Citat:
Ursprungligen postat av
MaleFeministWeasel
Har inte koll på exakt detta
I dina inlägg framstår du dock som en rabiat förkämpe för arbetsvärdesteorin.
Citat:
Ursprungligen postat av
MaleFeministWeasel
och det är en ganska komplex fråga du ställer om något mycket mer komplext.
Håller jag inte med om. Det är tvärtom väldigt enkelt. Men det jag aldrig fått svar på är hur marxister tänker sig att kapitalförsörjningen för utvecklingsarbete skall kunna ske.
Det ter sig som att man måste göra avsteg från principen om arbetsvärde för att utveckling skall vara möjligt.
Det kan också vara en bidragande orsak till att man i Östtyskland inte gjorde några förbättringar av Trabanten.
Citat:
Ursprungligen postat av
MaleFeministWeasel
Men om man vänder på det. Tycker du att det verkar som att kapitalism skapar mer kvalitet?
Dels blir det svårt off topic.
Dels är vad jag eventuellt tycker svårt irrelevant. Detta skall handla om fakta. Inte tyckande.
Citat:
Ursprungligen postat av
MaleFeministWeasel
Tycker mest det brottar ut kvaliteten till förmån för profit. Folk får kortare vårdbesök, saker byggs inte så de håller, portionerna blir mindre, bilarna sämre osv. osv.
Tja, kort då priset på RAM-minne genom åren:
https://ourworldindata.org/grapher/h...ry-and-storage
Här säger någon då att det beror ju på teknikutvecklingen. Ja, och vem är det som öppnar sina plånböcker och betalar för den då?
Svar: privatkapitalistiska profitjägare.
Utveckling av en ny processnod, minnesdesign och fabrik kostar säg 10 mdr. Och då finns ett kort fönster (i tiden) där dom då ska hinna sälja tillräcklig mycket minne för att få tillbaka investeringen och i bästa fall några kronor i avkastning.
Det är verkligheten.
Och den är helt inkompatibel med arbetsvärdesteorin.
Jag har svårt att se hur dessa miljarder skall komma fram där principen om arbetsvärde gäller.
Och då blir det ingen utveckling. Inga egenskapsförbättringar. Ingen ökad funktionshöd. Inga lägre priser.
Och det kan vara en bidragande orsak till att kommunistländer är i permanent stagnation.
Att man sedan har en organisation där incitament till förbättringar saknas är naturligtvis tungt bidragande.
Men nu var det arbetsvärdesteorin saken gällde.