Citat:
Ursprungligen postat av
HundenHansson
Jag hade en del obe och klardrömmar som barn. En av dem minns jag tydligt.
På senare år har jag nog börjat öppna upp för möjligheten igen. Till och från (men ganska sällan) får jag sömnparalyser där jag känner dessa vibrationer i kroppen. Jag har hittills upplevt dem som skrämmande och mest kämpat för att ta mig ur dem.
Nu i natt fick jag en sömnparalys i samband med en klardröm och nu kände jag vibrationerna tydligare än någonsin. Den här gången lät jag det bara hända. Det var fortfarande lite skrämmande, men jag gjorde inget för att försöka ta mig ur tillståndet. Vibrationerna blev oerhört intensiva och för första gången kände jag hur de färdades upp och ner längs ryggraden. De for uppåt i kroppen och stannade ungefär i höjd med hjärtat och åkte sedan ner igen. Det hände väl några gånger innan det upphörde.
Känner mig både lite besviken över att inget mer hände (ingen obe), men också kul att det gick längre än tidigare tillfällen. Alla sådana här händelser har hittills skett helt spontant. Det som var ganska typiskt var att jag sov några timmar och sedan vaknade mitt i natten. Det var i samband med att jag somnade om som detta skedde.
Men hur kan jag öva för att få detta att ske igen, utan att det ska gå 6 månader till nästa spontana tillfälle? Jag har ibland testat att lyssna på guidade astralmeditationer, men utan något resultat.
Ställ klockan några gånger under natten.
OBE är ett fenomen som är besläktat med klardrömmar.
Även sömparalys aktiveras lättare under klardrömmar och du klardrömmer lättare när din sömn blir störd eftersom klardrömmar är kopplade till ytlig sömn.