• 1
  • 2
2025-08-24, 23:26
Medlem
henrikos avatar
Det enda jag kan se är att vi köper skrapkoder på Ica och Pressbyrån, kontant, och som inte får säljas till personer under 18 år, och som inte får langas till barn, precis på samma sätt som vi inte får langa sprit hur som helst.

Jag har funderat på det här ett bra tag. Konceptet kan även tas ett steg till, för att lösa ett annat tilltagande problem på Internet. Skicka PM om någon är uppriktigt intresserad av att göra verklighet av detta, så kan jag ge mer info.
Citera
2025-08-25, 14:44
Medlem
Adelsdams avatar
Totalt idiotiskt. Det finns ingen skyldighet att vara offentlig på internet.
Citera
2025-08-25, 21:05
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det är redan som du skrev så att leverantörer vet vem man är och troligen vet också myndigheterna. Det finns dock ingen enkel legalväg för dem som inte innebär övertramp. Men den tröttheten av att åsiktsmässigt behöva se sig över axeln börjar synas tom på Facebook numera. Jag har själv "gett upp" allt med VPN osv så vill man ta reda på vem jag är så är det inte svårt.

Grejen med VPN är att det kan vara precis tvärt om, att den används för att identifiera personer. VPN tjänster är ofta betaltjänster vilket du betalar med ditt kreditkort och då har dem vem du är. Sedan måste du logga in på din VPN för att använda den, precis vad politikerna suktar efter.

VPN behöver inte nödvändigtvis betyda att de vet vem du är men VPN gör det mer möjligt för dem att veta vem du är. Den är frågan om du litar på din VPN leverantör.

Om det krävs ID för Facebook, vem bryr sig eftersom Facebook är dött. Politikerna vill istället att du ska logga in på internet för att använda det, men det finns massvist med tekniska hinder innan det kan lösas. Det kommer även finnas en enorm marknad av "målvakts login" för internet.
Citera
2025-08-25, 21:47
Medlem
skalman1973s avatar
Rent krasst har det ingen betydelse om man identifierar sig eller inte på ett diskussionsforum. Hur människor använder språket är relativt unikt och med lite AI stöd och språkmodeller samt sociala medier och någon sökspindel på det gör att man i teorin kan ringa in personer ganska snävt ( om det verkligen gäller något som gör mödan värt )

Underrättelsetjänster har sökt på nyckelord samt språkanalys i elektronisk kommunikation i åtminstone 10 år om inte mer . Att tro att inte olika instanser/myndigheter delar information är ett önsketänkande. Att de inte lagligt sett kan använda den specifika informationen i ett brottsmål innebär inte att de inte kan punktmarkera dig efteråt .

Nä den elektroniska informationen har nått vägs ände hur eller hur . Åtminstone för den vanliga medborgaren eller vanliga kriminella .
Citera
2025-08-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektivtrafiken
I Storbrittanien pratas det om ID-verifiering för access till diverse webbsidor.
Detta är något som drabbar yttrandefriheten och integriteten.

EU ska i Oktober rösta om CSAR (Chat Control).
Jag är osäker på om CSAR implementeras på samma vis som i Storbrittanien men om det gör det...

Övervaknings-fanatikerna i EU har bara planerat att chat control ska ta bort möjligheten till privatliv genom att ge sig rätt att läsa all kommunikation mellan människor. Sen ska "EU wallet" (sök här på fb för mer info) lösa identifieringen av alla människor. Först genom att man till exempel ska se om nån är 18 år eller inte, men väldigt snabbt kommer såklart alla inklusive Hasses Närlivs tvingas kräva personnummer om man vill köpa en liter mjölk online.

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Grejen med VPN är att det kan vara precis tvärt om, att den används för att identifiera personer. VPN tjänster är ofta betaltjänster vilket du betalar med ditt kreditkort och då har dem vem du är. Sedan måste du logga in på din VPN för att använda den, precis vad politikerna suktar efter.

Eller så använder du en tjänst där du kan betala anonymt. Vissa VPN-leverantörer tar bitcoin. Jag betalar min genom ett paypal-konto som kanske inte har helt uppdaterade uppgifter. Finns säkert ännu bättre lösningar.
Citera
2025-08-27, 00:29
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Eller så använder du en tjänst där du kan betala anonymt. Vissa VPN-leverantörer tar bitcoin. Jag betalar min genom ett paypal-konto som kanske inte har helt uppdaterade uppgifter. Finns säkert ännu bättre lösningar.

Bitcoin går att spåra till en specifik användare, men det finns cryptovalutor som är helt ospårbara. Paypal är spårbart så fort du har länkat ett kort till det eller tom toppat upp via ett kort eller ett bankkonto.
Citera
2025-08-31, 10:09
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Antingen det eller inlogg med bank-id vore det bästa, även att loggar sparas i 100 år. Då kan många brott klaras upp och förenkla utredningar. Många hmf kunde klaras upp i ett svep.
Ja det låter fantastiskt.
Spärra in hela befolkningen på en gång istället!

Icke får man yttra sig om något som staten tycker är fel, då ryker man á la Nordkorea.
Citera
2025-08-31, 10:19
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Antingen det eller inlogg med bank-id vore det bästa, även att loggar sparas i 100 år. Då kan många brott klaras upp och förenkla utredningar. Många hmf kunde klaras upp i ett svep.
Du fattar att det skulle gälla dig med?

Så då kanske din enda kanal ut är arga lappar i tvättstugan.
Citera
2025-09-01, 21:40
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Du fattar att det skulle gälla dig med?

Så då kanske din enda kanal ut är arga lappar i tvättstugan.
Inte om kamerorna fångar en.
Är det kört eller?
Citera
2025-09-02, 18:03
Medlem
RollonHomies avatar
Trevligt!

Så blir någon tjänst hackad och alla får veta att man fördriver tristessen när frugan är på yoga med att kolla tysk gangbangporr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in