2025-09-05, 02:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Inte så svårt att lista ut vem som ska bort ur den lattjo lajban-låda som US Opens herrsemifinaler utgör. Inte många hade trott att Auger-Aliassime skulle vara en av de fyra efter att ha åkt kana på rankingen till plats 27 efter att för några år sen ha nämnts i samma andetag som Sinner och Alcaraz.

Till deras nivå kommer han nog aldrig att nå, men det återstår att se om det här innebär en återkomst till de forna höjderna som tog honom till en sjätteplats på rankingen och sju ATP-titlar (varav han faktiskt tog två i början av detta år, i Adelaide och Montpellier).

Auger-Aliassime och Sinner möttes för bara en månad sen, i kvarten i Cincinnati. Då vann italienaren med 6-0 6-2. Vågar vi hoppas på lite jämnare match nu, eller blir det en repris på Bublik-krossen?

https://www.youtube.com/watch?v=KJDXcoOL_KI
Citera
2025-09-05, 02:44
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Nej, nej. Att gå ner till bäst av 3 skulle göra det mer ovisst, men också mindre rättvist, eftersom slumpen får större inverkan. De största turneringarna ska vara utslagsgivande, vilket det blir med femsettare

Ett mellanting vore att avgöra matchen i ett super tiebreak vid 2-2 i set - lite som volleybollens kortare skiljeset. Då har spelarna råd att tappa två set och ändå ha chansen att vinna matchen.
Citera
2025-09-05, 03:00
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Inte så svårt att lista ut vem som ska bort ur den lattjo lajban-låda som US Opens herrsemifinaler utgör. Inte många hade trott att Auger-Aliassime skulle vara en av de fyra efter att ha åkt kana på rankingen till plats 27 efter att för några år sen ha nämnts i samma andetag som Sinner och Alcaraz.

Till deras nivå kommer han nog aldrig att nå, men det återstår att se om det här innebär en återkomst till de forna höjderna som tog honom till en sjätteplats på rankingen och sju ATP-titlar (varav han faktiskt tog två i början av detta år, i Adelaide och Montpellier).

Auger-Aliassime och Sinner möttes för bara en månad sen, i kvarten i Cincinnati. Då vann italienaren med 6-0 6-2. Vågar vi hoppas på lite jämnare match nu, eller blir det en repris på Bublik-krossen?

https://www.youtube.com/watch?v=KJDXcoOL_KI

Härligt att det är fler som är vakna och ger dam-semifinalerna en chans.

Vore verkligen kul om FAA kunde utmana Sinner imorgon. Men tyvärr blir det nog något av en repris på Cincinnati-matchen.

Jag är ändå glad att FAA är framme i semifinal i en GS igen(Sist var väl 2021, i just USO). Han spelar en väldigt elegant tennis tycker jag. Kanske är han inte tillräckligt mycket av en vinnarskalle för att parkera sig själv bland topp-10. Men spelet finns ju där iaf, åtminstone i hans bästa stunder.

Spännande nu i Sabalenka-matchen, Kan Pegula bryta tillbaka i 3:e set?
Citera
2025-09-05, 03:28
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Spännande nu i Sabalenka-matchen, Kan Pegula bryta tillbaka i 3:e set?

Nix, det kunde hon inte, trots att Sabalenka bjöd på ett par sedvanliga gummiarmsmoment när hon skulle avgöra.

Jag hade egentligen tänkt se Osaka-Anisimova, men nu drog ju den här matchen ut på tiden så det blir nog bara några gem. Måste jobba lite också

Strandlund & Björkman kläckte ur sig nåt om att Sabalenka inte skrek lika mycket längre och menade att det var ett tecken på att hon mognat, typ. Skulle inte tro det. Snarare hade ljudteknikerna valt att sänka nivån så att det inte hördes lika mycket. Segervrålet gick i alla fall fram.
Citera
2025-09-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Nix, det kunde hon inte, trots att Sabalenka bjöd på ett par sedvanliga gummiarmsmoment när hon skulle avgöra.

Jag hade egentligen tänkt se Osaka-Anisimova, men nu drog ju den här matchen ut på tiden så det blir nog bara några gem. Måste jobba lite också

Strandlund & Björkman kläckte ur sig nåt om att Sabalenka inte skrek lika mycket längre och menade att det var ett tecken på att hon mognat, typ. Skulle inte tro det. Snarare hade ljudteknikerna valt att sänka nivån så att det inte hördes lika mycket. Segervrålet gick i alla fall fram.

Sabalenka höll sig lite lugnare än vad hon burkar göra tycker jag, om det beror på att hon "mognat" under de senaste veckorna kan man ifrågasätta.
(Sabalenkas pojkvän visades några ggr under sändningen och han såg ut som en julgran med allt bling-bling han hade runt halsen.)

Jag hade spelat in matchen mellan Osaka - Anisimova, blev spännande på slutet men tyvärr hade jag satt inspelningen på för kort tid (trots att jag hade spelat in en timme extra från vad ES satt som utsatt tid) så jag vet fortfarande inte resultatet.

Ikväll/natt kommer jag sätta inspelningen på minst 3 timmer extra när semifinalerna ska avgöras på herrsidan. Första matchen börjar, svensk tid, kl 21 om jag förstått saken rätt.
Citera
2025-09-05, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Sabalenka höll sig lite lugnare än vad hon burkar göra tycker jag, om det beror på att hon "mognat" under de senaste veckorna kan man ifrågasätta.
(Sabalenkas pojkvän visades några ggr under sändningen och han såg ut som en julgran med allt bling-bling han hade runt halsen.)

Jag hade spelat in matchen mellan Osaka - Anisimova, blev spännande på slutet men tyvärr hade jag satt inspelningen på för kort tid (trots att jag hade spelat in en timme extra från vad ES satt som utsatt tid) så jag vet fortfarande inte resultatet.

Ikväll/natt kommer jag sätta inspelningen på minst 3 timmer extra när semifinalerna ska avgöras på herrsidan. Första matchen börjar, svensk tid, kl 21 om jag förstått saken rätt.

Citerar mig själv då jag via nyheterna fick reda på slutet på matchen mellan Osaka - Anisimova.

Savalenka ställs emot Anisimova i finalen.
Citera
2025-09-05, 15:23
Avslutad
Nilsson spelar senare ikväll semin mot brittiskan Mika. Ingen svenska genom tiderna (sedan 1973 då flicksingeln spelades för första gången) har avancerat till semifinal i flicksingeln i US Open, så Nilsson har redan skrivit historia. Sofia Arvidsson och Ellen Allgurin har tidigare gått till kvarten och det rekordet är nu utsuddat.

Final vore otroligt. Hon kliver då in bland den exklusiva skaran svenska profiler som lyckats med bedriften att nå finalen i en junior-slam stil med Björn Borg, Mats Wilander, Stefan Edberg, Kent Carlsson, Andreas Vinciquerra, Thomas Enqvist, Nicklas Kulti, Janne Gunnarsson, Sofia Arvidsson och Mikael Ymer.

Björn Borg tog hem pojksingeln i Wimbledon 1972. Stefan Edberg vann US Open, Australian Open, Wimbledon och Franska Öppna för juniorer 1983. Thomas Enqvist tog hem Wimbledon och Australian Open för juniorer 1991. Mats Wilander blev juniormästare i Franska Öppna 1981.

Sofia Arvidsson tog sig till final i Australian Open för juniorer 2001, men där tog det stopp mot serbiskan Jelena Jankovic. Vinciguerra förlorade i juniorfinalen av Australian Open 1998 mot en fransk doldis, Jeanpierre.
Senast redigerad av anwe8 2025-09-05 kl. 15:57.
Citera
2025-09-05, 20:17
Avslutad
Nilsson manövrerar ut brittiskan Stojsavljevic i semin och är vidare till final. Hon ställs mot belgiskan Jeline Vandromme där, vilket såklart blir en svårknäckt nöt. Vandromme har gått som en ångvält i turneringen och fullkomligt slaktat allt motstånd.

Hon är den första svenska finalisten i US Opens juniorturnering sedan Mikael Tillström för 35 år sedan.
Senast redigerad av anwe8 2025-09-05 kl. 21:02.
Citera
2025-09-05, 21:10
Medlem
Riktigt kul att en svensk junior är så bra. Hoppas att hon lyckas etablera sig bra i seniorklassen.
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Nilsson manövrerar ut brittiskan Stojsavljevic i semin och är vidare till final. Hon ställs mot belgiskan Jeline Vandromme där, vilket såklart blir en svårknäckt nöt. Vandromme har gått som en ångvält i turneringen och fullkomligt slaktat allt motstånd.

Hon är den första svenska finalisten i US Opens juniorturnering sedan Mikael Tillström för 35 år sedan.
Citera
2025-09-05, 23:14
Medlem
2-0 i set till Alcaraz. Nu kan man gå och lägga sig. Jag hörde att Sverige spelade fotboll i svart-rött utan gult. Jahapp.
Citera
2025-09-05, 23:27
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
2-0 i set till Alcaraz. Nu kan man gå och lägga sig. Jag hörde att Sverige spelade fotboll i svart-rött utan gult. Jahapp.

Djokovic spelar ju riktigt bra egentligen, men det är tydligt att tempot sliter betydligt mer fysiskt på Djokovic än vad det gör på Alcaraz, som ser helt oberörd ut. Kommer bli 3-0 till spanjoren.

Vågar man hoppas på lite mer spänning i nästa semifinal?

Ja, vilka märkliga dräkter Sverige spelade i, såg ut som Barcelona typ..
Citera
2025-09-06, 00:16
Medlem
abandoftrusts avatar
Där var han rökt i raka den gamle, blev inga avslitna tröjor och vrål. Pension runt hörnet. nu ska bara lille felix torska i raka så hämtar vi ut degen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in