2025-08-21, 20:52
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Snart är det dags för årets sista Grand Slam-turnering. Kvalet är i full gång och idag fick vi lottningen för huvudturneringen.

Lottning herrar:
https://www.usopen.org/en_US/draws/mens-singles.html

Lottning damer:
https://www.usopen.org/en_US/draws/womens-singles.html

Kvartsfinaler för herrarna om allt faller ut enligt seedning:
Sinner(1)
Draper(5)

Zverev(3)
de Minaur(8)

Djokovic(7)
Fritz(4)

Shelton(6)
Alcaraz(2)

Förmodligen sista chansen för Djokovic att vinna en historisk 25:e Grad Slam-titel! Världsettan Sinner är ute efter sin 5:e GS, vilket skulle tangera honom med Alcaraz(som är ute efter sin 6:e).

Själv hoppas jag lite på Rublev(som nu tränas av Safin) och Zverev som varit nere på Nadals akademi och fått lite stöttning av både Rafa och Toni.

Wawrinka som vann turneringen 2016 ansökte om ett Wild Card men nekades. Lite trist kan jag tycka. En legend!

Hur tror ni det går? Om några dagar drar det igång. Här kör vi allt snack som rör USO 2025!
Senast redigerad av TupolevTu-144 2025-08-21 kl. 20:56.
Citera
2025-08-21, 21:29
Medlem
Stefan4s avatar
Angående en tänkbar final mellan Sinner och Alcaraz, så fick jag upp ögonen för dessa spelare när de möttes i just US Open 2022.

Den kvartsfinalen var något utöver det vanliga och kan ses på YT, som en uppladdning inför årets turnering.

https://youtu.be/XNYhoYjRs3Y
Citera
2025-08-22, 18:44
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Den kvartsfinalen var något utöver det vanliga och kan ses på YT, som en uppladdning inför årets turnering.

https://youtu.be/XNYhoYjRs3Y

Medhåll! En helt fantastisk match värd att se om. Minns att man tänkte att dessa var framtidens fixstjärnor som skulle dominera herrtouren framöver. Det var 3 år sedan, nu är vi där, med Sinner och Alcaraz som 1.a och 2.a på rankingen.

Apropå framtidsnamn, i generationen bakom Sinner/Alcaraz, som är ett par år yngre och nu på väg upp, har vi några mycket intressanta spelare - Jakub Menšík, João Fonseca och Learner Tien.

Den sistnämnde, 19-årige Learner Tien, som i år bl.a har slagit Medvedev, Rublev, Zverev och Shelton, kommer att möta självaste Djokovic i första omgången av årets USO!

Novak som är match-otränad har inte spelat någon turnering sedan Wimbledon, och förstaomgångar är alltid lite lurigt för storfavoriterna innan de vant sig vid alla förutsättningar(underlag, temperatur, bollar, etc) och hittat sitt spel/momentum. Så risken finns att geten ryker direkt mot talangfulle underbarnet Tien.

Blir spännande, Djokovic-Tien kommer spela sin match under söndagens kväll-session på Arthur Ashe Stadium. Skrällvarning!
Senast redigerad av Belavia 2025-08-22 kl. 19:00.
Citera
2025-08-22, 19:45
Medlem
Många för mig okända namn nuförtiden, främst på damsidan. Men en tumme för Venus är väl på sin plats?!
Citera
2025-08-23, 12:17
Medlem
Personligen tror jag att tåget har gått för Djokovic och den ende i dagsläget som jag tror kan ha kapacitet att utmana Sinner och Alcaraz är Draper, om han håller ihop sitt spel.
Citera
2025-08-23, 12:18
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Många för mig okända namn nuförtiden, främst på damsidan. Men en tumme för Venus är väl på sin plats?!

Tyvärr blir det nog respass direkt för Venus Williams - tufft motstånd i första omgången (Muchova?)…
Citera
2025-08-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassini
Personligen tror jag att tåget har gått för Djokovic och den ende i dagsläget som jag tror kan ha kapacitet att utmana Sinner och Alcaraz är Draper, om han håller ihop sitt spel.

Håller med när det gäller Djokovic. Hans sista chans i Grand Slam var Wimbledon kändes det som, eftersom det är den minst fysiskt krävande turneringen. Där märktes det dock tydligt att varken kroppen hänger med längre och dessutom har han inget att sätta emot när han möter Sinners rasande tempo.

Jag tror nog lite fler än Draper har chans mot Sinner och Alcaraz. Sinner är bräcklig fysiskt och den som kan få till en lång match mot honom har alltid chansen. Alcaraz kan bli ängslig och nervös när han stöter på bra motstånd. Då gör han ofta rätt mycket enkla misstag. Syntes inte minst senast mot Fognini i Wimbledon. Om någon av de yngre spelarna får på en riktig fullträff mot Alcaraz har de absolut chansen.
Citera
2025-08-23, 14:23
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Håller med när det gäller Djokovic. Hans sista chans i Grand Slam var Wimbledon kändes det som, eftersom det är den minst fysiskt krävande turneringen. Där märktes det dock tydligt att varken kroppen hänger med längre och dessutom har han inget att sätta emot när han möter Sinners rasande tempo.

Jag tror nog lite fler än Draper har chans mot Sinner och Alcaraz. Sinner är bräcklig fysiskt och den som kan få till en lång match mot honom har alltid chansen. Alcaraz kan bli ängslig och nervös när han stöter på bra motstånd. Då gör han ofta rätt mycket enkla misstag. Syntes inte minst senast mot Fognini i Wimbledon. Om någon av de yngre spelarna får på en riktig fullträff mot Alcaraz har de absolut chansen.

Även jag håller med er! TS är en idiot som tror att Novak fortfarande kan vinna en GS. Jag blir som sagt var inte förvånad om han ryker redan i första omgången. Dessutom verkar han vara för "mätt och nöjd" numera. Tycker mest han glider omkring, flinar och ger high-5s till höger och vänster.

I pressintervjun(USO pre-tournament) sa han att han inte bryr sig ett skit längre om poäng eller turneringar(förutom GS då). Det är mest fokus på tid med familjen, välmående, andra upplevelser, samt att spela lite när han känner för det utan ett förutbestämt schema. Sen ska åldersfaktorn in i ekvationen också..

Nej, det är över för Novak, otroligt egentligen att han lyckades vinna OS förra året, samt vara så överlägsen som han var hela 2023.
Senast redigerad av Belavia 2025-08-23 kl. 14:31.
Citera
2025-08-24, 22:58
Medlem
Men Clara. Suck. Hämtar in 4-8 till 8-8 i matchtiebreak. Ser så obrydd ut. Men efterföljande gummiarmar talar ett annat språk.
Citera
2025-08-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Men Clara. Suck. Hämtar in 4-8 till 8-8 i matchtiebreak. Ser så obrydd ut. Men efterföljande gummiarmar talar ett annat språk.

Sjukt svängig match. Men vilken läcker tennis hon lirar Eala. Underbar att kolla på.
Citera
2025-08-24, 23:29
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Vad hände? När det blev 5-1 till Tauson i avgörande set stängde jag av den matchen. Sen efter Sabalenkas match på Eurosport sändes den och var i matchtie? Havererade Tauson?
Citera
2025-08-24, 23:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Trevligt med en turneringstråd, det var på tiden Förhoppningsvis blir det mer tennis och mindre trams än det varit i huvudtråden det senaste året(?) vilket fått mig att tappa lusten att skriva nåt.

I natt kan både Djokovic och Medvedev ryka direkt, men förhoppningsvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in