitter och krimtänker här i vårt fria väst.

Horribelt om det blir så. Kan köpa att skitsidor som facebook, instagram osv inte vill ha trollkonton och inför verifiering, men att staten ska göra det åt dem är sjukt. Orwells 1984.
Citera
2025-08-24, 18:01
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Horribelt om det blir så. Kan köpa att skitsidor som facebook, instagram osv inte vill ha trollkonton och inför verifiering, men att staten ska göra det åt dem är sjukt. Orwells 1984.
1984 har helt klart använts som inspiration och manual. EU tittar även mycket på Kina. Där vet man hur man får människor att inte tycka fel utan att behöva slösa fängelseplatser eller kulor på dem.
Citera
2025-08-24, 19:47
Medlem
Citat:
det kan väl inte vara så att man måste verifiera sig för att ens få access till att internet ska starta?
Är det inte redan så? Din leverantör vet väl redan vem du är?
Citera
2025-08-24, 20:32
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag tror att det enda sättet att lösa dessa saker är att göra ett kallbad. Dvs att folk en dag bara tänker "fuck it" och är öppna med vilka de, skriver precis vad de tycker/tänker och kämpar för rätten att uttrycka sig.
Citera
2025-08-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag tror att det enda sättet att lösa dessa saker är att göra ett kallbad. Dvs att folk en dag bara tänker "fuck it" och är öppna med vilka de, skriver precis vad de tycker/tänker och kämpar för rätten att uttrycka sig.
Blir inte det omöjligt när dörren bakom är låst?
Eller menar du att vi borde göra detta nu innan Oktober månad?
Citera
2025-08-24, 23:24
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektivtrafiken
Blir inte det omöjligt när dörren bakom är låst?
Eller menar du att vi borde göra detta nu innan Oktober månad?
Det är redan som du skrev så att leverantörer vet vem man är och troligen vet också myndigheterna. Det finns dock ingen enkel legalväg för dem som inte innebär övertramp. Men den tröttheten av att åsiktsmässigt behöva se sig över axeln börjar synas tom på Facebook numera. Jag har själv "gett upp" allt med VPN osv så vill man ta reda på vem jag är så är det inte svårt.

Artikeln som är länkad lyfter något som vi kanske alla kan tänka oss att stå bakom, dvs att skydda barn och stoppa förövarna som gynnas av anonymiteten. Men ser man till brottets karaktär så är det tämligen obundet till internets anonymitet. Det är som att föra argumentet att kofötter gör inbrott lättare för inbrottstjuvar, snabba bilar gör det lättare för fortkörare att komma undan, rånarluvor gör det lättare för rånare och knivar gör det lättare för mördare att mörda. Eller som artikeln skriver det:

Citat:
The Internet provides anonymity and an environment in which abusers can interact, exchange materials and manuals how to groom and abuse minors as well as build their own community.

Child sexual abuse offenders have become increasingly sophisticated in their use of technology. For instance, by using social media with end-to-end encryption, the abusers share and trade images and videos with impunity. There are often closed groups on social media that require an ‘entrance fee’ in exchange for (new, unseen) child sexual abuse material.

I Flashbacks fall så skulle de kunna argumentera för att PM funktionen möjliggör en sådan kommunikation även materialet inte är uppladdat eller direkt delat på webbsidan. Ingången vore i så fall att websidans funktioner kan användas som skydd för de som begår brott i from av tex HMF eller hot/hat.

ID-verifiering kommer främst att påverka hur vi förhåller oss till internet mellan stat och person men jag tror inte att det mellanmänskliga kommer att påverkas i samma grad. Även om polis och säkerhetstjänst vet vem du är så betyder det inte att alla på flashback eller Sverige vet vem du är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in