2008-01-17, 09:01
Medlem
Blacksnakes avatar
Intressant läsning alla.
Har hållt på med astralresande i 5-6 månader nu (har dock aldrig lyckats). Tänkte bara höra med er ifall nån mer än jag som blivit "astralskadad" ? När jag sitter vid datorn / i en buss / i soffan / eller sitter still hursomhelst så känner jag statiska fält röra sig ryttmiskt i en cirkulär rörelse runt huvudet på olka ställen. Känner även hur det trycker där Ajna chakrat sitter samt hur en "hård kula" rör sig runt i munnen (känns nästan som jag biter hårt på olika ställen). Detta är ofta väldigt jobbigt och irreterande eftersom det kittlas och kan vara almänt obehagligt ibland (mkt irreterande när jag ska sova). Nån som också blivit astralskadad?

PS. va i h** ska man göra åt det och vad är det?
Citera
2008-01-19, 13:58
Medlem
Paparobos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Är klardröm samma som en lucid dröm? Det finns ju lite olika benämningar, kan någon kunnig reda ut det tro?

klardröm är svenska lucid dreaming är engelska. De båda begreppen syftar på samma sak. Att man är vaken i drömmen.
Citera
2008-01-19, 17:53
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paparobo
klardröm är svenska lucid dreaming är engelska. De båda begreppen syftar på samma sak. Att man är vaken i drömmen.

Okej, men astralresa då, är det egentligen någon skillnad på astralplanet och världen i en klardröm?
Citera
2008-01-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksnake
Intressant läsning alla.
Har hållt på med astralresande i 5-6 månader nu (har dock aldrig lyckats). Tänkte bara höra med er ifall nån mer än jag som blivit "astralskadad" ? När jag sitter vid datorn / i en buss / i soffan / eller sitter still hursomhelst så känner jag statiska fält röra sig ryttmiskt i en cirkulär rörelse runt huvudet på olka ställen. Känner även hur det trycker där Ajna chakrat sitter samt hur en "hård kula" rör sig runt i munnen (känns nästan som jag biter hårt på olika ställen). Detta är ofta väldigt jobbigt och irreterande eftersom det kittlas och kan vara almänt obehagligt ibland (mkt irreterande när jag ska sova). Nån som också blivit astralskadad?

PS. va i h** ska man göra åt det och vad är det?

Orkar inte gå in exakt på dom problem jag hadde, kände energi rusa många gånger under dagen ( som om man inte stäng ner alla charka ordentligt eller nå) , höll på att få ofrivilliga uku varje kväll osv osv.
Minns ej hur länge det tog innan det försvann dock.

Mvh

C
Citera
2008-01-20, 16:33
Medlem
Eckankars avatar
Jag är nyfiken på om någon med sk UKU:s, har försökt empiriskt testa om de verkligen befinner sig utanför kroppen. (Att det upplevs som man är utanför kroppen är inget bevis i sig. )
D.v.s. försökt ta reda på en sak där sannolikheten att de skulle kunna veta svaret annars vore mycket liten.
Om man kan göra det, måste man dessutom då utesluta att man inte fått reda på informationen genom någon slags ESP, och att själva UKU:n bara är en medföljande hallis/medveten vakendröm.

Vidare, hur skulle man bevisa att det är ett tecken på att medvetandet faktiskt finns trots att hjärnan inte är igång. Det finns ju det kända fallet med kvinnan som hade upplevelser under en operation där hon var hjärndöd i ett par minuter. Problemet är att bevisen är väldigt svaga i det fallet (kan varit mätapparaturen som missat hjärnaktivitet, tidslinjen är lite suspekt o.s.v.).

Sen är det inte ens nödvändigtvis så att även om man har UKU:s under hjärndöd ett bevis på att medvetandet överlever den fysiska döden, det kan finnas andra förklaringar också, t.ex. något slags kvantfysiskt "eko" av medvetandet som är kvar en stund. Visst, det låter långsökt, men det är en ungefär lika bra förklaring som vilken annan just nu. Vi har ingen ordentlig teori om hur medvetandet kan vara skiljt från hjärnan, och varför vi isf ens behöver en hjärna.

Jag är en öppensinning skeptiker i detta fallet, då jag anser att paranormala fenomen är extremt intressanta, men måste studeras med vetenskaplig metodologi för att man skall få reda på hur det verkligen ligger till.

Har själv försökt frammana UKU:er utan att lyckats (fanns nån gång som jag hade för mig jag lyckades i en sekund, men det kan likagärna varit en dröm som jag vaknade ur direkt).
Senast redigerad av Eckankar 2008-01-20 kl. 16:38.
Citera
2008-01-20, 17:08
Medlem
Jag va lite inne på det spåret förut, tex be någon nära gömma något i huset.
Sedan berätta vars föremålet ligger så jag vet vars jag ska tavägen. (Fast det kanske inte var såhär du menade? )
Tyvär så vart mina resor inte särskilt långvariga och väldigt få.

En gång fick jag för mig att prova något som inte är lika relevant kanske, men vod en resa så kunde jag se i 360grader som jag uppfattade det.

Såg mig själv sittandes i soffan, men kopplade inte att det va jag först.
När jag började röra på benen så fattade jag att det va mig själv jag såg.
Och roade mig med att bara röra lite på mig i soffan tills det hela försvann.

Det tråkiga med detta e att jag var aldrig i soffan utan låg i min säng igentligen.

Det hadde varit kul om man hadde varit duktig nog att experimentera lite, kanske skulle man ta och börja träna igen
Tror nog inte mina resultat kommer bli bättre en förr ändå, det är så svårt att smällta allt som händer, och när man tränat länge för att få en uku så blir man ju ganska upspelt när man väl får en. Jag blev det iaf

Det vore ju kul att höra om nån lyckats gjort något liknande experiment.
Har för mig att jag läste för länge sen på något forum som bara handlade om uku att dom bestämde mötesplatser i det astrala osv.
Hur det gick vet jag inte, men kanske någon här som haft mer koll på det?

Mvh
C
Citera
2008-01-20, 18:20
Medlem
Eckankars avatar
Jag minns nåt om att Monroe gjort en del studier, men vad jag vet är det mest inom frequency following response (eller vad det heter) med binaural beats.
Han var ju för övrigt rätt metodisk och förde dagbok, och tror han gjorde lite tester, men inget som var metodologiskt, statistiskt korrekt.

Man kan mycket väl göra tester med att låta någon gömma något, eller lägga något på en viss plats i sin lägenhet. Det måste dock göras slumpmässigt, så att man kan utesluta psykologiska faktorer. T.ex. välja mellan ett 10-tal (eller högre, ju fler ju bättre) föremål med hjälp av tärningskast eller helst en riktig slumpgenerator. Föremålen skall vara lätta att skilja åt, och placerade på en förutbestämd plats i lägenheten (eller flera platser) där de normalt inte ligger. Och sedan göra experimenten såpass många ggr att man kan utesluta slumpen i praktiken.

Jag vet dock inte hur man skall utesluta att det inte rör sig om sk remote viewing med medföljande vakendrömmar, om man då faktiskt skulle fått statistiskt signifikanta resultat. Även om man bestämmer mötesplatser i det astrala, kan man teoretiskt säga att de två (eller flera) personerna på något sätt "tunar in" på varandras frekvenser, och att hjärnan skapar en representation av den andra personen och omgivningarna man "befinner" sig i.
Även om man skulle lyckas mäta upp någon "astral energi" så kan det röra sig om manipulation av energi från kroppens position via nån slags remote viewing.

Det enda sättet på vilket det verkar gå att bevisa, är om kan bevisa att medvetandet överlever den fysiska döden, och för att göra det så måste personen i fråga faktiskt dö, för att sedan på något sätt etablera kontakt från "andra sidan". Även då måste man utesluta att det inte rör sig om någon slags icke-kroppslig varelse som låtsas vara den döda personen, vilket är teoretiskt möjligt (den skulle kanske ha tillgång till alla minnen som den döda personen hade på något vis). Visserligen skulle man då ha bevis att det finns något slags icke-kroppsligt medvetande, men inte nödvändigtvis att människor har det, eller omvandlas till ett sådant.
Senast redigerad av Eckankar 2008-01-20 kl. 18:31.
Citera
2008-01-20, 19:13
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckankar
Jag är nyfiken på om någon med sk UKU:s, har försökt empiriskt testa om de verkligen befinner sig utanför kroppen. (Att det upplevs som man är utanför kroppen är inget bevis i sig. )
D.v.s. försökt ta reda på en sak där sannolikheten att de skulle kunna veta svaret annars vore mycket liten.
Om man kan göra det, måste man dessutom då utesluta att man inte fått reda på informationen genom någon slags ESP, och att själva UKU:n bara är en medföljande hallis/medveten vakendröm.

Vidare, hur skulle man bevisa att det är ett tecken på att medvetandet faktiskt finns trots att hjärnan inte är igång. Det finns ju det kända fallet med kvinnan som hade upplevelser under en operation där hon var hjärndöd i ett par minuter. Problemet är att bevisen är väldigt svaga i det fallet (kan varit mätapparaturen som missat hjärnaktivitet, tidslinjen är lite suspekt o.s.v.).

Sen är det inte ens nödvändigtvis så att även om man har UKU:s under hjärndöd ett bevis på att medvetandet överlever den fysiska döden, det kan finnas andra förklaringar också, t.ex. något slags kvantfysiskt "eko" av medvetandet som är kvar en stund. Visst, det låter långsökt, men det är en ungefär lika bra förklaring som vilken annan just nu. Vi har ingen ordentlig teori om hur medvetandet kan vara skiljt från hjärnan, och varför vi isf ens behöver en hjärna.

Jag är en öppensinning skeptiker i detta fallet, då jag anser att paranormala fenomen är extremt intressanta, men måste studeras med vetenskaplig metodologi för att man skall få reda på hur det verkligen ligger till.

Har själv försökt frammana UKU:er utan att lyckats (fanns nån gång som jag hade för mig jag lyckades i en sekund, men det kan likagärna varit en dröm som jag vaknade ur direkt).

Jag har också funderat kring empiriska test av om de som har UKU faktiskt kan se, eller uppleva, sådant de inte skulle kunna se eller uppleva från den plats där kroppen befinner sig.
I inlägg nr 295 i denna tråd efterlyste jag någon som var intresserad av att delta i ett experiment. Det var den 11 nov 07, och ingen har svarat.
Citera
2008-01-20, 19:51
Medlem
Eckankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snömannen
Jag har också funderat kring empiriska test av om de som har UKU faktiskt kan se, eller uppleva, sådant de inte skulle kunna se eller uppleva från den plats där kroppen befinner sig.
I inlägg nr 295 i denna tråd efterlyste jag någon som var intresserad av att delta i ett experiment. Det var den 11 nov 07, och ingen har svarat.

Vet du om det finns några kontrollerade double-blind studier gjorda i ämnet för övrigt? Har inte letat så noga själv.
Tror det finns ngn universitetsavdelning någonstans i sverige som forskar i paranormala företeelser. Det finns ju för övrigt rätt bra stöd för att paranormala företeelser existerar, även om det inte är speciellt erkänt eller finns några konkreta teorier runt omkring hur det skulle kunna fungera. Många frågetecken mao som fortfarande kvarstår. Extremt intressant dock.

Hur hade du själv tänkt utforma experimentet?
Citera
2008-01-20, 22:17
Medlem
snömannens avatar
En person A som klarar att viljemässigt framkalla UKU upplevelser placeras i ett låst rum. I ett annat rum finns en dator som slumpat fram ett tal, låt säga 10 siffrigt.

A framkallar UKU och beger sig ”andligt” till det andra rummet och läser av det 10 siffriga talet på dataskärmen. Sedan återvänder A till det låsta rummet där A:s kropp är belägen. A skriver ner talet. Försöksledaren kontrollerar om talet A skrivit ner stämmer överens med talet på dataskärmen.

Skulle försöket lyckas kan man ju inte utesluta andra förklaringar som t ex fjärrsyn eller någon annan paranormal förmåga. Man borde dock kunna utesluta att A fått kunskapen om det 10 siffriga talet på naturlig (dvs icke-paranormal) väg. Sannolikheten att A råkat gissa rätt är ju försvinnande liten.

Jag vet inte om det gjorts liknade försök. De flesta som har UKU tycks ju inte klara att framkalla dessa viljemässigt. Istället är de något som antingen händer under extrema omständigheter, som på operationsbordet, eller av en tillfällighet.

Vid Lunds universitet finns väl en professur i det paranormala, och vid psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet har det bedrivits forskning kring tankeläsning.

Ibland har man tydligen lyckats hitta statistsikt signifikanta resultat, men när man upprepar experimenten får man långt ifrån alltid lika bra resultat. Vilket kan bero på att det trots allt bara var av en slump man fick de signifikanta resultaten, eller att fenomenen man studerar är extremt känsliga och bara förekommer under vissa speciella omständigheter.

Ett annat problem är säkert att många inom den akademiska världen av rädsla för att bli betraktade som kufar inte vågar forska om det paranormala.
Citera
2008-01-20, 22:33
Medlem
Eckankars avatar
Jag har för mig att det gjorts liknande försök. Har läst om det någonstans - skall se om jag kan hitta det. Var då också en slumpgenerator som försökspersonen skulle läsa av. Var dock tydligen svårt att läsa siffror i det tillståndet, och resultatet var tveksamt om det var statistiskt signifikant vad jag minns.

Det bästa vore att lägga upp ett scenario som är baserad på en slumpgenerator med en siffra att läsa av. Men sannolikt kommer det behövas olika slags objekt, bilder eller ngt. Det kan vara så att vissa objekt är lättare att förnimma/se än andra (det är vad jag har hört/läst iaf, siffror/text skall vara svårt att förnimma). En kontrollgrupp behövs också, förstås.

Ja, det finns säkerligen ett tabu angående paranormala fenomen, eftersom dessa oftast kopplas till diverse mer eller mindre andliga företeelser och personer som historiskt sett är i motsatsförhållande till vetenskapen och den vetenskapliga metoden.

Det tråkiga är att det finns en brist på teoretiska förklaringar på hur UKU:s skulle kunna vara möjliga. Om UKU:s existerar, så har det ju enorma implikationer för neurovetenskapen och medvetandeförskning överhuvudtaget. De studier som redan har gjorts i närliggande ämnen (och det finns tydligen många) leder redan till många frågor.

Här är ett intressant googletalk i ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=qw_O9Qiwqew
(Man kan skippa en del i början, där det blir lite för mycket bäbishokospokus snack av nån anledning. Ser man klart till slutet blir det tydligt att forskaren är seriös.)
Senast redigerad av Eckankar 2008-01-20 kl. 22:40.
Citera
2008-01-21, 00:40
Medlem
Runar Tvålfagers avatar
Jag hade förut ett kort ur en vanlig kortlek på en hylla ovanför sängen som jag tänkte jag kunde använda som ett litet bevis för mig själv, men oftast glömde jag bort kortet när jag väl fick uku, och enda gången jag kom ihåg det så kunde jag inte riktigt urskilja vad det var för kort, ett rött kort lägre än 3.
De 7-9 gånger jag haft uku så har min syn varit väldigt suddig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in