2025-08-26, 20:51
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Kan bli mer lik som vintern 2023 då med tidig vinter, kallt behöver dock inte betyda snö om de blir klart väder i 2-3 veckor. Men chansen att det blir snö ökar så klart. Rent generellt är det dock sällan vi har nordvindar ett helt vinterhalvår.

Det var gränsfall att vi skulle få meteorologisk höst redan igår men det landade på 11 grader i medel så det sket sig. Det tar dock inte ifrån känslan att det är höst även dagtid nu.

Just nu är det 4-5 grader kallare än förra året efter Norrlandskusten.
Medel den 23e Augusti var 8,1 grader, förra året 14.0 grader.
24e Augusti 11,6 ifjol 14,2.

Det har känts jäkligt kallt kvällstid och tidig morgon sista dagarna.

Taletsättet om Anders braskar julen slaskar är nog inte helt tagit ur luften.
Om slutet på November är kallt så ökar chansen att julen blir mild för vindarna vänder som sagt med jämna mellanrum.

Samma här känns riktigt höstlikt på mornarna, för de flesta inträffar tidig höst långt innan den 25 september då den meteorologiska hösten inträffar här vanligtvis, varit maxtemp under 20c här sen den 20:e Augusti.
Citera
2025-08-27, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Samma här känns riktigt höstlikt på mornarna, för de flesta inträffar tidig höst långt innan den 25 september då den meteorologiska hösten inträffar här vanligtvis, varit maxtemp under 20c här sen den 20:e Augusti.

Tycker ändå September är höst, oavsett om det är 1-2 dagar i veckan med 20 grader så är det mörkt och kallt på nätterna, oftast under 10 grader. Även om det är 20 grader dagtid så går man inte till stranden och badar i September, värmen är under en väldigt kort stund nu.
Vi har inte ens kommit in i September som sagt och alla badplatser är mer eller mindre stängda. Enligt mig är det ingen direkt sommar feeling längre.
Klart det är något bättre längre söderut i landet än efter Norrlandskusten.
Idag var det svinkallt i skuggan.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-27 kl. 22:06.
Citera
2025-08-27, 22:19
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Tycker ändå September är höst, oavsett om det är 1-2 dagar i veckan med 20 grader så är det mörkt och kallt på nätterna, oftast under 10 grader. Även om det är 20 grader dagtid så går man inte till stranden och badar i September, värmen är under en väldigt kort stund nu.
Vi har inte ens kommit in i September som sagt och alla badplatser är mer eller mindre stängda. Enligt mig är det ingen direkt sommar feeling längre.

Jag håller ju med dig? Solen värmer fortfarande men det är långt ifrån lika intensivt som säg mitten av juni till Juli, vi har tappat ca 25% av värmen sen mitten av Juni.
Citera
2025-08-28, 13:46
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Jag håller ju med dig? Solen värmer fortfarande men det är långt ifrån lika intensivt som säg mitten av juni till Juli, vi har tappat ca 25% av värmen sen mitten av Juni.

Det verkar inte som vi får uppleva 20+ här i norr när man kollar senaste prognosen.
Häromdagen visades +21 idag men nu max 19 grader.
Jag skulle säga att det liknar höst även om det inte är så rent meteorologiskt.
Kommer nog ändå spendera mycket tid i Stockholm innan vintern kommer här i norr.
Citera
2025-08-28, 15:34
Medlem
PingPongZongs avatar
Sommaren är som bäst nu. 22grader och kvackande ankor.

https://postimg.cc/Y46Kk8nQ
Citera
2025-08-28, 19:32
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Sommaren är som bäst nu. 22grader och kvackande ankor.

https://postimg.cc/Y46Kk8nQ

Det stannade på 19 här som mest, bra när man håller på med lite diverse aktiviteter i trädgården eller vid promenader med hunden, men på kvällarna får man ta på sig lite tunnare handskar.
Citera
2025-08-28, 19:46
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Det stannade på 19 här som mest, bra när man håller på med lite diverse aktiviteter i trädgården eller vid promenader med hunden, men på kvällarna får man ta på sig lite tunnare handskar.

22 grader var nog toppen här vad håller plus grader. Och det var vi Mälaren, Svealand .

Av städer jag känner i världen
Är du den stad som fått allt
Genom Mälarens kärlek till havet
En blandning av sött och salt

Ankorna var bidrog starkt till hur trevligt det var.
Citera
2025-08-30, 12:24
Medlem
448s avatar
Uppdatering från severeweather siten

Fall 2025 Weather Forecast: La Niña's Influence and the Calm Before the Winter Storm

• The Fall 2025 forecast indicates a weak La Niña event, which is expected to influence weather patterns, especially in North America, potentially leading to a cold winter.

• La Niña, the cold phase of the ENSO oscillation, is characterized by cooler-than-average sea surface temperatures in the tropical Pacific Ocean, impacting global weather systems.

• Current forecasts suggest further cooling in the Pacific, supporting the development of a weak La Niña, despite the current neutral ENSO phase.

• Historical data from weak La Niña events show a tendency for warmer Fall temperatures across the U.S. and southern Canada, creating a 'calm before the storm' scenario.

• The ECMWF and NMME models predict a warmer Fall across the United States, with potential for a high-pressure dominant pattern, particularly in the first half of the season.

• The forecast for November indicates less snowfall in the northeastern and western U.S., but more snowfall in the central Rockies and parts of Canada, which could lead to colder air.

• Looking ahead to winter, the analysis of weak La Niña winters suggests a potential reversal, with a cold anomaly over much of southern Canada and the U.S., hinting at a 'winter storm' following the calm Fall.

https://www.severe-weather.eu/long-r...tes-canada-fa/
Citera
2025-08-31, 08:53
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Uppdatering från severeweather siten

Fall 2025 Weather Forecast: La Niña's Influence and the Calm Before the Winter Storm

• The Fall 2025 forecast indicates a weak La Niña event, which is expected to influence weather patterns, especially in North America, potentially leading to a cold winter.

• La Niña, the cold phase of the ENSO oscillation, is characterized by cooler-than-average sea surface temperatures in the tropical Pacific Ocean, impacting global weather systems.

• Current forecasts suggest further cooling in the Pacific, supporting the development of a weak La Niña, despite the current neutral ENSO phase.

• Historical data from weak La Niña events show a tendency for warmer Fall temperatures across the U.S. and southern Canada, creating a 'calm before the storm' scenario.

• The ECMWF and NMME models predict a warmer Fall across the United States, with potential for a high-pressure dominant pattern, particularly in the first half of the season.

• The forecast for November indicates less snowfall in the northeastern and western U.S., but more snowfall in the central Rockies and parts of Canada, which could lead to colder air.

• Looking ahead to winter, the analysis of weak La Niña winters suggests a potential reversal, with a cold anomaly over much of southern Canada and the U.S., hinting at a 'winter storm' following the calm Fall.

https://www.severe-weather.eu/long-r...tes-canada-fa/

Det är ju mer intressant vad som händer ute på Atlanten med stormar, eller om det lugnat ner sig nu.

Det var ju minst sagt ett turbulent halvår från Januari till Juni/Juli som påverkade oss rejält.

Blåste omkull en hel del träd här i senaste stormen också men nu har det varit lugnt en vecka.
Citera
2025-09-02, 09:54
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
22 grader var nog toppen här vad håller plus grader. Och det var vi Mälaren, Svealand .

Av städer jag känner i världen
Är du den stad som fått allt
Genom Mälarens kärlek till havet
En blandning av sött och salt

Ankorna var bidrog starkt till hur trevligt det var.

Stockholm är väl den enda stad i Sverige jag kan tänka mig att bo, förutom min barndomsstad då.
Alla andra städer i Sverige är skit, även min barndomsstad är skit men där har man iaf minnen.
Man får ju ångest när man hör städer som Borlänge, Örebro eller Luleå, 99% skitväder hela tiden.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-09-02 kl. 09:57.
Citera
2025-09-02, 12:10
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Stockholm är väl den enda stad i Sverige jag kan tänka mig att bo, förutom min barndomsstad då.
Alla andra städer i Sverige är skit, även min barndomsstad är skit men där har man iaf minnen.
Man får ju ångest när man hör städer som Borlänge, Örebro eller Luleå, 99% skitväder hela tiden.

Örebro har mindre nederbörd än hela västsverige/ Dalarna samt top 5 mest soltimmar pga påverkan från Hjälmaren/ Mälaren som minskar sommarmolnighet, Oftast varmast i landet under värmeperioder med.

I Norr är Luleå den soligaste med. Inte många rätt från din sida!
Citera
2025-09-02, 15:34
Medlem
Är AccuWeather långtidsprognos trovärdig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in